Bezobsługowe sklepy były niewypałem? Żabki Nano zarabiają, a jednak znikają z mapy
Żabka Nano w 2023 roku niemal potroiła zyski, jednak kolejne bezobsługowe sklepy tej sieci są zamykane. Znikają przede wszystkim autonomiczne Żabki ze szpitali, wielkopowierzchniowych sklepów, czy metra. Sieć próbuje je przekształcać.
Jeszcze w 2023 roku Żabka chwaliła się, że 50 sklepów autonomicznych w kraju to rekord na skalę europejską. Portal wiadomoscihandlowe.pl donosi, że obecnie to już jedynie 20 lokalizacji i co miesiąc więcej tego typu sklepów znika, niż powstaje.
Pierwszy sklep autonomiczny Żabki powstał w 2021 roku. To sklepy bez obsługi i kas. Wystarczy przed wejściem zeskanować kartkę płatniczą, a potem wziąć produkty z półki i po prostu wyjść. Płatność za zakupy dokona się automatycznie. Brzmi to dobrze i wydawałoby się, że to rozwiązanie powinno sprawdzić się szczególnie w dużych miastach.
Jednak mapa tego typu lokali na stronie Żabki uszczupla się coraz bardziej. W Polsce mamy obecnie 35 Żabek Nano. Portal wiadomoscihandlowe.pl zapytał sieć, dlatego kolejne Żabki znikają. W odpowiedzi usłyszał jednak, że w Polsce nadal dostępnych jest 50 sklepów autonomicznych. Portal zauważa dodatkowo, że część sklepów udostępnionych na mapie to placówki zlokalizowane na prywatnych terenach firm czy uczelni, do których dostęp jest ograniczony.
Żabka miała podjąć współpracę ze znanymi markami, m.in. w Leroy Merlin czy Decathlon, jednak żadna z nich nie doszła do skutku lub nie utrzymała się. To miał być idealny sposób na zakupy spożywcze przy okazji treningu czy w sytuacji, gdy inne sklepy są zamknięte. Problemem jest jednak dostępność Żabek Nano, które miały być otwarte 24/7, a niekoniecznie tak było.
Sieć zmieniła lokalizację niektórych sklepów autonomicznych. Teraz stanęły one m.in. obok:
- Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
- kompleksu biznesowego Bierutowska Park we Wrocławiu
- akademików Basecamp
Częściowo to ponownie sklepy dostępne tylko dla osób związanych z daną placówką.
Najwyraźniej Polacy jednak polubili Żabki Nano, co widać w wynikach finansowych tych sklepów w Polsce. Tylko w 2023 roku sprzedaż spółki wyniosła tutaj 25,71 mln zł wobec 9,14 mln zł rok wcześniej. To ogromny skok, jednak nadal wiele jest do nadrobienia. Dwa lata temu Żabki Nano przyniosły 4,7 mln zł straty, a w ubiegłym roku już blisko 7 mln zł.
Wyraźnie Żabka nie chce rezygnować z kontenerowych sklepów. W Polsce pojawiają się już Żabki Nano Stop, a więc sklepy hybrydowe, które w godzinach 6:00-23:00 działają w klasyczny sposób, a przez resztę doby dostępne są w formie bezobsługowej. Żabka liczy łącznie obecnie ponad 10,5 tys. placówek. Przychody spółki w 2023 roku sięgnęły 19,8 mld zł, co oznaczało wzrost o blisko 25 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Zobacz także: Dostawa do domu, świeże produkty, wygoda zakupów z DPD Food