Żywność od lokalnych producentów. Nowy trend w polskich sklepach
Upodobania konsumentów ciągle się zmieniają. W ostatnim czasie coraz chętniej kupujemy żywność od lokalnych producentów - to stosunkowo nowy trend w polskich sklepach. Polacy cenią świeżość produktów i możliwość wsparcia lokalnych przedsiębiorców. Ważny jest dla nas również patriotyzm konsumencki, przez co coraz częściej patrzymy na kraj pochodzenia produktów. Problem jednak pojawia się, kiedy wyjeżdżamy na wakacje.
- Polacy coraz częściej sięgają po żywność od lokalnych producentów.
- Lokalne produkty cenimy przede wszystkim za ich świeżość.
- Dla konsumentów ważne jest także dbanie o środowisko oraz lokalny patriotyzm.
Coraz częściej sięgamy po produkty od lokalnych dostawców - wynika z najnowszego sondażu SW Research przeprowadzonego dla PSH Lewiatan. Trend ten widoczny jest niezależnie od wieku konsumentów. Wszystkie grupy wiekowe nastawione są pozytywnie do przedsiębiorców zlokalizowanych 20-25 km od naszego miejsca zamieszkania.
Żywność od lokalnych producentów jest przede wszystkim świeża, nie musi w końcu pokonać wielu kilometrów, żeby trafić na nasze stoły. Lokalnych producentów często też znamy, prowadzone przez nich przedsiębiorstwa nierzadko uważamy za bardziej ekologiczne, a ich produkty - zawierają mniejszą ilością chemii. Jak się okazuje, dla Polaków ważne jest również wspieranie lokalnych przedsiębiorców.
Część osób spodziewa się także, że za produkty zapłaci mniej. To nowy trend w polskich sklepach.
Żywność od lokalnych producentów zyskuje na popularności - to kolejny sondaż potwierdzający ten trend i zmieniające się przyzwyczajenia konsumenckie Polaków.
Za co cenimy najbardziej lokalne produkty?
- Przede wszystkim doceniamy ich świeżość - 60,7 proc.
- Dla 50,6 proc. badanych najważniejsze jest wspieranie lokalnej gospodarki.
- 26,6 proc. przy wyborze produktów kieruje się lokalnym patriotyzmem.
- Natomiast dla 26 proc. konsumentów ważne jest dbanie o środowisko (produkty muszą pokonać krótszą trasę, a więc transport nie przyczynia się do większego zanieczyszczenia planety).
Polacy lubią także sięgać po żywność bezpośrednio od producenta. I choć często, wbrew naszym oczekiwaniom, wcale nie zapłacimy za nią mniej, to jednak ważna jest dla nas sama "lokalność" artykułu. Cena wygrywa z wyższą jakością i świeżością produktów.
Od lat popularne są w Polsce targi i bazarki, ale niektórzy z nas wybierają się nawet na lokalne plantacje. To tam chcemy się przekonać osobiście, jak wygląda uprawa warzyw i owoców, które zamierzamy kupić.
Na świadomość naszych wyborów konsumenckich oraz preferencje dotyczące lokalnych produktów niewątpliwie wpłynęła pandemia COVID-19. To wtedy, jak pokazują badania, w szybszym tempie zaczęliśmy coraz częściej sięgać po lokalne produkty.
Z innego badania, przeprowadzonego w 2021 roku przez GfK, wynikało, że o 7 punktów procentowych wzrosła popularność lokalnych artykułów, do czasu sprzed pandemii.
Po części byliśmy zmuszeni do wybierania lokalnych produktów - nie mogliśmy się przemieszczać, łańcuch dostaw został zerwany, w sklepach brakowało czasem wielu artykułów, a jedzenie z naszego sąsiedztwa wydawało się nam zdrowsze i budziło większe zaufanie.
Pomimo zniesienia pandemicznych restrykcji, tendencja ta pozostała z nami na dłużej, a Polacy docenili lokalne produktów oraz lokalnych dostawców.
Nawyki konsumenckie oraz żywieniowe dla niektórych z nas są tak ważne, że uwzględniamy je podczas wypoczynku. Wakacje mogą jednak stanowić poważny problem dla kupowania żywności od znanych i lubianych przez nas producentów.
Polacy lubią poznawać nowe smaki. Jak wykazało badanie, 35 proc. z nas chce wypróbować lokalne jedzenie, z którym nie ma do czynienia na co dzień.
Co ciekawe, aż 1/3 Polaków podczas planowania podróży, szuka sklepów, w których będzie można kupić lokalne produkty - wynika z przeprowadzonego badania.