Prosty sposób na przenosiny między bankami

Sektor bankowy cieszy się coraz większym zaufaniem Polaków. Z tegorocznego badania "Wizerunek polskiego sektora bankowego" wykonanego przez TNS Polska dla Związku Banków Polskich, którego partnerem była Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. wynika, że opinia na temat banków jest najlepsza od siedmiu lat.

Mimo, że coraz więcej z nas dobrze ocenia swój bank, nie przekłada się to na bezwzględną wierność jednej instytucji. Według danych z raportu firmy Bain & Company, w ubiegłym roku na zmianę banku zdecydował się co dwudziesty Polak (4,7 proc.). Przeniesienie konta może być dla klienta opłacalnym posunięciem, a na dodatek jeszcze nigdy nie było tak proste jak obecnie. Aplikacja OGNIVO, udostępniana bankom przez KIR S.A., pozwala w znacznym stopniu ograniczyć formalności związane z taką procedurą.

Polacy szukają najlepszych rozwiązań

Jak wynika z raportu TNS Polska, 46 proc. Polaków ocenia sektor bankowy "dobrze" lub "bardzo dobrze",

Reklama

a tylko jeden na 10 respondentów odnosi się do niego krytycznie. To zdecydowanie lepszy wynik niż w 2013 roku (34 proc. odpowiedzi pozytywnych i 15 proc. negatywnych) czy w 2012 roku (odpowiednio 30 proc. i 15 proc.). Mimo, że oceniamy banki coraz lepiej, zmieniamy je ponad dwa razy częściej niż Niemcy i Brytyjczycy.

- Widoczna u Polaków skłonność do poszukiwania najlepszych ofert, wynikająca ze zmieniających się oczekiwań konsumenckich i rosnącej wiedzy o produktach, to dla banków wyraźny sygnał, że raz pozyskany klient niekoniecznie pozostanie nim na zawsze - mówi Maja Markiewicz, dyrektor Linii biznesowej usługi OGNIVO w KIR S.A. - Przeniesienie konta do innego banku staje się coraz prostsze, szczególnie dla tych klientów, którzy korzystają z dostępnych na rynku, nowoczesnych rozwiązań umożliwiających szybkie i bezproblemowe przeprowadzenie takiego procesu - dodaje M. Markiewicz.

Co jest najczęstszym powodem zamknięcia rachunku bankowego? W badaniu przeprowadzonym w 2013 roku przez Ernst&Young, 33 proc. osób wskazało na negatywne doświadczenie w kontaktach z dostawcą usług finansowych. Drugim najważniejszym czynnikiem okazała się niezadawalająca wysokość oprocentowania i opłaty operacyjne (32 proc.). Pomimo rosnącej świadomości swoich potrzeb i coraz lepszego rozeznania w dostępnych usługach bankowych, klientów do przeniesienia rachunku najczęściej zniechęcają kojarzone z tą procedurą uciążliwości.

Często wolą zrezygnować z okazji uzyskania lepszych warunków czy "przymknąć oko" na niezadowalającą obsługę, niż utracić listę zdefiniowanych odbiorców przelewów czy automatycznie realizowanych poleceń zapłaty. Zdaniem Mai Markiewicz, takie obawy są uzasadnione w przypadku osób wybierających tradycyjną metodę zmiany banku. - Warto wiedzieć, że istnieje znacznie prostszy i mniej czasochłonny sposób - zaznacza M. Markiewicz. - KIR S.A. udostępnia bankom aplikację OGNIVO, dzięki której udział konsumenta w procesie przeniesienia rachunku ograniczony jest do minimum, a cała operacja skrócona jest do kilku dni. Klient korzystający z OGNIVO nie traci wielu cennych informacji przypisanych do konta - dodaje M. Markiewicz.

Moduł do obsługi przenoszenia rachunków/usług płatniczych działa od 2010 r., zgodnie z obowiązującą "Rekomendacją Związku Banków Polskich dotyczącą dobrych praktyk w zakresie przenoszenia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dla klientów indywidualnych na polskim rynku bankowym". Wraz z tą Rekomendacją, ZBP przygotował również wzory wniosków o przeniesienie rachunków oraz o ustanowienie pełnomocnictwa, co dodatkowo usprawnia i przyspiesza ten proces. Od początku funkcjonowania modułu do końca września 2014 roku z tego rozwiązania skorzystało ponad 77 tys. klientów.

OGNIVO ułatwia zmianę

Tradycyjny sposób zmiany banku oznacza dla klienta konieczność otworzenia nowego rachunku podczas wizyty w placówce wybranego przez siebie banku lub w trybie przewidzianym dla zakładania konta online, a następnie zamknięcie rachunku w oddziale swojego dotychczasowego banku. Zamknięcie konta wiąże się z utratą dostępu do informacji i danych przypisanych do konta: listy płatności i numerów rachunków odbiorców, zleceń stałych oraz historii transakcji. Jak natomiast wygląda proces przenoszenia konta z wykorzystaniem aplikacji OGNIVO?

Procedura jest prosta i przyjazna użytkownikowi. Klient, który decyduje się na przeniesienie rachunku, powinien osobiście udać się do oddziału nowego banku i złożyć wniosek o przeniesienie rachunku lub usług płatniczych wraz z pełnomocnictwem do realizacji tego procesu. Na podstawie pisemnych dyspozycji, bank zamyka stary rachunek - chyba, że z jakiegoś powodu klient chce, aby pozostał otwarty - i otwiera nowy, a następnie importuje do niego polecenia zapłaty i zlecenia stałe. Cały proces odbywa się online i redukuje zaangażowanie klienta do niezbędnego minimum. Niektóre banki oferują dalsze ułatwienia, np. na życzenie klienta bank informuje o nowym numerze rachunku pracodawcę czy ZUS.

- Cały proces przeniesienia rachunku odbywa się sprawnie i bezpiecznie. Wymiana informacji pomiędzy bankami jest prowadzona w sposób zapewniający ochronę i pełną integralność wszystkich danych, a jednocześnie tak aby zminimalizować obciążenie klienta formalnościami - tłumaczy Maja Markiewicz.

Po złożeniu dyspozycji przeniesienia konta, pozostaje już tylko ustalenie dokładnej daty tej operacji. Jedyne o czym warto pamiętać przed ostatecznym potwierdzeniem zmiany, to uregulowanie ewentualnych zobowiązań wobec poprzedniego banku. - Jeśli chcemy uniknąć niepotrzebnych opóźnień przy zamykaniu rachunku lub zanim podejmiemy kroki związane z jego przeniesieniem, uregulujmy z bankiem wszystkie regulaminowe formalności. Oszczędzimy w ten sposób nie tylko czas, ale i pieniądze, bo choć przenoszenie rachunku jest bezpłatne, bank może obciążyć nas kosztami za czynności niestandardowe, wykraczające poza zakres samego procesu przenoszenia - radzi Maja Markiewicz.

Nie tylko przenoszenie kont

Moduł, który pozwala bankom przenosić rachunki to nie jedyna funkcjonalność aplikacji OGNIVO. Usługa ułatwia również obsługę reklamacji międzybankowych, monitoring sald rozliczeniowych w systemach ELIXIR® i EuroELIXIR oraz uzyskiwanie informacji o kontach dłużników przez uprawnione organy. Dla klientów banków - zwłaszcza przedsiębiorców, wartym uwagi rozwiązaniem jest moduł informacji o saldach przychodzących, dzięki któremu możliwe jest otrzymanie informacji o zleconych przez kontrahentów przelewach, zanim zostaną one zaksięgowane na firmowym koncie, tj. przed dokonaniem rozrachunku. Jest to szczególnie przydatne w okresach kiedy banki nie pracują - np. w weekendy i w święta.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: bank | TNS Polska | sektor bankowy | Prosty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »