Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku. Jak go napisać i gdzie złożyć?

Otrzymanie spadku wiąże się z koniecznością dopełnienia szeregu formalności, które mają na celu potwierdzenie praw do majątku spadkowego. Jednym ze sposobów na faktyczne otrzymanie spadku jest stwierdzenie nabycia spadku, które opiera się na sądowym postępowaniu. Jak złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Na czym polega stwierdzenie nabycia spadku?

Stwierdzenie nabycia spadku to sądowe postępowanie, które potwierdza, że dany spadkobierca lub spadkobiercy otrzymują prawo do majątku po zmarłym. Podczas sprawy sądowej sąd bada, kto jest spadkobiercą, czy zmarły pozostawił po sobie testament oraz komu i w jakiej wysokości przysługuje majątek spadkowy.

W postanowieniu o stwierdzeniu nabyciu spadku sąd wymienia więc wszystkich spadkobierców, którzy uzyskują prawo do spadku wraz z przyporządkowaną im wysokością udziałów.

Oznacza to, że dokument wydany po przeprowadzeniu procedury sądowej stanowi faktyczne potwierdzenie dziedziczenia. Tego typu dokument staje się dowodem pozwalającym udowodnić swoje prawa do spadku, okazując go np. w przypadku chęci sprzedaży nieruchomości po zmarłym, w celu wypłaty środków z konta bankowego zmarłego itp.

Reklama

Jak złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku może złożyć każda osoba zainteresowana, która dysponuje dokumentami potwierdzającymi jej interes w sprawie. W praktyce najczęściej są to spadkobiercy, którzy dziedziczą albo z ustawy, albo zgodnie z testamentem.

Stwierdzenie nabycia spadku i co dalej?

We wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy zawrzeć wszystkie niezbędne informacje dotyczące sprawy, tj. datę śmierci zmarłego oraz miejsce jego ostatniego pobytu, stan cywilny zmarłego, krąg spadkobierców, należy również wskazać, czy zmarły pozostawił po sobie testament oraz co wchodzi w skład majątku spadkowego, jeżeli posiadamy taką informację.

Do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy także dołączyć:

  • odpis aktu zgonu spadkodawcy,
  • odpisy aktów urodzenia spadkobierców oraz inne dokumenty potwierdzające pokrewieństwo, np. odpis aktu małżeństwa,
  • odpisy wniosku w liczbie odpowiadającej liczbie uczestników wskazanych w postępowaniu o spadek,
  • testament, jeżeli został sporządzony,
  • inne dokumenty, które potwierdzają krąg osób uprawnionych do dziedziczenia,
  • potwierdzenie dokonania opłaty sądowej oraz opłaty za wpis w Rejestrze Spadkowym.

Gdzie i kiedy złożyć wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy złożyć do sądu spadku, którym jest sąd rejonowy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zwykłego pobytu spadkodawcy. Jeżeli nie da się określić ostatniego miejsca pobytu spadkodawcy, to wniosek trzeba skierować do sądu, w którego okręgu znajduje się majątek spadkowy lub jego część.

Jeżeli nie mamy wiedzy na temat tego, gdzie znajduje się majątek spadkodawcy, to wtedy wniosek o stwierdzenie nabycia spadku składa się do sądu rejonowego dla miasta Warszawy.

Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy złożyć nie wcześniej niż 6 miesięcy od otwarcia spadku, czyli śmierci spadkodawcy. Wniosek można w niektórych przypadkach złożyć wcześniej, ale pod warunkiem, że do momentu złożenia wniosku, wszyscy znani spadkobiercy złożyli już oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku.

Stwierdzenie nabycia spadku u notariusza, czyli akt poświadczenia dziedziczenia

Stwierdzenie nabycia spadku można dokonać także u notariusza, wówczas czynność ta będzie polegać na sporządzeniu i zarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia. Sprawa spadkowa u notariusza nie wymaga przeprowadzenia postępowania sądowego i uznawana jest za znacznie szybsze dopełnienie formalności spadkowych.

Niestety przeprowadzenie postępowania spadkowego u notariusza nie zawsze będzie możliwe, ponieważ notariusz nie zajmuje się badaniem kręgu spadkobierców. Jeżeli spadkobiercy nie zgadzają się co do podziału spadku lub kwestionują ważność pozostawionego testamentu, to sprawa musi zostać przeprowadzona przez sąd rejonowy, który zbada okoliczności i wskaże faktycznych spadkobierców wraz z przysługującym im udziałem w spadku.

Po przeprowadzeniu postępowania spadkowego i uzyskaniu prawomocnego postanowienia sądu lub zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia, jak najszybciej należy dokonać faktu zgłoszenia spadku do urzędu skarbowego na formularzu SD-Z2 oraz zapłacić należy podatek od spadków i darowizn.

Zgłoszeniem nabycia spadku obarczone są również osoby z grupy zerowej, w sytuacji, gdy wartość spadku przekracza kwotę, do której nie trzeba zgłaszać otrzymanego spadku. Wówczas dokonanie zgłoszenia na formularzu SD-Z2 jednocześnie zwalnia tzw. grupę zerową z konieczności zapłaty podatku za otrzymany spadek.

Po uzyskaniu prawa do spadku spadkobierca powinien również spłacić ewentualne długi spadkodawcy oraz dokonać zmiany właściciela nieruchomości w księdze wieczystej, jeżeli odziedziczył po zmarłym nieruchomość. Przy zmianie wpisu w księdze wieczystej potrzebny będzie dokument potwierdzający jego prawa do spadku, czyli postanowienie o nabyciu spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia. Od wniosku za wpis w księdze wieczystej pobierana jest również opłata stała w wysokości 150 zł.

WG

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: spadek | testament
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »