Private banking dostępny dla większej części klientów
Bankowość prywatna... Marzenie wielu, dostępna dla niewielu.
Szacuje się, że liczba klientów, którym można zaproponować obsługę private banking, sięga w Polsce 50 tysięcy. To na ogół osoby, których płynne aktywa wynoszą łącznie nie mniej niż 1 milion zł. Ale nie jest to jedyne kryterium. Niektórym bankom wystarcza odpowiedni poziom aktywów ulokowanych w tej instytucji, niektórym - poziom zarobków. Są też kryteria bardziej ulotne: prestiż danej osoby jej uznana pozycja w szanowanym środowisku, ale także jej potencjał inwestycyjny.
Co wyróżnia obsługę w dziale private banking? To przede wszystkim indywidualny doradca: im bogatsi klienci, tym mniej ma ich pod opieką, by być dokładnie zorientowanym w stanie ich finansów - ale nie tylko. To nie jest tylko doradca finansowy - to opiekun majątku, który powinien zająć się, poza jego pomnażaniem, również ochroną. Dlatego wyższym poziomem bankowości prywatnej jest wealth management - czyli zarządzanie majątkiem. Oprócz inwestycji czy - kojarzących się nieodmiennie z private bankingiem concierge: rezerwacją wszelkiego typu biletów, polecanie i organizowanie imprez, zakupów, pomoc w przygotowywaniu podróży - ale również planowanie podatkowe czy planowanie sukcesji - przekazywania majątku kolejnym pokoleniom.
Jak wygląda inwestowanie w private banking? Oferta szyta na miarę - tak popularnie określa się propozycje, kierowane do jego klientów. Trudno polecić konkretny rodzaj inwestycji odpowiedni dla każdego. Potencjalni inwestorzy mogą się istotnie różnić, choćby pod względem obranego okresu inwestycji. Natomiast dla każdego, kto posiada odpowiednio duże nadwyżki finansowe, a jednocześnie nie ma doświadczenia w zakresie inwestycji kapitałowych i nie dysponuje czasem dla stałego monitorowania rynku kapitałowego, można polecić usługę zarządzania portfelem instrumentów finansowych. Klienci powierzają pieniądze profesjonalistom, dysponującym wiedzą, doświadczeniem i czasem, aby śledzić na bieżąco zmiany na giełdach. Obecnie można np. zaobserwować zwiększone zainteresowanie obligacjami skarbowymi, selekcji wymaga jednak rodzaj papieru. Większą popularnością cieszą się także produkty, których strategia inwestycyjna bazuje na rynkach zagranicznych. Część inwestorów skłania się także do wyboru inwestycji połączonych z tradycyjnym depozytem, co pozwala na dywersyfikację środków oraz partycypację w wyższym oprocentowaniu lokaty.
Bankowość prywatna pozwala na najprzeróżniejsze inwestycje. W Polsce coraz popularniejszy jest np. art banking - usługa stworzona w 1998 r. przez bank UBS. Pozwala ona na tworzenie własnej kolekcji sztuki nie tylko z dzieł artystów uznanych, ale i wyszukiwanie oraz promowanie artystów młodych, nieznanych.
Klienci prywatni na ogół nie szukają rozgłosu. I jest to im ułatwiane. Zwolennicy produktów inwestycyjnych takich jak złoto czy srebro mogą już dokonywać anonimowych zakupów i bezprowizyjnie opłacać swoje zamówienia w banku. Transakcja - zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy - wciąż jednak nie może przekroczyć 15 000 euro. Nowe na rynku rozwiązanie jest efektem umowy podpisanej przez firmę 79th Element Sp z o.o., jednego z najbardziej znanych dilerów metali szlachetnych w kraju, z bankiem BGŻ BNP Paribas.
Bankowość prywatna to również specjalnie dedykowane produkty. Poczynając od odpowiedniego konta osobistego, poprzez prestiżowe karty płatnicze. Zaczynając od najwyższej klasy: American Express - Centurion Credit, MasterCard - World Signia i Visa Infinite. To wszystko karty kredytowe lub obciążeniowe - ale jest również prestiżowa karta debetowa. W tym roku na polskim rynku pojawiła się World Elite Debit MasterCard, zaoferowana najbogatszym klientom przez Bank Pekao SA. Oprócz tego mamy również karty platynowe czy "tylko" złote". Często jednak bank, który nie ma w ofercie tych najbardziej prestiżowych plastików, daje klientowi nawet do zwykłej karty tak wiele usług dodatkowych i tak wysokie limity, że ten prestiż nie jest mu już potrzebny. A i anonimowość pozostaje zachowana.
Przemysław Szubański
Partnerem raportu "Tydzień oszczędzania" jest BZ WBK