Turystyka: Prawo chroni przed kłopotami podczas wakacyjnego wyjazdu
Polacy coraz częściej decydują się na krótkie, często ledwie kilkudniowe wyjazdy turystyczne. Zwiedzanie oraz krótki wypoczynek to trwały trend wśród rodaków. Taki kilkudniowy wypad najczęściej wiąże się z korzystaniem z usług wielu podmiotów - przewoźników, linii lotniczych, hotelarzy, wypożyczalni samochodów.
Jak nie wpaść w kłopoty podczas krótkiego wyjazdu turystycznego? Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, aby - przede wszystkim - poznać swoje prawa.
Warto wiedzieć, że już po dwóch godzinach oczekiwania na lot jesteśmy uprawnieni do informacji i opieki (ta opieka oznacza np. posiłki i napoje). Nieco większe opóźnienie (np. 3-godzinne opóźnienie lotu w miejscu lądowania bądź jego odwołanie) może zaś uprawniać do odszkodowania od 250 do 600 euro!
Kłopoty na lotnisku mogą być jeszcze większe. W przypadku dłuższego oczekiwania na lot zastępczy (w nocy) mamy prawo do noclegu w hotelu, a także transportu z lotniska i na lotnisko.
Warto także pamiętać, że 5-godzinne opóźnienie bądź odwołanie lotu uprawnia do rezygnacji i zwrotu kosztów przelotu.
Podróżni powinni także znać swoje prawa dotyczące ochrony bagażu. Wszelkie nieprawidłowości (uszkodzenie/opóźnienie bagażu) należy zgłosić na lotnisku. Poza zgłoszeniem szkody na lotnisku trzeba złożyć pisemną reklamację adresowaną do linii lotniczej. W przypadku uszkodzenia bagażu mamy na to 7 dni od czasu zdarzenia, natomiast w sytuacji opóźnienia - 21 dni od odebrania bagażu.
Co ważne, w czasie oczekiwania na opóźniony bagaż mamy prawo zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (np. odzież, bieliznę, artykuły higieniczne) żądając pełnego zwrotu poniesionych kosztów (należy zachować rachunki).
Odszkodowanie za uszkodzenie lub opóźnienie bagażu może wynieść nawet około 6 tys. zł, jednak poniesioną szkodę należy udowodnić.
Często zdarza się, że standard pokoju hotelowego nie odpowiada naszym oczekiwaniom i opisowi w ofercie. Reklamację należy zgłosić na miejscu, żądając pisemnego potwierdzenia. Warto udokumentować (zdjęcia) rzeczywisty standard pokoju zwracając uwagę na uchybienia w stosunku do oferty.(js)