Reklama

Polak nowocześniejszy od przeciętnego Europejczyka

Zakupy internetowe robimy dużo chętniej niż przeciętny Europejczyk. W sklepach stacjonarnych płacimy zbliżeniowo - takie są wyniki badania przeprowadzonego przez organizację kartową Mastercard w 23 europejskich krajach.

Okazuje się, że przodujemy, jeśli chodzi o częste zakupy w Internecie. Aż 9 proc. badanych z Polski deklaruje, że korzysta z e-sklepów codziennie lub prawie codziennie. To najlepszy wynik w Europie (ex aequo z Litwinami), wyraźnie powyżej europejskiej średniej na poziomie 6 proc. Przy czym najwięcej ankietowanych kupuje w sieci raz w miesiącu - w Polsce to 25 proc. badanych, w porównaniu ze średnią Europejską na poziomie 23 proc.

Reklama

Co kupujemy online? Najczęściej są to ubrania lub obuwie (51 proc.). Inne popularne kategorie produktów to książki (35 proc.), elektronika (33 proc.), kosmetyki (30 proc.) oraz sprzęt AGD i wyposażenie wnętrz (29 proc.). W przypadku zakupów spożywczych online robi je już 17 proc. badanych, czyli tyle samo, ile wynosi europejska średnia (prym w tej kategorii wiodą Brytyjczycy - 33 proc.). Natomiast w porównaniu z innymi Europejczykami rzadziej kupujemy w ten sposób usługi turystyczne: tylko 17 proc. Polaków rezerwuje w ten sposób hotele (30 proc. Europejczyków), a 14 proc. bilety kolejowe lub lotnicze (29 proc. w Europie).

Wciąż jednak Polacy znacznie rzadziej niż inni badani Europejczycy korzystają z zagranicznych e-sklepów. Tylko 39 proc. rodzimych internautów kiedykolwiek zrobiło takie zakupy, a 20 proc. w ciągu ostatniego roku - oba wskazania plasują Polskę na ostatnim miejscu wśród krajów objętych badaniem Mastercard.

Zapytani o to, dlaczego nie kupują online za granicą, 41 proc. badanych Polaków odpowiada, że rodzime e-sklepy spełniają ich potrzeby, 27 proc. ankietowanych kupowanie w zagranicznych e-sklepach nie przyszło do głowy, 24 proc. wskazuje na obawy związane z możliwością zwrotu towaru, a dla 20 proc. przeszkodą jest bariera językowa.

W jaki sposób płacimy za zakupy online? Najchętniej korzystamy z przelewów bankowych, bez względu na to, czy kupujemy i płacimy za pomocą komputera (68 proc. wskazań) czy telefonu (48 proc.).

W przypadku zakupów przy użyciu komputera osobistego chętnie płacimy bezpośrednio na stronie internetowej detalisty (29 proc.) oraz kartą płatniczą (19 proc.), ale w tym ostatnim przypadku znacznie odbiegamy od Europy (gdzie średnio 40 proc. wskazań). Z kolei w przypadku zakupów za pomocą smartfona chętniej używamy aplikacji bankowości mobilnej (21 proc.), kart płatniczych (15 proc.), a także mobilnych portfeli cyfrowych (9 proc.). Wybierając metodę płatności online, polscy konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na jej szybkość wygodę. W przeciwieństwie do kupujących z innych krajów, rzadziej wskazujemy na kwestie bezpieczeństwa.

- W naszym zeszłorocznym badaniu postawa otwartości polskich konsumentów na nowe technologie została potwierdzona dużą popularnością nowoczesnych form płatności bezgotówkowych i e-zakupów. Najnowsze, międzynarodowe badanie Mastercard pokazuje dodatkowo, że Polacy stają się pod tym względem europejskimi liderami - komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Niemal co czwarty polski konsument (23 proc.) codziennie lub prawie codziennie płaci zbliżeniowo, co daje wynik ponad 3-krotnie wyższy niż średnia europejska. Kolejne 40 proc. Polaków ankietowanych przez Mastercard płaci w ten sposób co najmniej raz w tygodniu (ponad 2-krotnie liczniejsza grupa niż średnio w Europie). Polacy bardziej niż inni Europejczycy są też zadowoleni z możliwości płacenia kartami zbliżeniowymi, rzadziej mają obawy o bezpieczeństwo transakcji zbliżeniowych czy o brak kontroli nad wydatkami.

Na taką powszechność płatności zbliżeniowych wpływa też infrastruktura. Według najnowszych danych NBP na 37 milinów kart płatniczych jakie nosimy w portfelach i kieszeniach, aż 28,5 mln ma funkcję bezstykową. Jednocześnie już ponad 90 proc. terminali płatniczych jest dostosowanych do tego typu kart.

Monika Krześniak-Sajewicz

Pobierz: program PIT 2016

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »