Bilet miesięczny generuje przychód w dniu sprzedaży
Październikowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie rozliczania należności z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych z pewnością zainteresuje wszystkich podatników, którzy świadczą usługi transportowe, a którzy jako jedną z form sprzedaży usług przyjmują sprzedaż biletów miesięcznych.
W przywołanym wyżej wyroku z dnia 19 października 2010 roku (sygn. II FSK 1027/09) NSA stwierdził, że "zapłata ceny biletu miesięcznego stanowi przychód podatkowy przewoźnika uzyskany w momencie sprzedaży".
Przykładowo we wcześniejszym wyroku z dnia 28 maja 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. III SA/Wa 570/10) uznał, że przychód podatkowy z tytułu zapłaty ceny biletu miesięcznego podatnicy powinni wykazywać wówczas, gdy zostanie wykonana usługa objęta sprzedanym biletem miesięcznym.
Koncepcja przyjęta przez NSA w powołanym na wstępie wyroku, wskazuje, że przychód uzyskany ze sprzedaży biletu miesięcznego powstanie u podatnika już w momencie sprzedaży, niezależnie od tego, że usługa faktycznie zostanie wykonana dopiero w przyszłości. Wynika to z faktu, iż pasażer kupujący bilet miesięczny dokonuje ostatecznej i definitywnej zapłaty należności za usługi przewozowe, nie można więc tej płatności traktować wyłącznie jako zaliczki na poczet usług przyszłych.
W ocenie NSA zapłata ceny biletu miesięcznego jest zapłatą za kompletną usługę przewozową świadczoną na rzecz podmiotu uprawnionego do posługiwania się biletem, w sposób zgodny z regulaminem, którego treść podmiot dokonujący zakupu biletu powinien znać i akceptować w chwili dokonania transakcji. Zapłata ceny biletu nie może być więc traktowana jako wpłata na poczet usługi, o której mowa w art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zapłata ceny biletu miesięcznego, bez względu czy znajdują się na nim informacje pozwalające uznać bilet za fakturę VAT, stanowi przychód podatkowy przewoźnika uzyskany w momencie sprzedaży.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 lutego 2010 roku (sygn. ILPB3/423-1180/09-2/AO). Czytamy w niej, że: "upływ terminu ważności biletu oznacza, że nabywca nie jest uprawniony do dalszego korzystania z usługi przewozowej. W opisanym przypadku sprzedaż usługi polega na wydaniu biletu okresowego (np. miesięcznego). A zatem za dzień powstania przychodu należy uznać dzień sprzedaży biletu, za który następuje zapłata - zgodnie z regulacją art. 12 ust. 3a updop. Do opisanego przypadku nie ma zastosowania regulacja art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy, gdyż otrzymana przez Wnioskodawcę należność nie stanowi przedpłaty na poczet świadczonych w przyszłości usług".
Tytułem podsumowania należy zatem stwierdzić, iż przychód uzyskany przez przewoźnika ze sprzedaży biletów miesięcznych powinien być zadeklarowany w okresie sprawozdawczym, w którym dokonano sprzedaży poszczególnych biletów. Warto dodać, że za takim stanowiskiem przemawiają argumenty, że nabycie biletu miesięcznego jest podstawą do dochodzenia określonych praw od przewoźnika oraz, że w przypadku sprzedaży biletów miesięcznych nie mamy do czynienia tylko z potencjalną usługą o nieskonkretyzowanym charakterze. Pasażer kupujący bilet miesięczny dokonuje ostatecznej i definitywnej zapłaty należności za usługi przewozowe.
Jarosław Włoch
Aplikant radcowski, konsultant podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie
Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.