W tych pionach biorą po 8 tys. zł
Marketing, finanse i informatyka - w tych trzech pionach średnia płaca całkowita jest największa, przy czym w pierwszych dwóch przekracza 8 tys. zł. Najmniej zarabiają pracownicy działów obsługi klienta, logistyki oraz produkcji.
Badanie przeprowadzone przez Advisory Group TEST Human Resources pokazuje, że niezależnie od własności kapitału, marketing jest najlepiej opłacanym działem w firmach. Większe zarobki oferowane są w firmach z kapitałem zagranicznym, gdzie oscylują na poziomie niemal 9 400 zł, podczas gdy w firmach polskich - 7 350 zł. Na trzecim miejscu plasuje się dział Finansów, a dalej: Informatyka, HR, Zakupy, Inżynieria, Sprzedaż, Rozwój, Jakość oraz Administracja. Na przeciwnym biegunie są: Księgowość, Obsługa Klienta, Logistyka oraz Produkcja.
Podobny ranking można stworzyć w oparciu o trzy różne sektory: handel, produkcja i usługi. W przypadku handlu najlepiej opłacanym działem jest Rozwój, a tuż za nim - Finanse oraz Marketing. W produkcji - Marketing, Finanse oraz Informatyka. Zaś w usługach - Marketing, Rozwój i Finanse.
Ciekawie wygląda zestawienie najlepiej opłacanych pionów ze względu na poziom zaszeregowania pracownika. W przypadku stanowisk dyrektorskich, najcięższe portfele mają osoby odpowiedzialne za dział: Informatyki oraz Administracji (ponad 20 000 zł). Najsłabiej w tym zestawieniu wypadają dyrektorzy działów Rozwoju i Jakości. (mniej niż 12 000 zł).
Kierownicze stanowisko najbardziej opłaca się zajmować w dziale finansów (ponad 10 000 zł), a najmniej - księgowości (poniżej 7 000 zł).
Z kolei w przypadku pracowników samodzielnych, najbardziej dochodowa jest sprzedaż oraz marketing (ponad 4 800zł), a najmniej obsługa klienta oraz księgowość.
Co wpływa na tak wysoką pozycję marketingu?
Z wielu powodów silnie zaznaczają się dwa: po pierwsze, marketing mimo, że nie ma bezpośredniego wpływu na zysk to bardzo mocno go uzależnia od siebie. Innymi słowy, niejednokrotnie od tego działu zależny jest sukces firmy, a co za tym idzie jego zysk.
Po drugie, do otrzymania średniej pensji całkowitej pionów uwzględnia się wszystkie osoby, niezależnie od zaszeregowania - a w marketingu najczęściej mówimy o stanowiskach specjalistycznych i wyższych. W przeciwieństwie np. do działu produkcji, gdzie na średnią pensję całkowitą pionu ma wpływ znaczna liczba pracowników szeregowych.