UE szykuje transgraniczne kontrole OC pojazdów
W tym tygodniu PE zadecyduje o transgranicznych kontrolach pojazdów bez ubezpieczenia OC. To jeden z pomysłów KE, która we środę ma głosować nad lepszą ochronę ofiar wypadków drogowych.
Na najbliższej sesji Parlament Europejski zajmie się poprawkami do obecnej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych. Chodzi m.in. o rekompensatę dla ofiar wypadków, w których ubezpieczyciel zbankrutował; minimalne sumy gwarancyjne; kontrole ubezpieczenia pojazdów przeprowadzone przez państwa członkowskie i uwzględnianie przebiegu ubezpieczenia przez nową firmę ubezpieczeniową.
W myśl nowych przepisów jeżeli ubezpieczyciel pojazdu odpowiedzialnego za wypadek jest niewypłacalny, osoby poszkodowane uzyskają pełną rekompensatę w państwie członkowskim ich miejsca zamieszkania. Rekompensata ma być przyznawana najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy.
We wszystkich krajach Unii miałyby również obowiązywać takie same minimalne sumy gwarancyjne. W przypadku obrażeń ciała ofiarom przysługiwać będzie ubezpieczenie w wysokości co najmniej 6 mln euro na wypadek (niezależnie od liczby ofiar) lub 1,2 mln euro na ofiarę. Państwa członkowskie będą mogły ustalać wyższe kwoty.
Ubezpieczyciele będą musieli traktować oświadczenia o przebiegu ubezpieczenia wydane przez ubezpieczyciela z innego państwa członkowskiego na równi z tymi wydanymi w ich kraju. Powinno to zagwarantować obywatelom nabywającym ubezpieczenie za granicą możliwość skorzystania z bardziej konkurencyjnych składek ubezpieczeniowych na tych samych zasadach co klienci krajowi.
Instytucje unijne chcą też walczyć z kierowcami, którzy nie wykupują polisy OC. Jak podkreślają, nieubezpieczona jazda to rosnący problem, który kosztuje miliony euro i zwiększa składki płacone przez uczciwych konsumentów.
"Propozycja Parlamentu pozwoliłaby krajom UE na prowadzenie systematycznych transgranicznych kontroli ubezpieczeń za pomocą dyskretnych technologii, takich jak rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, oraz na nakładanie kar" - czytamy w komunikacie PE.
Nad propozycją poprawy obecnej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych europosłowie zagłosują w najbliższą środę. Zanim nowe przepisy będą mogły wejść w życie, posłowie do PE będą musieli negocjować je jeszcze z Radą.
Według danych PE w 2017 roku ponad 25 tys. osób zginęło w wypadkach drogowych; 135 tys. zostało poważnie rannych. Większość ofiar to dzieci, piesi, rowerzyści i osoby starsze.
Pobierz: program PIT 2018