Żywność od lokalnych producentów. Nowy trend w polskich sklepach

Upodobania konsumentów ciągle się zmieniają. W ostatnim czasie coraz chętniej kupujemy żywność od lokalnych producentów - to stosunkowo nowy trend w polskich sklepach. Polacy cenią świeżość produktów i możliwość wsparcia lokalnych przedsiębiorców. Ważny jest dla nas również patriotyzm konsumencki, przez co coraz częściej patrzymy na kraj pochodzenia produktów. Problem jednak pojawia się, kiedy wyjeżdżamy na wakacje.

  • Polacy coraz częściej sięgają po żywność od lokalnych producentów.
  • Lokalne produkty cenimy przede wszystkim za ich świeżość.
  • Dla konsumentów ważne jest także dbanie o środowisko oraz lokalny patriotyzm.

Coraz częściej sięgamy po produkty od lokalnych dostawców - wynika z najnowszego sondażu SW Research przeprowadzonego dla PSH Lewiatan. Trend ten widoczny jest niezależnie od wieku konsumentów. Wszystkie grupy wiekowe nastawione są pozytywnie do przedsiębiorców zlokalizowanych 20-25 km od naszego miejsca zamieszkania.

Reklama

 

Żywność od lokalnych producentów jest przede wszystkim świeża, nie musi w końcu pokonać wielu kilometrów, żeby trafić na nasze stoły. Lokalnych producentów często też znamy, prowadzone przez nich przedsiębiorstwa nierzadko uważamy za bardziej ekologiczne, a ich produkty - zawierają mniejszą ilością chemii. Jak się okazuje, dla Polaków ważne jest również wspieranie lokalnych przedsiębiorców.

Część osób spodziewa się także, że za produkty zapłaci mniej. To nowy trend w polskich sklepach.

Polacy wybierają żywność od lokalnych producentów. Co cenimy najbardziej?

Żywność od lokalnych producentów zyskuje na popularności - to kolejny sondaż potwierdzający ten trend i zmieniające się przyzwyczajenia konsumenckie Polaków. 

Za co cenimy najbardziej lokalne produkty? 

  • Przede wszystkim doceniamy ich świeżość - 60,7 proc. 
  • Dla 50,6 proc. badanych najważniejsze jest wspieranie lokalnej gospodarki
  • 26,6 proc. przy wyborze produktów kieruje się lokalnym patriotyzmem
  • Natomiast dla 26 proc. konsumentów ważne jest dbanie o środowisko (produkty muszą pokonać krótszą trasę, a więc transport nie przyczynia się do większego zanieczyszczenia planety). 

Polacy lubią także sięgać po żywność bezpośrednio od producenta. I choć często, wbrew naszym oczekiwaniom, wcale nie zapłacimy za nią mniej, to jednak ważna jest dla nas sama "lokalność" artykułu. Cena wygrywa z wyższą jakością i świeżością produktów. 

Od lat popularne są w Polsce targi i bazarki, ale niektórzy z nas wybierają się nawet na lokalne plantacje. To tam chcemy się przekonać osobiście, jak wygląda uprawa warzyw i owoców, które zamierzamy kupić.  

Stawiamy na polskie produkty. Wszystko zaczęło się od wybuchu pandemii?

Na świadomość naszych wyborów konsumenckich oraz preferencje dotyczące lokalnych produktów niewątpliwie wpłynęła pandemia COVID-19. To wtedy, jak pokazują badania, w szybszym tempie zaczęliśmy coraz częściej sięgać po lokalne produkty.

Z innego badania, przeprowadzonego w 2021 roku przez GfK, wynikało, że o 7 punktów procentowych wzrosła popularność lokalnych artykułów, do czasu sprzed pandemii.  

Po części byliśmy zmuszeni do wybierania lokalnych produktów - nie mogliśmy się przemieszczać, łańcuch dostaw został zerwany, w sklepach brakowało czasem wielu artykułów, a jedzenie z naszego sąsiedztwa wydawało się nam zdrowsze i budziło większe zaufanie.  

Pomimo zniesienia pandemicznych restrykcji, tendencja ta pozostała z nami na dłużej, a Polacy docenili lokalne produktów oraz lokalnych dostawców.

Lokalna żywność. Problem zaczyna się podczas wakacji

Nawyki konsumenckie oraz żywieniowe dla niektórych z nas są tak ważne, że uwzględniamy je podczas wypoczynku. Wakacje mogą jednak stanowić poważny problem dla kupowania żywności od znanych i lubianych przez nas producentów.

Polacy lubią poznawać nowe smaki. Jak wykazało badanie, 35 proc. z nas chce wypróbować lokalne jedzenie, z którym nie ma do czynienia na co dzień. 

Co ciekawe, aż 1/3 Polaków podczas planowania podróży, szuka sklepów, w których będzie można kupić lokalne produkty - wynika z przeprowadzonego badania.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: polska żywność | lokalni przedsiębiorcy | zakupy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »