Żywność. Za wartościowy produkt jesteśmy w stanie zapłacić więcej
Cena pozostaje najważniejszym kryterium, którym Polacy kierują się przy zakupie produktów spożywczych. Twierdzi tak 7 na 10 osób. Jednak coraz częściej liczy się smak produktu oraz lokalne pochodzenie i marka.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Klienci są w stanie dopłacić za jakość. Już 67 proc. klientów kupujących żywność ekologiczną twierdzi, że wyższa cena nie jest dla nich przeszkodą.
Akceptacja wyższych cen to efekt rosnącej świadomości różnic pomiędzy żywnością "bio" a konwencjonalną.
- To naturalne, że cena jest dla klientów ważnym czynnikiem wyboru produktów spożywczych. Jednak tak jak przy każdych zakupach, rozsądnie jest wziąć pod uwagę nie tylko koszty, ale też jakość. W przypadku żywności to szczególnie ważne, ponieważ to, w jaki sposób jemy przekłada się na nasze obecne i przyszłe samopoczucie oraz zdrowie. Korzyści z wyboru żywności ekologicznej wykraczają poza finanse. Stąd część konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za produkt ekologiczny, mając świadomość, że jest on bardziej odżywczy dla organizmu i nie zawiera szkodliwych pozostałości środków ochrony roślin. Rośnie też świadomość, że rolnik, żeby uprawiać żywność bio musi ponieść większe nakłady finansowe wynikające m.in. z przestrzegania restrykcyjnych norm czy większego udziału pracy ludzkich rąk, czego wymaga specyfika pierwotnej produkcji ekologicznej - mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Z najnowszego raportu "Trendy w ekozakupach Polaków" wynika, że cena produktu spożywczego jest najczęściej wskazywanym kryterium podejmowania decyzji. Na drugim miejscu znajduje się smak produktu, który jest kluczowy dla połowy (53 proc.) zapytanych Polaków. Podium ex aequo domykają kryteria takie jak polskie lokalne pochodzenie oraz znana i lubiana przez konsumenta marka - na każde z nich wskazała niemal jedna trzecia respondentów (32 proc.). Z kolei 29 proc. zapytanych przyznaje, że duże znaczenie ma dostępność produktów, a 28 proc. zwraca uwagę na kwestie zdrowotne. Łatwość przygotowania jest ważna dla 14 proc., a pod kątem ekologii i ochrony środowiska produkty spożywcze wybiera 11 proc. Polaków.
Ekologiczne produkty spożywcze przynajmniej raz na jakiś czas kupuje 86 proc. Polaków. Wśród nich aż 67 proc. proc. jest w stanie za taki produkt zapłacić więcej niż za podobny nieekologiczny. Na wyższy koszt produktu bio nie godzi się 19 proc. zapytanych. Jak wskazują eksperci, największym zainteresowaniem konsumentów cieszą się przede wszystkim ekologiczne owoce i warzywa, jako produkty nieprzetworzone i kojarzone ze zdrowym odżywianiem i trybem życia. Znacząca grupa osób decyduje się również na ekologiczne kiszonki.
- Nasi klienci najchętniej kupują ekologiczne sezonowe owoce i warzywa. To produkty, których jakość najłatwiej zobaczyć i ocenić już po pierwszym kontakcie w sklepie czy pierwszym zamówieniu internetowym. Efektem pandemii jest duży wzrost sprzedaży bio dań gotowych, który cały czas się utrzymuje. Patrząc na to, jak szybko rośnie świadomość konsumentów i rozwój asortymentu produktów ekologicznych możemy spodziewać się, że coraz więcej osób będzie szukać zielonego listka na gotowych daniach obiadowych, mrożonkach czy surówkach - mówi Łukasz Gębka.
***