Rynek pożyczkowy trzy miesiące po regulacji
Znaczny wzrost świadomości finansowej klientów, wzrost współczynnika odrzuceń wniosków o pożyczki, spadek kosztów windykacyjnych, a także wyraźnie mniejszy odsetek klientów "rolujących" swoje zobowiązania - to podstawowe wnioski płynące z badania przeprowadzonego trzy miesiące po wprowadzeniu w życie nowych regulacji wśród instytucji pożyczkowych.
Minęły trzy miesiące od momentu wejścia w życie przepisów ograniczających wszystkie pozaodsetkowe koszty związane z udzieleniem pożyczki, a także wprowadzające nowe wymogi organizacyjno-prawne dla instytucji pożyczkowych. Do zmian ważnych dla klientów należy zaliczyć również większe uprawnienia kontrolne UOKiK oraz powołanie instytucji Rzecznika Finansowego.
Związek Firm Pożyczkowych przy współpracy z Fundacją Rozwoju Rynku Finansowego na początku czerwca przeprowadził badanie ankietowe wśród instytucji pożyczkowych wpisanych do Rejestru Firm Pożyczkowych.
Z badania wynika, że co trzecia instytucja pożyczkowa spodziewa się spadku popytu na pożyczki, co wpisuje się w ogólny trend obserwowany na rynku finansowym od końca 2015 roku dotyczący wyraźnie mniejszego popytu na kredyty konsumpcyjne.
Najistotniejsze dla konsumentów zmiany regulacyjne dotyczyły ograniczenia pozaodsetkowych kosztów związanych z udzieleniem pożyczki oraz wprowadzeniem limitu 120 dni dla łącznych kosztów, co w zasadzie uniemożliwia spłatę pożyczki poprzez zaciągnięcie nowej. W efekcie odsetek klientów "rolujących" swoje zobowiązania spadł o 70 proc. Ponadto wprowadzenie ustawowego limitu maksymalnych kosztów windykacyjnych i odsetek karnych doprowadziło do ich obniżenia przeciętnie o 306 zł od jednej umowy pożyczki.
To nie jedyne pozytywne zmiany zaobserwowane na rynku. 50 proc. instytucji pożyczkowych wskazuje, że znacznie wzrósł im wskaźnik odrzuceń wniosków o pożyczkę - przeciętnie o 9 punktów procentowych. Oznacza to, że obecnie tylko trzech na dziesięciu klientów wnioskujących o pożyczkę po raz pierwszy, uzyskuje ją.
Długa debata publiczna nt. kształtu nowych regulacji, a także działania instytucji państwowych i samych instytucji pożyczkowych doprowadziły do wyraźnego wzrostu poziomu świadomości finansowej konsumentów - co w bezpośrednim kontakcie z klientami zauważyło 62 proc. firm biorących udział w badaniu.