Zgubiona karta bankomatowa. Zapamiętaj ten numer, działa o każdej porze
Zgubienie karty płatniczej może przydarzyć się każdemu z nas. Warto jednak przygotować się na taką sytuację, żeby uchronić się przed ewentualną kradzieżą środków finansowych z karty. Co należy zrobić, gdy zgubisz kartę płatniczą? Gdzie zadzwonić, żeby jak najszybciej zablokować utraconą kartę?
Czasami zdarza się, że nie możemy znaleźć naszej karty płatniczej. Takie sytuacje nie są niczym nadzwyczajnym, bo każdemu z nas zdarza się coś zgubić. Oczywiście zgubienie karty nie jest tym samym, co zgubienie np. ulubionego t-shirtu, bo może ono wiązać się z poważnymi konsekwencjami finansowymi. Jeżeli nasza karta wpadnie w niepowołane ręce, to możemy zostać nawet okradzeni.
W takiej sytuacji mamy dwie opcje: albo zastrzegamy kartę, albo blokujemy ją tymczasowo.
Jeżeli zgubiłeś kartę i jesteś pewny, że nie ma jej w twoim domu, to najlepszym rozwiązaniem będzie zastrzeżenie karty. Warto na początku wspomnieć, że zastrzec kartę może każdy, również przypadkowy znalazca naszej karty, który znalazł ją np. na ulicy.
Zastrzeżenie karty to nieodwracalne rozwiązanie, które blokuje kartę tak, że nie będzie można z niej już w ogóle korzystać. Zastrzeżona karta jest więc bezużyteczna. Jeżeli daną kartę zastrzeżemy, to wówczas będziemy musieli wyrobić nową.
Jak zastrzec kartę płatniczą? W Polsce istnieje tzw. System Zastrzegania Kart, który powstał dzięki porozumieniom zawartym przez Związek Banków Polskich z innymi bankami. System Zastrzegania Kart to infolinia pod numerem +48 828 828 828, która działa 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę.
Infolinia ta wykorzystuje technologię rozpoznawania mowy, dzięki czemu portal głosowy od razu przekierowuje posiadacza karty do właściwej infolinii wydawcy karty. Wówczas dzwoniąc na infolinię, możemy od razu zastrzec kartę bezpośrednio w naszym banku. System Zastrzegania Kart działa również za granicą, więc jeżeli kartę zgubiliśmy, będąc, np. na wakacjach, to także możemy skorzystać z tej możliwości.
Każdą kartę płatniczą możemy także zastrzec bezpośrednio na infolinii danego banku, jednak nie każdy bank ma całodobową infolinię, więc tutaj nasze możliwości są ograniczone. Poza tym kartę możemy zastrzec w aplikacji mobilnej lub w serwisie internetowym banku, pod warunkiem że akurat wtedy bank nie prowadzi prac serwisowych i dostęp do portalu nie jest utrudniony.
Kartę możemy również zastrzec, udając się do placówki banku, choć opcja ta jest najmniej korzystna, bo w przypadku, gdy zgubimy kartę i chcemy zabezpieczyć nasze pieniądze, to liczy się czas, co oznacza, że powinniśmy, działać najszybciej jak się da.
Drugą opcją zabezpieczenia naszych środków finansowych na karcie, której nie możemy znaleźć, jest tymczasowa blokada karty. Blokada działa inaczej niż zastrzeżenie karty, bo w sytuacji, gdy odnajdziesz kartę, możesz ją od razu odblokować i korzystać z niej tak jak wcześniej.
Jak zablokować kartę? Blokady karty można dokonać na trzy sposoby: na infolinii naszego banku, w aplikacji mobilnej lub przez serwis internetowy banku. W ten sam sposób możemy również odblokować odnalezioną kartę.
WG