Rekordowa Gwiazdka: W tym roku Polacy wydadzą 75 miliardów zł na święta

Na świąteczne zakupy Polacy przeznaczą w tym roku blisko 75 miliardów zł (74,486 mld), tj. o 3,5 proc. więcej niż w 2015 roku (71,988 mld zł). To najwyższy wzrost w Europie. Warto przy tym zwrócić uwagę na to, że coraz większa część tych wydatków przepływa przez kanały online. W sklepach internetowych Polacy wydadzą w okresie świąt prawie 4,7 miliarda zł (4,694 mld zł) - to aż 23 proc. więcej niż przed rokiem. Dla porównania: obroty sklepów stacjonarnych wzrosną w Polsce w tym okresie o 2,4 proc. Pomimo, że wzrost ten jest niewielki, należy zaznaczyć, że Polska jest jedynym krajem europejskim, w którym handel offline rośnie. Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez centrum zakupów online RetailMeNot.

Święta Bożego Narodzenia w 2016 roku: Wzrost e-handlu w Europie

Porównanie z innymi krajami europejskimi pokazuje, że należy się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia handlu online w Polsce. Na przykład w Niemczech udział handlu online w świątecznych zakupach wynosi już 21 proc. (wzrost o 13,6 proc.), przy czym sklepy stacjonarne zanotują w tym roku spadek obrotów o 0,7 proc. W Hiszpanii sprzedaż w internecie wzrośnie w te święta nawet o 33 proc., ale tradycyjny handel straci 0,9 proc. Podobnie będzie we Włoszech, gdzie e-commerce osiągnie w okresie świątecznym wzrost o 30 proc., przy jednoczesnym spadku obrotów sklepów stacjonarnych o 1,5 proc.

Reklama

Mobilne zakupy na święta coraz popularniejsze

Prawie co czwarta złotówka wydana w tym roku na święta w internecie przepłynie przez urządzenia mobilne - m-commerce osiągnie poziom 23,6 proc. sprzedaży online w tym okresie. Za pomocą smartfonów lub tabletów Polacy wydadzą na święta ponad 1 miliard zł (1,109 mld zł) (w porównaniu do 0,671 mld zł w 2015 r.) - to 65 proc. więcej niż przed rokiem. Podczas gdy obroty generowane poprzez urządzenia stacjonarne wzrosną o 14 proc., polski m-commerce odnotuje wzrost zysków z zakupów przez same smartfony w wysokości 83 proc., osiągając 641 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że m-commerce będzie motorem wzrostu dla handlu online w Polsce. Ogromny potencjał tego kanału sprzedaży pokazuje porównanie rynku polskiego z innymi europejskimi. Na przykład Niemcy robią już 43,1 proc. zakupów świątecznych za pomocą urządzeń mobilnych, a Brytyjczycy 42,3 proc.

- Klienci coraz częściej korzystają z zalet zakupów online - wygody, możliwości przeszukiwania rynku i korzystania z najlepszych ofert, w tym także sklepów zagranicznych, a także składania zamówień last minute. Zakupy w sieci dają też nieporównanie większe możliwości oszczędzania niż w sklepach stacjonarnych. Wszystko to powoduje, że kupującym online łatwiej jest spełnić świąteczne życzenia. Sklepy online reagują na zmieniające się oczekiwania i potrzeby klientów, stale ulepszając swoje kanały sprzedaży. Rozwój handlu online otwiera też dodatkowe możliwości przed sklepami stacjonarnymi. Duży potencjał kryje w sobie wykorzystanie strategii multi- oraz omnichannel, w tym zwłaszcza rozwiązań adresowanych do kupujących mobilnie - mówi Mike Lester, Vice President and General Manager, New Markets w RetailMeNot.

Dowiedz się więcej na temat: święta | zakupy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »