Uwaga! Hakerzy podszywają się pod kurierów
Hakerzy podszywają się pod kurierów wysyłając e-maile na temat przesyłek. W ten sposób chcą zmusić internautów do ujawnienia ich danych finansowych i osobowych - ostrzegają eksperci.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Osoby korzystające z wyprzedaży, a także zamawiające prezenty świąteczne powinny mieć się na baczności - eksperci bezpieczeństwa cybernetycznego ostrzegają przed gwałtownym wzrostem liczby kampanii phishingowych, w których hakerzy podszywają się pod zaufanych dostawców, takich jak Amazon, DHL czy FedEx.
W listopadzie, w ujęciu globalnym nastąpił aż 440- proc. wzrost liczby e-maili phishingowych związanych z wysyłką paczek. Przeszło połowa maili (56 proc.) podszywała się pod monity firmy DHL, globalnego lidera branży kurierskiej. Kolejnymi firmami, których wizerunek wykorzystywali hakerzy były Amazon (37 proc.), oraz FedEx (7 proc.).
W Europie liczba tego typu kampanii była 4-krotnie wyższa niż w październiku, natomiast wizerunek DHL był jeszcze mocniej wykorzystywany - ponad ¾ phishingu związanego z komunikatami o paczkach wykorzystywało znaki firmowe niemieckiej firmy logistycznej.
- Hakerzy próbują wykorzystać każdą nadarzającą się okazję, by zwiększyć swoje zyski. Doskonałym tego przykładem jest drastyczny wzrost kampanii phishingowych wykorzystujących motywy zakupowe w okresie przedświątecznych wyprzedaży - mówi Wojciech Głażewski, country manager firmy Check Point w Polsce. - Powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na maile, w których proszeni jesteśmy o podanie lub potwierdzenie naszych danych. Nawet autentycznie wyglądający komunikat o przesyłce może być skrupulatnie przygotowaną akcją cyberprzestępczą.
Dystrybucja e-maili mających za cel nakłonienie odbiorców do ujawnienia swoich danych osobowych nie bez powodu zbiega się w czasie z wyprzedażami. Przełom listopada i grudnia to moment, w którym internauci szczególnie chętnie dokonują zakupów online, nie tylko z okazji zbliżających się świąt bożonarodzeniowych.