Program lojalnościowy jak waluta
Według agencji ratingowej Moody's program lojalnościowy może być tak wiarygodny, jak rządowe papiery wartościowe. Pieniądze programu zachęcającego do zakupu w sieci "Canadian Tire" są powszechnie uznawane przez innych sprzedawców w Kanadzie.
Media cytowały fragment raportu. "Jedna z najsilniejszych na kanadyjskim rynku sieci detalicznych, Canadian Tire, zbudowana została w oparciu o koncept całkowicie nieznany na amerykańskim rynku sprzedaży detalicznej, a jej pozycja rynkowa i znaczenie dla kanadyjskiego konsumenta są często nierozumiane i niedoceniane. Firma sprzedaje różne produkty, zaczynając od świec zapłonowych i opon, do sprzętu sportowego i ubrań, zaś w niektórych sklepach także żywność. Jej +waluta+, Canadian Tire money, która jest produktem ubocznym programu lojalnościowego, została zaakceptowana w całej Kanadzie przez wielu sprzedawców i mogłaby zostać określona jako wiarygodna waluta równoległa do rządowej".
Wysoka ocena Canadian Tire pojawiła się w raporcie o amerykańskiej sieci Target, która od ub.r. szturmuje kanadyjski rynek, ale jej wyniki rozczarowują. Canadian Tire to działająca od 92 lat sieć sklepów z akcesoriami do samochodów, meblami i narzędziami ogrodowymi, wyposażeniem kuchni i sprzętem sportowym. Spółka oblicza, że ponad 80 proc. Kanadyjczyków robi zakupy w jej sieci.
Od 56 lat spółka oferuje program lojalnościowy. Mechanizm tzw. Canadian Tire Money (pieniądz Canadian Tire) jest prosty: przy płaceniu za zakupy klient otrzymuje kupon o wartości od 5 centów do 2 dolarów kanadyjskich. Kuponu, czyli Canadian Tire Money, można użyć jak prawdziwych dolarów przy następnych zakupach w dowolnym sklepie Canadian Tire. Można odkładać "pieniądze" przez lata i wówczas kuponami zapłacić za wybrany towar dużej wartości.
Od 1958 r. firma wyemitowała już 21 serii swoich "banknotów" w sześciu nominałach, drukowanych na papierze takim, jaki używany jest do produkcji prawdziwych banknotów. Od czterech lat posiadacze kart kredytowych wydawanych przez firmę mogą gromadzić swoje kupony w formie elektronicznej. Jednak papierowy program trzyma się mocno - w obiegu od 1958 r. znalazło się ponad miliard sztuk kuponów.
Wiarygodność programu lojalnościowego wysoko ocenił Moody's i choć bezpośredniego ratingu dla "Canadian Tire Money" nie wydał, bo nigdy takich rzeczy nie robi, to jednak ocena zamieszczona w opisie jest równoznaczna z ratingiem AAA. Zaś to, jak zauważył tygodnik "Macleans", oznacza rating o punkt wyższy od dawanego rządowi amerykańskiemu przez Standard & Poor's.
Raport Moody's jest ważny dla każdego, kto chce z masową sprzedażą detaliczną wejść na rynek kanadyjski. Amerykański Target mógł zakładać sukces, zarówno z tego względu, że działa podobnie jak dobrze znany Wal-Mart, jak i z tego powodu, że wielu Kanadyjczyków jeździ na zakupy do tańszych od Kanady USA i tam korzysta właśnie z oferty Targetu. Moody's nadal wierzy w sukces Target, ale opisując rynek kanadyjski podkreśla, że jest on odmienny od amerykańskiego "z wieloma subtelnymi szczegółami, które trudno precyzyjnie opisać".
Przy czym z precyzją opisu problemów nie mają socjologowie. Jeden z najbardziej znanych kanadyjskich badaczy opinii publicznej, Michael Adams, ponad dziesięć lat temu w książce "Fire and Ice", na podstawie badań wartości cenionych przez społeczeństwa kanadyjskie i amerykańskie opisał te wcale nie tak "subtelne" różnice.
Zaś popularność papierowego kuponu Canadian Tire, w jednym z najbardziej uzależnionych od internetu społeczeństw, można tłumaczyć podobnie jak utrzymujące się użycie czeków. Kanadyjczycy powszechnie korzystają z bankowości internetowej i kart, ale czek nadal jest jedną z form płacenia rachunków za prąd czy telefon, firmie zmieniającej rynny także płaci się czekiem. Banki popularyzują depozyt za pomocą aplikacji na smartfony, ale z czeków nie rezygnują. Czeki są po prostu praktyczne. Kanadyjczycy też.