Reklama

Polacy wolą płacić kartą. Sklepy postawią na terminale?

Coraz więcej Polaków wybiera płacenie kartami podczas codziennych zakupów. Z posiadania gotówki jeszcze nie rezygnujemy, ale używamy jej coraz rzadziej. Przypomnijmy, że jeszcze niedawno deklarowaliśmy duże przywiązanie do gotówki, odkładanej w wielu przypadkach w przysłowiowej "skarpecie".

- Ponad połowa Polaków preferuje na co dzień płatności kartą, a zaledwie 7 proc. zawsze nosi przy sobie gotówkę - wynika z raportu eService "Postawy Polaków wobec form płatności". Eksperci Banku Zachodniego WBK (bank w szczególny sposób promuje wśród przedsiębiorców terminale płatnicze) nie mają wątpliwości, że handlowcy nie posiadający terminali będą już w najbliższym czasie skazani na porażkę w walce z konkurencją.

Jak pokazuje badanie eService, już teraz karta płatnicza to najpopularniejsza metoda płatności, preferowana przez 56 proc. Polaków. Zdaniem połowy z nich (51 proc.) to wygodniejszy sposób płacenia za codzienne zakupy, 17 proc. docenia szybkość transakcji, a 8 proc. nie lubi nosić przy sobie większej kwoty pieniędzy. Dlatego już teraz w portfelach Polaków znajduje się prawie 38 mln kart, z czego 78 proc. z nich posiada opcję płatności zbliżeniowych. Jak podaje Krajowa Izba Rozliczeniowa, roczna wartość transakcji bezgotówkowych w Polsce wynosi około 4,5 bln złotych.

Reklama

Z faktami się nie dyskutuje, a te są bezlitosne dla placówek handlowych nie stosujących najnowszych technologii płatności. Posiadanie terminala płatniczego, a zwłaszcza opcja płatności zbliżeniowych, pozwala częściowo zautomatyzować i przyspieszyć proces obsługi klienta. Pracownicy nie muszą nieustannie przeliczać gotówki i skupiać się na wydawaniu reszty. - Jak podaje NBP, na koniec II kwartału 2017 roku w Polsce działało 585 tys. terminali POS. Przewidujemy, że w ciągu najbliższych 3 lat ta liczba wzrośnie dwukrotnie. Przede wszystkim zyskają na tym klienci, którzy nie będą musieli martwić się o posiadanie gotówki, a ich obsługa staje się szybsza. Co więcej, posiadanie terminala zwiększa bezpieczeństwo transakcji, zmniejsza koszty zarządzania gotówką oraz daje możliwości dbania o komfort klientów, np. dzięki usłudze Cashback, czyli wypłacie gotówki w sklepie. Sklepy mogą też liczyć na dodatkowe korzyści, m.in. prowadząc sprzedaż doładowań telefonów komórkowych - podkreśla Wiesław Macherzyński, dyrektor biura rozwoju relacji z klientami w BZ WBK.

Umożliwienie płacenia kartą ma szczególne znaczenie przy dużych wydatkach podczas zakupów. Im wyższa kwota do zapłacenia, tym chętniej wybieramy opcje bezgotówkowe. Za zakupy warte 1000 zł aż 58 proc. osób woli zapłacić kartą, a jedynie 10 proc. gotówką. W związku z tym, że Polacy coraz rzadziej noszą przy sobie pieniądze, posiadanie terminala staje się dla przedsiębiorców, prowadzących sklepy czy punkty usługowe, koniecznością. W przeciwnym razie stracą klientów, którzy zamiast tracić czas na poszukiwanie najbliższego bankomatu, zrezygnują z zakupu lub pójdą do konkurencji.(js)

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »