Reklama

Szaleństwa pod choinką nie będzie. Polacy wydadzą od 50 do 100 zł na osobę

Z najnowszego sondażu wynika, że 29 proc. Polaków kupi świąteczne prezenty 4-5 osobom. 20 proc. rodaków szykuje je dla 6-7 bliskich, a 19 proc. - dla 2-3. Ponadto wiadomo, że 45 proc. badanych zrobi część zakupów online, a resztę - offline. 33 proc. nabędzie upominki w placówkach handlowych, a 17 proc. - w e-sklepach. Głównie będą kupowane zabawki. Dalej na listach prezentów znajdują się kosmetyki, słodycze, ubrania, perfumy, książki i artykuły domowe. Na podarunek dla jednej osoby badani najczęściej chcą wydać od 50 do 100 zł.

Platforma analityczno-badawcza UCE RESEARCH zapytała ponad 1,1 tys. dorosłych konsumentów o to, dla ilu osób przygotują w tym roku świąteczne prezenty. Badanie wykazało, że 29 proc. Polaków zamierza wręczyć podarunki 4-5 bliskim. Z kolei 20 proc. planuje dać je 6-7 osobom, 19 proc. - 2-3, 15 proc. - ponad 10, a 11 proc. - 8-9. Tylko 3 proc. ankietowanych nie potrafiło określić tej liczby. 2 proc. zadeklarowało, że chce obdarować 1 osobę. Ponadto z sondażu wynika, że zaledwie 1 proc. badanych nie kultywuje tej tradycji.

- Z udzielonych wypowiedzi wyraźnie wynika, że jedna trzecia Polaków podaruje świąteczne prezenty tylko najbliższej rodzinie, tj. małżonkowi, dzieciom czy rodzicom. Jedna piąta rodaków bierze pod uwagę również inne osoby, np. rodzeństwo czy teściów. Pokazuje to, że obdarowywani są przeważnie krewni, a znacznie rzadziej przyjaciele czy koledzy - analizuje dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Reklama

Respondenci poinformowali też badaczy, gdzie planują kupić świąteczne prezenty. 45 proc. Polaków zamierza zrobić część zakupów online, a resztę - offline. 33 proc. osób nabędzie upominki w sklepach stacjonarnych, a 17 proc. - w internetowych. Pozostali konsumenci nie potrafią tego określić bądź nie przywiązują wagi do miejsca zakupów. Dr Krzysztof Łuczak, ekspert rynku retailowego, współautor badania, zauważa, że zakup prezentów w sieci jest wygodny i szybki. Marketplace, czyli zbiór ofert różnych e-sklepów w jednym miejscu, daje dostęp do bardzo szerokiego wachlarza produktów. Umożliwia porównanie cen i wybranie najwygodniejszej opcji dostawy. Do tego pozwala poznać opinie innych klientów o artykułach.

- Wyniki badania pokazują rosnące znaczenie handlu online. Już blisko połowa konsumentów zamierza kupić część prezentów w sieci, a resztę - stacjonarnie. Odzwierciedla to nowe zwyczaje zakupowe klientów, którzy dostrzegli walory robienia zakupów w dwóch kanałach. Takie łączenie polega np. na obejrzeniu produktu w placówce handlowej i zakupieniu go online, po uprzednim wyborze najtańszej oferty cenowej. Niekiedy proces ten jest odwrotny - zwraca uwagę dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Ankietowani podali też, jakiego typu prezenty zamierzają nabyć. Najwięcej osób chce kupić na Gwiazdkę zabawki. Na kolejnych miejscach w rankingu są kosmetyki - 52 proc., słodycze - 51 proc., ubrania - 40 proc., perfumy - 31 proc., książki - 30 proc., a także artykuły domowe - 22 proc. Dr Łuczak zaznacza, że obdarowywane będą głównie dzieci, które najbardziej ze wszystkich grup oczekują nowych zabawek. Natomiast kolejne kategorie są dość uniwersalne.

- Konsumenci stawiają na tradycyjne prezenty świąteczne. Na pierwszym miejscu są zabawki, bo poszczególni członkowie rodzin kupują je dzieciom. Natomiast kosmetyki to najpopularniejszy upominek dla dorosłych i młodzieży, bo oferta tego typu produktów jest bardzo rozbudowana i daje szerokie możliwości wyboru osobom o różnych możliwościach finansowych. Ponadto taki podarunek doskonale wpisuje się w modny obecnie zdrowy styl życia i dbania o siebie oraz o środowisko naturalne. Wiele firm kosmetycznych stawia na wyroby wyprodukowane z poszanowaniem go - tłumaczy ekspert z PIE.

Badani udzielili też informacji na temat tego, ile pieniędzy planują wydać średnio na prezent dla jednej osoby. 43 proc. ankietowanych deklaruje kwotę 51-100 zł. 26 proc. respondentów wskazuje 101-200 zł, 17 proc. - do 50 zł, a 6 proc. ¬- 201-300 zł. Natomiast 4 proc. konsumentów jeszcze nie podjęło decyzji na ten temat. Z kolei 2 proc. przeznaczy ponad 500 zł. Po 1 proc. mają przedziały 401-500 zł oraz 301-400 zł.

- Porównując te wyniki z zeszłorocznymi, widać, że największy spadek nastąpił wśród osób deklarujących 51-100 zł. W ub.r. było ich 47 proc. Natomiast urosły grupy konsumentów planujących wydać mniejsze i większe kwoty. O 4 p.p. więcej Polaków niż rok temu chce teraz zapłacić za prezent do 50 zł. Może to być powiązane z decyzją o ograniczeniu wydatków. Jednocześnie o 2 p.p. więcej rodaków niż w 2020 roku wskazuje 101-200 zł. Te osoby mogą jednak mieć poczucie, że w związku z rosnącą inflacją należy przeznaczyć obecnie większy budżet na odpowiedni podarunek - podsumowuje dr Krzysztof Łuczak.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »