Reklama

Zgłoś utratę dowodu osobistego

O czym warto jeszcze pamiętać? Utratę dowodu należy zgłosić również w banku, a ewentualną kradzież - także na policji. Warto to zrobić, bo takie działanie zabezpiecza nas przed ewentualnym wykorzystaniem naszego dokumentu przez kogoś nieuczciwego.

Reklama

Utratę dowodu osobistego można już zgłaszać online, bez udawania się do urzędu - poinformowało w komunikacie Ministerstwo Cyfryzacji.

Resort poinformował, że każdego roku utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego zgłasza około 500 tys. Polaków. By dokonać zgłoszenia utraty dowodu osobistego wystarczy wejść na stronę Obywatel.gov.pl, wypełnić formularz i podpisać go profilem zaufanym. Status unieważnienia dowodu można sprawdzić online.

Ponad pół miliona Polaków zgłasza rocznie utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego. Od dziś mogą w wygodny sposób zrobić to online, bez udawania się do urzędu. Wszystkie formalności załatwią z domu - wygodnie, szybko i bezpiecznie. Nowy formularz jest bardziej intuicyjny, a dane zaciągają się do niego automatycznie.

Pół miliona, to tak jakby wszyscy mieszkańcy miasta takiego jak Poznań lub Gdańsk nagle stracili swoje dowody osobiste.

W jaki sposób tracimy je najczęściej? Jako powód unieważnienia dowodu osobistego w 2016 r. Polacy podawali najczęściej: jego utratę (393 000), zniszczenie (119 000), reklamację (14 000). Urzędy otrzymują również 9 000 dowodów znalezionych przez inne osoby. W 53 000 przypadków Polacy podają inne przyczyny. Jak pokazują statystyki do utraty dowodu osobistego dochodziło najczęściej w sierpniu i wrześniu, a najrzadziej w pierwszym kwartale roku.

 
Liczba zarejestrowanych zdarzeń dotyczących utraty dowodu osobistego w 2016 r. 
- Styczeń	- 28 980
- Luty - 29 880
- Marzec - 29 660
- Kwiecień - 30 200
- Maj - 32 060
- Czerwiec - 35 680
- Lipiec - 35 550
- Sierpień - 40 160
- Wrzesień - 37 630
- Październik - 32 950
- Listopad - 30 250
- Grudzień - 30 600 
RAZEM ok. 393 000
Liczba zarejestrowanych zdarzeń dotyczących utraty dowodu osobistego w 2017 r. 
- Styczeń - 31 190
- Luty - 27 180
- Marzec - 30 180
- Kwiecień - 26 960
- Maj - 32 830 
- Czerwiec - 34 560
- Lipiec - 36 280
- Sierpień - 38 020
RAZEM ok. 257 000

Od teraz, by dokonać zgłoszenia utraty dowodu osobistego wystarczy wejść na stronę Obywatel.gov.pl, wypełnić prosty formularz i podpisać go Profilem Zaufanym. Status unieważnienia dowodu jest do sprawdzenia online. Elektronicznie można również złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu.

Warto pamiętać, by mieć pod ręką odpowiednie zdjęcie. Następnie należy wypełnić formularz i podpisać go Profilem Zaufanym. Jeśli ktoś nie ma Profilu Zaufanego, a chce skorzystać z tej oraz innych e-usług oferowanych przez państwo, może go teraz szybko i łatwo potwierdzić z wykorzystaniem bankowości elektronicznej. Profil Zaufany można również potwierdzić osobiście w urzędzie.

Plany nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną Dla Interi.pl Przemysław Walasek, LL.M., adwokat, partner w Kancelarii Taylor Wessing w Warszawie. Według doniesień prasowych Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a jednym z głównych celów tej inicjatywy ma być walka ze zjawiskiem rozpowszechniania nieprawdziwych informacji w sieci. Niedawno w internecie pojawił się projekt nowelizacji ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Nie jest to co prawda oficjalny dokument, tym niemniej z publicznych wypowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Cyfryzacji wynika, że rzeczywiście trwają prace nad nowelą do wspominanej ustawy, a jej głównym założeniem ma być ograniczenie hejtu, rozpowszechniania fałszywych informacji i agresji w sieci jak również ograniczenie arbitralności działań operatorów serwisów społecznościowych. Jeśli polegać na ujawnionym w internecie dokumencie, zamierzenia autorów projektu są bardzo ambitne. Projekt rozciąga stosowanie przepisów polskiego prawa na świadczenie usług dostępnych w ramach środków społecznego przekazu dla usługobiorców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce niezależnie od kraju pochodzenia usługodawcy, aczkolwiek jedynie w zakresie "ochrony wolności słowa, wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji". Na usługodawców, niezależenie od miejsca ich siedziby, nakłada się wyraźny zakaz ograniczania lub utrudniania dostępu do usług lub rozpowszechniania treści użytkowników, wprowadzając równocześnie szczególny tryb rozpoznawania przez sąd wynikłych na tym tle sporów - takimi sprawami ma się zajmować Sąd Okręgowy właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby usługobiorcy według przepisów dotyczących postępowania nieprocesowego. Ma to być bardzo sprawne i szybkie postępowania, w ramach którego czynności zarówno sądu jak i zaangażowanych stron muszą być podejmowane w krótkich, 24-godzinnych terminach, doręczenia dokonywane będą przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a rozstrzygnięcie sądu ma być natychmiast wykonalne. Ponadto projekt stanowi, że użytkownikom elektronicznych środków społecznego przekazu należy zapewnić możliwość ocen rozpowszechnianych treści przy użyciu symboli graficznych i opisu, przy czym szczegółowe zasady w tym zakresie mają zostać ustalone w drodze samoregulacji branży przy udziale Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Omawiany projekt może budzić kontrowersje (w tym m.in. w zakresie precyzji użytej terminologii) i wymagałby zapewne pogłębionej analizy odnośnie zgodności proponowanych rozwiązań z przepisami dyrektywy 2000/31/WE o handlu elektronicznym (zwłaszcza w zakresie respektowania zasady państwa pochodzenia). Nie negując słuszności motywacji, która powodowała autorem (lub autorami) omawianego projektu wskazać należy, że proponowane regulacje bardzo odważnie wkraczają na obszar, który ze względów prawnych, lecz przede wszystkim praktycznych, powinien być zarezerwowany w pierwszym rzędzie dla prawodawcy europejskiego. Tym niemniej największej wartości podjętej inicjatywy legislacyjnej należałoby upatrywać w pomyśle doprecyzowania pojęcia "wiarygodnej wiadomości" i szczegółowego uregulowania procedury notice-and-take-down, co stanowiłoby realizację postulatu wysuwanego przez branżę e-commerce od wielu już lat. Dość powiedzieć, ze prace nad nowelizacją ww. ustawy zmierzające w tym właśnie kierunku zostały zainicjowane i były koordynowane jeszcze w ramach MSWiA przeszło 10 lat temu przez ministra Wojciecha Wiewiórowskiego, przy czym nie sposób oprzeć się wrażeniu, że omawiany projekt czerpie inspirację (i słusznie) z wypracowanych wówczas rozwiązań. Przemysław Walasek, LL.M., adwokat, partner w Kancelarii Taylor Wessing w Warszawie jest partnerem w kancelarii Taylor Wessing w Warszawie i kieruje działem własności intelektualnej.

Zgłoąś utratę dowodu osobistego!

Dowiedz się więcej na temat: dowód osobisty | dokumenty | profil zaufany | utrata danych

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »