Braki i nadwyżki towarów

Dodatnie różnice inwentaryzacyjne (nadwyżki) stanowią przychód podatkowy, natomiast ujemne (niedobory) - koszt uzyskania przychodów.

Dodatnie różnice inwentaryzacyjne (nadwyżki) stanowią przychód podatkowy, natomiast ujemne (niedobory) - koszt uzyskania przychodów.

Takie stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Opolu w piśmie z dn. 14 lipca 2005 r. odpowiadając na zapytanie podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą (sygn. PF-I-005/16/SR/05).

Zgodnie z postanowieniami ustawy o podatku dochodowym fizycznych kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w przepisie odrębnym przepisie. Przepis ten zawiera zamknięty katalog wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. W opinii Izby z uwagi na brak wyraźnego wyłączenia z kosztów stwierdzonych w wyniku inwentaryzacji niedoborów w poszczególnych asortymentach towarów, straty z powyższego tytułu będą stanowić koszty uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, o ile zostaną prawidłowo rozliczone i udokumentowane, w sposób pozwalający na ustalenie przyczyn ich powstania. Przy tym należy wskazać, iż w przypadku straty w towarach handlowych - w sytuacji gdy wydatek na zakup towaru został uwzględniony w dacie jego poniesienia - późniejsze poniesienie straty nie ma wpływu na wysokość kosztów .

Reklama

W związku z tym u osób fizycznych niedobory w uzasadnionych przypadkach mogą stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem jednak, iż przedmiotowe niedobory powstały w trakcie normalnego i racjonalnego działania spółki, z przyczyn od niej niezależnych. Wówczas dopiero mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.

Natomiast w odniesieniu do stwierdzonych nadwyżek towarów, nadwyżki te - jak wskazała Izba - stanowić będą przychód z prowadzonej działalności gospodarczej.

W wydanej interpretacji prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Izba podkreśliła, iż powstałe różnice muszą być odpowiednio udokumentowane stosownie do postanowień - w zależności od rodzaju prowadzonej dokumentacji - ustawy o rachunkowości albo rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Przedstawione dowody powinny być sporządzone prawidłowo i rzetelnie oraz odzwierciedlać stan faktyczny.

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Dowiedz się więcej na temat: przychód | różnice | niedobory | izba
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »