Polscy konsumenci zainteresowani żywnością z rolnictwa zrównoważonego. Rynek wart nawet 65 mld zł

76 proc. Polaków uważa, że producenci żywności powinni korzystać z surowców pochodzących z upraw rolnictwa zrównoważonego, a rynek takich produktów w średnim terminie ma potencjał osiągnąć wartość 64,6 mld zł - wynika z badania przeprowadzonego przez Accenture i Polskie Stowarzyszenie Rolnictwa Zrównoważonego "ASAP". Dla porównania na wszystkie zakupy spożywcze w 2020 r. Polacy wydali 142,3 mld zł - poinformował portal wiadomoscihandlowe.pl.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Accenture i Polskie Stowarzyszenie Rolnictwa Zrównoważonego "ASAP" przeprowadziły badania polskiego rynku żywności i wspólnie przygotowały raport "Zrównoważona żywność w Polsce - narodziny masowego rynku jako szansa dla branży spożywczej". Celem raportu było wskazanie warunków, w których zwiększy się udział produkcji rolniczej prowadzonej w sposób przyjazny dla środowiska i klimatu.

Reklama

Przede wszystkim ważne jest to, jak konsumenci postrzegają dane kategorie żywności oraz jak wysokie są ich ceny. Zdaniem polskich konsumentów produkty z upraw rolnictwa zrównoważonego są o 20 proc. tańsze od produktów z upraw ekologicznych i o 40 proc. droższe od produktów z upraw rolnictwa konwencjonalnego. Według raportu trzy czwarte Polaków jest zainteresowanych kupowaniem produktów rolnictwa zrównoważonego, a 73 proc. ankietowanych gotowych jest za nie zapłacić nawet 20 proc. więcej.

- Pomiędzy najszerzej dziś dostępną żywnością produkowaną konwencjonalnie a cały czas niszową żywnością ekologiczną jest ogromna przestrzeń do wypełnienia. Produkty i surowce pochodzące z upraw rolnictwa zrównoważonego mają możliwość jej zagospodarowania. Według badań Accenture na produkty rolnictwa zrównoważonego - surowce i bazujące na nich przetwory spożywcze, Polacy będą wkrótce w stanie wydawać rocznie nawet 64,6 mld zł . To, w jaki sposób wytwarzana jest żywność oraz to, jakie są jej właściwości, ma coraz większe znaczenie dla konsumentów. Dodatkowo, popularyzacji tego podejścia sprzyja otoczenie regulacyjne oraz finansowe - wyjaśnia Krzysztof Ślęczka, Consumer Goods & Services Clients Cluster Lead w Accenture.

Żywność z upraw rolnictwa zrównoważonego, to taka, która powstaje z poszanowaniem środowiska, jak i finansów rolników i cieszy się społeczną akceptacją . Jak wskazują wyniki badania, już niebawem może zawłaszczyć zdecydowanie większą część rynku, niż do tej pory udało się to produktom rolnictwa ekologicznego. Tylko 3,5 proc. powierzchni rolniczej w Polsce dedykowanej jest produkcji ekologicznej. Dla porównania średnia unijna wynosi 8,5 proc. Udział żywności ekologicznej w całym rynku spożywczym wynosi w Polsce tylko 0,3 proc., podczas gdy średnia unijna to 4 proc. . Jak wyliczył NielsenIQ, na wszystkie zakupy spożywcze Polacy wydali w 2020 r. 142,3 mld zł . Rok wcześniej raporty branżowych organizacji ekologicznych szacowały wartość rynku żywności ekologicznej w Polsce na około 1,35 mld zł.

Według danych GUS z 2020 r. blisko co czwarty rolnik (24 proc.) ocenia produkcję rolniczą jako nieopłacalną; tylko 17 proc. ma przeciwne zdanie. Z kolei jedna trzecia (32 proc.) uznała, że popyt na produkty rolne w poprzednim roku był poniżej ich oczekiwań . Nastroje w kwestii opłacalności są jednym z czynników wstrzymujących pełne przejście na rolnictwo zrównoważone. Konieczność odpowiedniego dostosowania infrastruktury gospodarstw kojarzy się z dodatkowymi kosztami, a więc firmy z branży spożywczej muszą stworzyć dla rolników atrakcyjne warunki i zmotywować ich, aby dostrzegli oni opłacalność takich inwestycji. Jeżeli konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty rolnictwa zrównoważonego, to wyższe wynagrodzenie powinien otrzymać też rolnik.

- Najważniejszym wyzwaniem będzie zapewnienie odpowiedniego wolumenu produktów rolnictwa zrównoważonego, tak by mogły one być oferowane w atrakcyjnej cenie. Tutaj niezbędne są impulsy ze strony firm wobec rolników, które - oprócz regulacji unijnych i polskich - najbardziej kształtują przyszłość rolnictwa. W rozmowach z nami firmy z branży spożywczej wskazywały kilka już sprawdzonych sposobów wspierania stabilności finansowej rolników. Są to m.in. wcześniejsze płatności, pomaganie rolnikom w pozyskiwaniu unijnego dofinansowania do rozwoju gospodarstw, zawieranie długoletnich umów kontraktacyjnych, uzgadnianie ceny gwarantowanej, umożliwianie im sprzedaży surowców rolniczych poza Polską czy organizowanie warsztatów z umiejętności biznesowych. Ważne pozostaje także doradztwo firm dla rolników w zakresie wdrażania zrównoważonych praktyk rolniczych - podkreśla Małgorzata Bojańczyk, Dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Rolnictwa Zrównoważonego "ASAP".

Szereg rozwiązań prawnych, które tego typu produkcję będą w kolejnych latach wspierać, to efekt zapisów Europejskiego Zielonego Ładu  i Wspólnej Polityki Rolnej , a także wpisanych w nią zachęt finansowych dla rolników. Obecnie na rynku są już dostępne certyfikacje, które umożliwiają firmom z branży spożywczej ocenę, poprawę i zatwierdzenie zrównoważonego rozwoju gospodarstw rolnych w ich łańcuchach dostaw. Wśród nich można wyróżnić np. standardy Farm Sustainability Assessment (FSA) i GLOBALG.A.P. z dodatkiem FSA, które są wiodącymi narzędziami na rynku certyfikacji zrównoważonej produkcji żywności.




wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: żywność | zdrowa żywność
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »