Reklama

Po spadku akcyzy czas na używaną hybrydę

W związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, nowe samochody hybrydowe od 1 stycznia zostały objęte o połowę niższą akcyzą. Jeśli chodzi o hybrydy o pojemności silnika do 3,5 litrów, stawka akcyzy wynosi 9,3% zamiast 18,6%, a w przypadku aut o pojemności silnika do 2 litrów stawka wynosi 1,55% zamiast 3,1%.

Według analityków AAA AUTO, mimo obniżki ceny ostatecznej nowych aut hybrydowych, wciąż konkurencyjne są używane auta hybrydowe, których mediana wieku na polskim rynku w 2019 roku była niska i wynosiła 2,8 lat. Mediana wieku oferowanych do sprzedaży samochodów hybrydowych, według danych z raportu AAA AUTO, opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, systematycznie spada od 2016 roku.

Reklama

W roku ubiegłym mediana wieku wynosiła tylko 2,8 lat. W 2018 i 2017 roku - 3,3 lat, a w 2016 roku - 3,5 lat. Podobnie jest z przebiegiem aut, jest on coraz niższy. W 2016 roku wynosił on 71 704 km, w 2017 - 67 500 km, w 2018 - 63 300 km, a w roku ubiegłym - 60 800 km.

Ceny natomiast rosną, co wynika z lepszej jakości aut oferowanych do sprzedaży. Mediana ceny samochodu hybrydowego oferowanego na sprzedaż w Polsce w zeszłym roku wynosiła 78 800 zł, w 2018 roku można było go kupić za 65 900 zł, w 2017 - za 62 900 zł, a w 2016 za 58 500 zł.

Mediana ceny używanego samochodu hybrydowego w 2019 roku: 78.800 PLN Mediana przebiegu używanego samochodu hybrydowego w 2019 roku: 60.800 km Mediana rocznika produkcji używanego samochodu hybrydowego w 2019 roku: 2,8 lat  "Młode używane auta hybrydowe są atrakcyjną ofertą dla osób planujących zakup hybrydy, ponieważ oferują one nowoczesną technologię w zakresie bezpieczeństwa i komfortu w przystępnej cenie.

Zanim jednak kupimy używane auto hybrydowe powinniśmy zdecydować, czy korzyści wynikające z jego użytkowania przewyższą te, które oferują nam pojazdy z silnikami benzynowym oraz dieslem. Podczas gdy hybryda gwarantuje znakomitą ekonomikę spalania oraz niską emisyjność, nie dla wszystkich będzie ona stanowiła oczywisty wybór, zwłaszcza dla osób, które na co dzień podróżują na długich trasach z dużymi prędkościami, a jazdę w mieście z małą prędkością ograniczają do minimum" - powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

OPINIA:

Jacek Fijołek z Carforfriend.pl zauważa, że pomimo spadku sprzedaży nowych modeli samochodów, polscy kierowcy nie oszczędzali przy zakupie... używanych aut.  Można powiązać to z faktem, iż nasze społeczeństwo się bogaci, a to zjawisko widoczne jest szczególnie w wydawanych przez nabywców sumach na "nowe" używane samochody - dwa czy trzy lata temu tego typu auta były sprzedawane w kwocie na poziomie 20 tys. złotych, a aktualnie kwota ta wynosi ponad 30 tysięcy złotych".  Co dalej? W jakim kierunku będzie zmierzał rynek samochodów używanych w 2020 roku? Według analityków CarForFriend.pl, najbardziej pożądanymi samochodami przez polskich kierowców nadal będą SUV’y, ale także hybrydy i auta elektryczne: "W nowym roku roku sprzedaż aut hybrydowych i elektrycznych z pewnością pójdzie w górę - z racji ograniczenia lub całkowitego zniesienia na nie akcyzy.  Aktualnie ich odsetek sprzedaży stanowi 5%, a prognozy na 2020 rok przewidują jego zwiększenie do 15 - 20%." Oprócz tego, zwiększy się także sprzedaż samochodów używanych w kanale internetowym. W skali globalnej samochody nadal częściej będą nabywane w komisie.

Dowiedz się więcej na temat: hybryda | samochody używane | elektromobilność

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »