Rachunki za prąd: Masz wybór

Już od siedmiu lat Polacy mają możliwość samodzielnego wyboru dostawcy energii elektrycznej. Daje to szansę na obniżenie rachunku za prąd, ale nadal z tej opcji korzysta relatywnie niewiele osób. Prawdopodobnie uważają, że sprawa nie jest warta zachodu. I są w błędzie.

Kluczową kwestią dla klientów jest to, czy proces zmiany dostawcy prądu jest trudny do przeprowadzenia. Otóż nie jest. Prawo zapewnia odbiorcom ciągłość dostaw prądu w trakcie procesu zmiany, a on sam nie powinien trwać dłużej niż 30 dni.

Warto wiedzieć, że bez względu na wszystko, prąd w gniazdkach mamy dzięki dwóm firmom: jedna produkuje energię, a druga zajmuje się jej sprzedażą. Tej pierwszej zmienić nie możemy, na rynku działa pięć spółek, każda obsługuje inny obszar kraju i ma tam monopol. Ceny są zatwierdzane przez Urząd Regulacji Energetyki i klient nic tu nie może zrobić. Ale już w kwestii sprzedaży energii mamy coś do powiedzenia, możemy wybrać firmę, z którą chcemy współpracować.

Wybrać nowego sprzedawcę

Reklama

Najtrudniejsze w całej operacji jest... podjęcie decyzji o tym, którego dostawcę wybrać. Różni operatorzy oferują bowiem swoje usługi w poszczególnych obszarach kraju, a taryfa zależy od tego ile prądu i w jaki sposób zużywamy. Nie ma zatem jednego najtańszego operatora, bo nawet w tej samej lokalizacji użytkownikom pasować będą inne taryfy.

Jak więc wybrać dostawcę energii? Najlepiej skorzystać z jednej z kilku dostępnych w internecie porównywarek. Ta przygotowana przez Urząd Regulacji Energetyki znajduje się pod adresem www.maszwybor.ure.gov.pl. Zwykle wystarczy wpisać tam adres mieszkania i roczne zużycie energii oraz oszacować, jaka część energii zużywana jest w godzinach szczytu. Porównanie wyników i obecnego rachunku za prąd powinno pokazać skalę możliwych oszczędności i wskazać firmę oraz taryfę, którą warto wybrać, by rachunki były najniższe. Wybór danej taryfy zależy od struktury zużycia prądu przez dane gospodarstwo domowe. Trzeba zwrócić uwagę na korzystanie z takich urządzeń jak klimatyzator, ogrzewacz wody czy kosiarka. W zależności od potrzeb, dla jednych klientów najlepsza będzie płaska taryfa całodobowa (równe stawki przez całą dobę i przez cały tydzień), dzienno-nocna (taniej w nocy) bądź weekendowa (taniej w weekendy).

Po podjęciu decyzji wystarczy zgłosić się do nowego dostawcy i zamówić usługę. Otrzymamy umowę do podpisania, którą należy odesłać (na koszt operatora). Klient nie musi się martwić o rozwiązanie umowy kompleksowej z poprzednim dostawcą prądu, bowiem na podstawie podpisanego przez klienta pełnomocnictwa, zajmie się tym nowa firma.

Oszczędności w rachunkach

Po zatwierdzeniu i wejściu w życie nowej umowy klient otrzymywać będzie co miesiąc dwie oddzielne faktury: od producenta energii i jej dystrybutora (czasami będzie to jedna przesyłka, a w niej dwie faktury, a czasem dwie oddzielnie przesyłki - zależnie od podpisanych pomiędzy firmami umów). Ostatnia rzecz to odczyt z liczników, którego powinien dokonać operator. Ma na to pięć dni i wszystko musi zrobić na swój koszt.

Zmieniając operatora większość osób może zaoszczędzić od 10 do 15 procent. Biorąc pod uwagę fakt, że przeciętny rachunek za prąd w Polsce to około 1200 zł rocznie, oznacza to roczną oszczędność w kwocie około 150 złotych. Dla jednego będzie to dużo, a dla innego mało, im dotychczasowe rachunki i zużycie prądu były wyższe, tym oszczędności po zmianie będą bardziej znaczące. Warto przy tym też pamiętać, że są to oszczędności, które otrzymujemy bezkosztowo, wystarczy zainwestować kilkanaście minut w znalezienie najatrakcyjniejszej oferty. Dodatkowe obniżki znaleźć można zmieniając trochę nawyków domowników i stosując się do zasad oszczędzania energii, ale to już materiał na kolejny artykuł.

Marcin Krasoń

Home Broker
Dowiedz się więcej na temat: prad | rachunki za prąd | sprzedawca | energetyka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »