Wyprowadzasz się? Możesz wtedy legalnie anulować abonament RTV

Abonament RTV niestety nie jest subskrypcją, którą można łatwo anulować, kiedy przestajemy korzystać z mediów publicznych. Posiadanie sprawnego telewizora, radia, a nawet tabletu nakłada na nas obowiązek uiszczania opłaty. Istnieje jednak kilka sytuacji, w których możemy wyrejestrować odbiornik i anulować abonament telewizyjny.

Odsetek osób regularnie płacących abonament RTV w Polsce jest stosunkowo niski. W 2023 roku tylko 34,7 proc. zobowiązanych wnosiło opłaty. W pierwszym kwartale 2024 roku urzędy skarbowe wyegzekwowały niemal 6 milionów złotych z tytułu zaległego abonamentu RTV. W odpowiedzi na narastające problemy, rząd planuje wprowadzenie nowej opłaty audiowizualnej, która byłaby automatycznie pobierana wraz z podatkiem dochodowym

Abonament RTV – czym właściwie jest ta opłata?

Abonament RTV, określany formalnie jako opłata abonamentowa, to ustawowy obowiązek wynikający z ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Każdy, kto posiada odbiornik telewizyjny lub radiofoniczny - a nawet urządzenia wielofunkcyjne, jeśli spełniają kryterium zdolności do odbioru sygnału - jest zobowiązany do zarejestrowania go w systemie Poczty Polskiej oraz uiszczania stosownej opłaty.

Reklama

Prawo zakłada, że posiadanie sprawnego sprzętu automatycznie oznacza, że urządzenie jest wykorzystywane do odbioru programów, dlatego skutkuje koniecznością regulowania abonamentu. Środki z abonamentu są wykorzystywane do finansowania mediów publicznych, m.in. programów TVP oraz stacji Polskiego Radia.

Czy mogę anulować abonament telewizyjny?

Anulowanie abonamentu RTV nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Obowiązujące przepisy przewidują możliwość rezygnacji z opłat jedynie w określonych sytuacjach - np. jeśli sprzedajemy mieszkanie, w którym zarejestrowany jest odbiornik, lub wtedy gdy wyprowadzamy się za granicę.

A zatem jest to możliwe tylko wtedy, gdy przestajemy korzystać z odbiornika. Nie ma opcji "cichego anulowania" opłaty. Jeżeli kontroler wykryje, że wyrejestrowaliśmy urządzenie i nadal z niego korzystamy, to może naliczyć karę.

Jak wygląda procedura wyrejestrowania telewizora?

W celu anulowania abonamentu telewizyjnego, musimy dokonać formalnej procedury wyrejestrowania odbiornika.

  1. Kontakt z Pocztą Polską: pierwszym krokiem jest zgłoszenie zmiany stanu faktycznego w placówce Poczty Polskiej lub poprzez stronę internetową, na której mamy możliwość aktualizacji danych.

  2. Złożenie odpowiedniego wniosku: musimy wypełnić formularz wyrejestrowania odbiornika -jest dostępny zarówno w placówkach pocztowych, jak i online. W formularzu wskazujemy, że dany sprzęt nie jest już używany (np. w wyniku sprzedaży mieszkania czy wyprowadzki albo dlatego, że rezygnujemy z posiadania telewizora i radia w domu).

  3. Dopełnienie formalności: w ciągu 14 dni od momentu zaprzestania korzystania z odbiornika powinniśmy zgłosić ten fakt, aby uniknąć naliczania kolejnych opłat. Warto również pamiętać, że osoba, która wyrejestruje odbiornik, może być zobowiązana do dostarczenia dokumentów potwierdzających zmianę sytuacji, takich jak akt notarialny sprzedaży nieruchomości lub potwierdzenie wyjazdu za granicę.

  4. Potwierdzenie rezygnacji: po złożeniu wniosku, Poczta Polska wystawi potwierdzenie, które stanowi dowód wyrejestrowania. To właśnie od momentu otrzymania takiego potwierdzenia przestaje obowiązywać opłata abonamentowa za dany odbiornik.

Kto może anulować abonament RTV?

Oprócz sytuacji związanych z wyrejestrowaniem sprzętu, prawo przewiduje także zwolnienia z opłat abonamentowych dla określonych grup społecznych. Do nich należą m.in.:

  • osoby, które ukończyły 75. rok życia - w ich przypadku zwolnienie następuje automatycznie - Poczta Polska, korzystając z danych z systemu PESEL, dokonuje wyrejestrowania;
  • emeryci po 60. roku życia, których emerytura nie przekracza 50% przeciętnego wynagrodzenia;
  • osoby zaliczone do I grupy inwalidzkiej oraz weterani będący inwalidami wojennymi lub wojskowymi;
  • beneficjenci świadczeń pielęgnacyjnych i specjalnego zasiłku opiekuńczego.

Jeśli należysz do którejś z tych kategorii, formalności związane z uzyskaniem zwolnienia polegają na złożeniu odpowiedniego oświadczenia oraz dokumentów potwierdzających uprawnienia w placówce Poczty Polskiej. Na zgłoszenie zmian, takich jak zmiana stanu cywilnego czy miejsca zamieszkania mamy 30 dni od momentu zaistnienia zmiany.

Przeczytaj również:

Na rejestrację masz 14 dni. Za spóźnienie 819 zł kary

Pukają do drzwi Polaków. Kiedy możesz odmówić wpuszczenia kontroli?

Dostajesz tyle emerytury? Nie musisz płacić abonamentu RTV

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: abonament RTV | telewizor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »