Polacy chętnie kupują książki. Takich wyników nie było od 2014 r.

Z analiz wydatków kartowych klientów Santander Bank Polska wynika, że więcej wydajemy w księgarniach oraz salonikach prasowych. Nasze wydatki w sklepach stacjonarnych i online z tej kategorii z roku na rok wzrastają - na przełomie lipca i sierpnia 2021 r. Polacy wykonali w nich ponad 30 proc. więcej transakcji kartami niż przed rokiem.

Polacy czytają więcej książek - jak podaje Biblioteka Narodowa, poziom czytelnictwa w Polsce w 2021 r. jest najwyższy od 2014 r. Według ostatniego raportu, 42 proc. badanych deklaruje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytało choć jedną książkę lub przynajmniej jej fragment*.

Analitycy Santander Bank Polska przyjrzeli się temu, jak wyglądają nasze zakupy w tej kategorii. Zwiększone zainteresowanie widać wyraźnie w danych transakcyjnych**, które wskazują, że wydatki kartowe klientów banku w księgarniach stacjonarnych, salonach prasowych oraz sklepach internetowych były w pierwszych tygodniach sierpnia o 34 proc. wyższe niż w analogicznym okresie w 2020 r. oraz o ponad 50 proc. wyższe niż w roku 2019.

Reklama

Od początku 2021 r. do początku sierpnia klienci Santander Bank Polska wydawali średnio 4 mln zł tygodniowo na zakupy w księgarniach i salonach prasowych, co oznacza wzrost o ok. 1 mln zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Co ciekawe, największy przyrost transakcji kartowych w tym sektorze miał miejsce tuż przed wakacjami, a obecnie ponownie obserwujemy tendencję wzrostową.

- Jak wynika z analizy danych kartowych, nasi klienci wykonują w tym roku średnio o 15 tysięcy więcej transakcji w księgarniach i salonach prasowych niż przed rokiem. Szczytowym momentem zakupu produktów czytelniczych w pierwszej połowie roku był przełom maja i czerwca, kiedy wolumen transakcji przekroczył rekordowe 100 tysięcy tygodniowo - mówi Przemysław Chojecki, data scientist z Santander Bank Polska.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Książka papierowa pierwszym wyborem

Raport Biblioteki Narodowej wskazuje, że książki najczęściej kupujemy sobie sami - tak wskazuje 45 proc. badanych, a w drugiej kolejności pożyczamy je od znajomych (32 proc.), lub dostajemy w prezencie (34 proc.). Jak pokazują dane z ubiegłych lat, szczególnie popularne jest w Polsce obdarowywanie bliskich książkami w okresie świątecznym. Według danych za 2020 r. grudniu konsumenci przeznaczali na ich zakup tygodniowo ponad 11 mln zł, czyli ponadtrzykrotnie więcej niż w pozostałych okresach roku***. Co ciekawe, respondenci badania Biblioteki Narodowej wciąż chętniej sięgają po książki w formie papierowej niż cyfrowej.

* https://www.gov.pl/web/kulturaisport/42---wzrost-poziomu-czytelnictwa-w-polsce

** Analiza obejmuje tylko transakcje bezgotówkowe wykonane kartami

*** Analiza wydatków kartowych klientów Santander Bank Polska

INTERIA.PL/Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: książki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »