Żniwa fałszywych kurierów. Jak nie dać się oszukać przed świętami?
Hakerzy udają kurierów i firmy przewozowe, by zdobyć nasze dane lub dostęp do naszych pieniędzy tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Liczą na naszą nieuwagę.
Statystyki nie pozostawiają złudzeń - 17 proc. złośliwych plików rozsyłanych w listopadzie była zaszyta w wiadomościach podszywających się pod monity zamówień i wiadomości od kurierów. W ciągu tygodnia ponad 15 tys. ataków wykorzystało fałszywą domenę... prestiżowej marki Louis Vuitton.
- Hakerzy najchętniej atakują w momencie, gdy wydajemy pieniądze - zwraca uwagę Wojciech Głażewski z Check Point Software w Polsce i dodaje, że w okresie świątecznym możemy spodziewać się znacznego wzrostu wiadomości phishingowych wykorzystywanych w oszustwach, w których przestępca podszywa się pod znaną instytucję lub osobę w celu wyłudzenia poufnych informacji lub bezpośrednio korzyści finansowych.
W ostatnich tygodniach roku szczególnie często oszuści podszywają się pod firmy kurierskie oraz sklepy internetowe. W trzecim kwartale do ponad 20 proc. wszystkich ataków phishingowych wykorzystywało wizerunek firmy DHL. W Polsce cyberprzestępcy korzystają również z wizerunku Poczty Polskiej czy InPostu, przed czym niedawno ostrzegał CERT Polska.
Eksperci bezpieczeństwa cybernetycznego nie mają wątpliwości, że najlepszą obroną przed zagrożeniami phishingowymi jest świadomość i wiedza. Ich zdaniem przeszkoleni w wykrywaniu podejrzanych elementów, takich jak błędnie wpisane domeny, literówki itp., powinni zostać wszyscy pracownicy przedsiębiorstw i administracji państwowej. Jak widać, wiedza ta przydaje się również użytkownikom domowym - zwracają uwagę eksperci.
Zobacz także: