Zgubiona karta: Co robić, żeby nie stracić pieniędzy? Zapamiętaj ten numer
Zgubienie karty bankowej może przydarzyć się każdemu z nas. W takiej sytuacji trzeba jednak szybko działać i podjąć wszelkie kroki, które pozwolą nam uchronić się przed kradzieżą pieniędzy z konta. Jak postąpić w przypadku utraty karty bankowej? Jakie konsekwencje mogą wiązać się ze zgubieniem karty?
Jeżeli zorientujemy się, że nasza karta płatnicza zniknęła, choć może wydawać się to oczywiste, warto ponownie dokładnie wszystkie torby, portfel, kieszenie lub inne miejsca, w których mogliśmy zostawić kartę. Gdy pomimo prób, nie możemy jej znaleźć, jak najszybciej powinniśmy dokonać tymczasowej blokady karty. Blokady karty można dokonać poprzez kontakt z placówką banku lub robiąc to samodzielnie, w aplikacji mobilnej lub na stronie internetowej banku.
Tymczasowa blokada karty polega na zablokowaniu możliwości korzystania z niej, tj. wypłacania pieniędzy oraz dokonywania płatności w sklepie. Taka blokada może trwać do czasu aż ją znajdziemy - wtedy możemy ją bez problemu szybko odblokować.
Jeżeli jednak podejrzewamy, że karta została zgubiona bezpowrotnie lub co gorsze, ktoś ją ukradł, wtedy należy zastrzec kartę.
Zastrzeżonej karty nie można już odblokować, co oznacza, że gdy ją zastrzeżemy, będziemy musieli wyrobić ją od nowa.
Zastrzec kartę można na kilka sposobów:
- kontaktując się z infolinią banku - po wyjaśnieniu całej sytuacji i weryfikacji tożsamości, pracownik banku zastrzeże wskazaną kartę,
- korzystając z aplikacji mobilnej banku lub strony internetowej, gdzie od razu jednym kliknięciem możemy samodzielnie zastrzec kartę.
W Polsce istnieje też System Zastrzegania Kart prowadzony przez Związek Banków Polskich. Dzwoniąc pod numer +48 828 828 828 możemy zastrzec kartę z dowolnego banku, podając niezbędne dane do identyfikacji
Gdy karta zostanie zastrzeżona, nie będzie już można dokonywać nią płatności, wypłacać ani wpłacać pieniędzy. Zastrzeżenie karty nie oznacza jednak całkowitej utraty możliwości korzystania z naszych środków. Nadal będziemy mogli korzystać z bankowości internetowej i wykonywać przelewy lub płatności internetowe.
W przypadku, gdy istnieją podejrzenia, że karta mogła zostać skradziona lub złodziej zdążył już dokonać kradzieży pieniędzy z karty, bank może zasugerować zgłoszenie całego zdarzenia na policję. Wówczas otrzymamy zaświadczenie z policji, które będzie stanowić podstawę reklamacji i ubiegania się o zwrot skradzionych środków.
Niezależnie od tego, czy karta została ukradziona, czy zgubiona, zawsze istnieje ryzyko, że może ona trafić w niepowołane ręce. Jeżeli więc nie zastrzeżemy ani nie zablokujemy karty, możemy narazić się na znaczną utratę środków.
Co zrobić, gdy ktoś ukradł pieniądze z naszej karty? Zgodnie z prawem odpowiedzialność za wypłatę pieniędzy z karty przez nieuprawnioną do tego osobę, rozkłada się między właściciela karty a bank. Właściciel karty ponosi straty do 150 euro, resztę zaś pokrywa instytucja bankowa.
Jeżeli natomiast karta była ubezpieczona, może okazać się, że cała odpowiedzialność pozostanie po stronie banku. W takim przypadku należy złożyć reklamację w banku oraz wniosek o chargeback (obciążenie zwrotne). Wówczas bank kontaktuje się z organizacją płatniczą, która zajmie się resztą formalności.
Bank ma zazwyczaj 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, jednak w wyjątkowych przypadkach, np. gdy nadal nie uzyskano potrzebnych informacji, czas ten może się wydłużyć.
Warto pamiętać, że bank nie zawsze dokona zwrotu środków. Instytucja bankowa może odmówić zwrotu, gdy właściciel karty sam doprowadził do nieautoryzowanej transakcji lub gdy kradzież karty była rezultatem rażącego niedbalstwa.
WG