Supermarkety zahamowały spadki
Klienci wydają więcej w supermarketach, a mniej w hipermarketach. Nadal jednak lgną przede wszystkim do dyskontów - informuje "Puls Biznesu".
Hipermarkety spadają, dyskonty rosną, a supermarkety trzymają się mocno - tak wyglądał polski rynek handlowy w trzecim kwartale tego roku. Według przywoływanych przez giełdową Emperię danych Nielsena, w ostatnim kwartale supermarkety zwiększyły sprzedaż o 4,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Cały segment supermarketów, w którym aktywne są m.in. Tesco, Carrefour, Simply (należące do Auchan), E.Leclerc, Intermarche czy Polomarket, wychodzi na prostą po spadkach sprzedaży o 0,3 proc. r/r, zanotowanych w drugim kwartale.
Dynamika w tym segmencie nadał jest niższa od średniej dla całej branży (według GUS sprzedaż detaliczna w trzecim kwartale skoczyła o 4,7 proc.), ale właściciele supermarketów i tak mogą mieć lepsze nastroje niż ich koledzy - często z tych samych koncernów - prowadzący hipermarkety.
Największe sklepy pokazały ostatnie zwyżki sprzedaży na początku 2012 r. - od tego momentu ich obroty spadają, w ostatnim kwartale o 4 proc. r/r. Tymczasem lider rynku handlowego, Biedronka, zwiększył sprzedaż ogółem 15,5 proc., a porównywalną - o 4 proc.