W e-sklepach najczęściej kupują kobiety i seniorzy

Kobiety częściej od mężczyzn kupują w internecie i e-zakupy sprawiają im przyjemność. Panowie, zanim wydadzą w sieci pieniądze, najpierw czytają fora i porównują ceny. Częściej od nich w e-sklepach kupują seniorzy - wynika z “Mr. & Mrs. E-commerce", raportu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Z danych GUS wynika, że w 2021 roku, w Polsce, liczba sklepów internetowych wzrosła o 8 tysięcy i teraz jest ich ponad 52 tysiące. E-konsumenci kupują przez internet średnio od jednego do dwóch razy w miesiącu. 

Z usług e-sklepów częściej korzystają kobiety. Paniom zdarzają się od 5 do 9 razy w ciągu pół roku. Panowie, w tym samym czasie, robią od 2 do 5 zakupów w sieci. Z ofert e-commerce chętnie korzystają też seniorzy. W ciągu ostatnich 6 miesięcy najczęściej zadeklarowali oni zakup przez internet od 5 do 9 razy. “Oznacza to, że starsza grupa wiekowa jest w tym obszarze bardzo aktywna" - informuje w raporcie e-Izba. 

Reklama

E-zakupy - przyjemność czy obowiązek?

Dla jednej czwartej pań robiących e-zakupy, kupowanie w internecie to czysta przyjemność i możliwość próbowania nowych ofert i produktów. Polki - klientki sklepów internetowych - dokonują bardzo świadomych i przemyślanych zakupów, a co trzecia sięga po określone z góry towary. Kobiety doceniają sprawdzone sklepy, bo prawie połowa z nich (42 proc.) nie czuje potrzeby zmian i wybiera ofertę tych samych, wcześniej sprawdzonych sprzedawców. Jeśli jednak takich nie mają, szukając informacji gdzie kupić, pytają rodzinę, znajomych i przeglądają blogi. 

Mężczyźni natomiast, zanim sięgną do portfela, najczęściej zaglądają na fora internetowe oraz analizują porównywarki cenowe. Jednak dla nich zakupy w internecie rzadziej są relaksem. Jak wynika z raportu e-Izby, niemal co trzeci pan (30 proc.) kupowanie w sklepach internetowych traktuje jako niemiły obowiązek. Rzadziej też e-klienci przygotowują przemyślaną listę potrzeb. Częściej zdają się na przypadek i wielu (29 proc.), zapełniając swój koszyk, wrzuca do niego artykuły w promocji lub te dostępne w sklepie.

Co ciekawe, zarówno panie jak i panowie (odpowiednio 42 proc. i 45 proc.) określają siebie jako racjonalnego klienta, który kupuje sprawdzone produkty, zwykle w tych samych, zaufanych miejscach. Dla obu płci ważną wskazówką przy podejmowaniu decyzji są reklamy - te oglądane w TV ale też te wieszane na stronach internetowych. 

Co kusi, co odstrasza? 

Bez względu na płeć, do robienia zakupów online zachęcają darmowe i szybkie dostawy oraz atrakcyjne promocje. Kobiety zniechęca zaś własna niecierpliwość i możliwość zrobienia zakupów tradycyjnych, których przewagą jest natychmiastowe otrzymanie produktu. Mężczyźni twierdzą, że panie obawiają się też trudności przy zwrocie zakupów i realizacji gwarancji. Ich zdaniem, zdarza się też, że nie mają zaufania do e-sprzedawców. Kobiety ten aspekt zniechęcający do zakupów wskazują także u mężczyzn (17 proc.). A oni sami jako argument skłaniający do zakupów w sklepach stacjonarnych podają, że nie czują potrzeby robienia kupowania przez internet.

Zobacz nowe artykuły w promocyjnych cenach na ding.pl

Zarówno kobiety jak i mężczyźni chętnie korzystają z nowych metod płatności i najczęściej płacą w internecie szybkim przelewem. Z raportu e-Izby wynika, że obie płcie są tak samo otwarte na rozwiązania, które usprawnią im opłacenie zamówienia online. Jednak również tu autorzy raportu zaobserwowali różnice: panie chętnie wybierają szybkie formy płatności. Panowie zaś wolą korzystać z płatności ratalnych i odroczonych. - Różnice nie są jednak na tyle znaczące, aby sugerować się nimi podczas wyboru metod płatności dla swojego sklepu - zapewniają autorzy raportu. - Raport "MR&MRS e-commerce" to wnikliwa analiza preferencji i zachowań konsumenckich. Materiał stanowi szerszą analizę potrzeb konsumenckich z podziałem na płeć oraz wiek. Jest także wskazówką dla sklepów internetowych i marketplace’ów, jak prowadzić skuteczną komunikację marketingową oraz sprzedażową z kobietami, mężczyznami oraz seniorami - podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Ewa Wysocka

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy online
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »