Czego potrzeba, by zostać najlepszym w swojej klasie

Wszyscy wiedzą, że nie można gospodarować tym, czego nie można zmierzyć. Skąd jednak wiemy, kiedy nasze pomiary zasługują na słowa uznania, a kiedy na niejedną nieprzespaną noc?

Wyniki dużych spółek giełdowych analizuje się łatwo. Na wielu stronach internetowych znajdują się informacje, jak na tle całej branży prezentują się ich marże zysku brutto lub współczynniki zadłużenia. Trudniej uzyskać takie dane na temat mniejszych spółek nienotowanych na giełdzie. Przedsiębiorcy i ich pracownicy mogą więc myśleć, że wypadają dobrze na tle swoich rywali, nawet gdy ktoś od miesięcy stopniowo pożera im lunch.

Zestawienie wskaźników: Podstawowe wskaźniki dla 25 branż

20 najważniejszych pytań w biznesie

Sześć kwestii do omówienia przez prezesa nowej firmy

Powrót starych marek

Dziedziczki miliardowych fortun

Dlatego z pomocą Sageworks, firmy z Raleigh z Północnej Karoliny świadczącej doradztwo księgowe i gromadzącej dane na temat spółek nienotowanych na giełdzie, "Forbes" zebrał uśrednione wskaźniki dla 25 branż, począwszy od ubezpieczeń po produkcję cementu. Dane pozyskano ze sprawozdań finansowych niemal 300 tys. spółek, z których większość ma roczne przychody poniżej 10 mln dol. Zestawiono je według czterocyfrowych kodów działalności w północnoamerykańskim systemie klasyfikacji NAICS. W każdej kategorii uwzględniono co najmniej 1500 spółek. Liczby dotyczą lat 2004-2008, ponieważ jak tłumaczy Drew White, dyrektor finansowy Sageworks: - Ubiegły rok był tak nietypowy [w znaczeniu tak okropny], że wykluczyliśmy go, by uzyskać jaśniejszy obraz wyników.

Dziesiątki wskaźników wydajności

Zdecydowaliśmy się przyjrzeć kilku najważniejszym, które obrazują efektywność działalności spółki oraz kondycję jej bilansu, czyli m.in.: średnim marżom zysku brutto (koszt sprzedanych towarów podzielony przez wartość sprzedaży); marżom zysku netto (dochody po odliczeniu wszystkich kosztów podzielone przez wartość sprzedaży); współczynnikowi zadłużenia do kapitału własnego (ogólnie rzecz biorąc, im niższy, tym lepiej); gotówce jako procentowi wartości aktywów (im wyższa wartość, tym lepiej, ponieważ zakładamy, że w takiej sytuacji firma generuje wystarczająco gotówki, by się rozwijać); kosztom wynagrodzeń jako procentowi wartości sprzedaży; rentowności kapitału własnego, a także w niektórych branżach, m.in. handlu detalicznym, wydatkom na reklamę jako procentowi wartości sprzedaży.

Wśród szerokich kategorii działalności, podzielonych na podkategorie, znalazły się produkcja, handel detaliczny, opieka zdrowotna, usługi oraz pozostałe gałęzie, takie jak leśnictwo i hodowla bydła.

Prosty wniosek

Jeżeli twoja firma ma wyniki lepsze niż podane poniżej wartości, to plasuje się w 50 proc. najlepszych firm ze swojej branży pod względem danego wskaźnika. Jeżeli są one gorsze, to wpadasz w dolne 50 proc.

Zobacz wskaźniki dla firm na naszych stronach

Załóżmy, że produkujesz pustaki. Według Sageworks, średnia marża zysku netto w tej dziedzinie wynosi 4,7 proc. Twoje marże powinny więc przekraczać 5 proc., jeśli chcesz uplasować się w górnej połowie w swojej klasie. Co do kwoty w gotówce, średni procentowy stosunek gotówki do aktywów dla producentów pustaków wynosi 8,9 proc. Jeżeli na każdego dolara odnotowanego po stronie aktywów w bilansie, masz mniej niż 9 centów w gotówce, to ryzykujesz, że może ci nie wystarczyć gotówki na czarną godzinę i że wycieka ona już od jakiegoś czasu.

Poniżej najważniejsze wskaźniki dla czterech głównych kategorii działalności. Jak na ich tle wypada twoja firma?

Produkcja

Najwyższe średnie marże zysku brutto (50,0 proc.): Sprzęt i materiały medyczne

Najniższe (30,7 proc.): Tworzywa sztuczne

Najwyższe średnie marże zysku netto (6,7 proc.): Sprzęt i materiały medyczne

Najniższe (4,4 proc.): Meble mieszkaniowe, biurowe i kuchenne

Najwyższy wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (2,4): Meble mieszkaniowe, biurowe i kuchenne

Najniższy (1,9): Sprzęt i materiały medyczne

Najwyższy procentowy stosunek gotówki do wartości aktywów (10,6 proc.): Sprzęt i materiały medyczne

Najniższy (8,2 proc.): Tworzywa sztuczne

Najwyższy stosunek kosztów wynagrodzeń do przychodów ze sprzedaży wyrażony w procentach (17,3 proc.): Sprzęt i materiały medyczne

Najniższy (12,9 proc.): Tworzywa sztuczne

Najwyższy zwrot z kapitału własnego (18,4 proc.): Maszyny przemysłowe

Najniższy (14,3 proc.): Cement i produkty z betonu

Handel detaliczny

Najwyższe średnie marże zysku brutto (43,9 proc.): Sklepy odzieżowe

Najniższe (15 proc.): Stacje benzynowe

Najwyższe średnie marże zysku netto (3,6 proc.): Sklepy odzieżowe

Najniższe (1,1 proc.): Stacje benzynowe

Najwyższy wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (4,6): Salony samochodowe

Najniższy (1,9): Sklepy odzieżowe

Najwyższy procentowy stosunek gotówki do wartości aktywów (13,0 proc.): Placówki sprzedaży bezpośredniej

Najniższy (8,2 proc.): Salony samochodowe

Najwyższy stosunek kosztów wynagrodzeń do przychodów ze sprzedaży wyrażony w procentach (16,6 proc.): Części i akcesoria samochodowe, zakłady opon

Najniższy (4,7 proc.): Stacje benzynowe

Najwyższy zwrot z kapitału własnego (13,0 proc.): Sklepy spożywcze

Najniższy (8,0 proc.): Sklepy meblowe

Najwyższy stosunek wydatków na reklamę do wartości sprzedaży wyrażony w procentach (3,6 proc.): Sklepy meblowe

Najniższy (0,2 proc.): Stacje benzynowe

Opieka medyczna

Najwyższe średnie marże zysku brutto (91,9 proc.): Gabinety medyczne

Najniższe (68,9 proc.): Usługi opieki medycznej w domu

Najwyższe średnie marże zysku netto (15,0 proc.): Gabinety dentystyczne

Najniższe (3,5 proc.): Działalność pielęgniarska

Najwyższy wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (3,7): Działalność pielęgniarska

Najniższy (1,3): Usługi opieki medycznej w domu

Najwyższy procent gotówki w aktywach (19,1): Gabinety medyczne

Najniższe (10,3 proc.): Działalność pielęgniarska

Najwyższy stosunek kosztów wynagrodzeń do przychodów ze sprzedaży wyrażony w procentach (33,1 proc.): Gabinety dentystyczne

Najniższy (24,7): Usługi opieki medycznej w domu

Najwyższy zwrot z kapitału własnego (19,1 proc.): Usługi opieki medycznej w domu

Najniższe (9,3 proc.): Gabinety medyczne

Najwyższy stosunek wydatków na reklamę do wartości sprzedaży wyrażony w procentach (1,6 proc.): Gabinety dentystyczne

Najniższe (0,48 proc.): Działalność pielęgniarska

Usługi

Najwyższe średnie marże zysku brutto (89,2 proc.): Agencje, domy maklerskie oraz działalność ubezpieczeniowa

Najniższe (40,2 proc.): Usługi zatrudnienia

Najwyższe średnie marże zysku netto (10,8 proc.): Agencje, domy maklerskie oraz działalność ubezpieczeniowa

Najniższe (4,5 proc.): Usługi zatrudnienia

Najwyższy wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (2,6): Usługi reklamowe i inne

Najniższy (1,9): Biura i pośrednicy obrotu nieruchomościami

Najwyższy procentowy stosunek gotówki do wartości aktywów (21,3 proc.): Agencje, domy maklerskie oraz działalność ubezpieczeniowa

Najniższe (12,6 proc.): Usługi zatrudnienia

Najwyższy stosunek kosztów wynagrodzeń do przychodów ze sprzedaży wyrażony w procentach (30,5 proc.): Agencje, domy maklerskie oraz działalność ubezpieczeniowa

Najniższy (12,4 proc.): Usługi zatrudnienia

Najwyższy zwrot z kapitału własnego (20,6 proc.): Usługi zatrudnienia

Najniższy (12,3 proc.): Biura i pośrednicy obrotu nieruchomościami

Najwyższy stosunek wydatków na reklamę do wartości sprzedaży wyrażony w procentach (3,1 proc.): Biura i pośrednicy obrotu nieruchomościami

Najniższy (1,0 proc.): Powiązanie między usługami zatrudnienia a usługami reklamowymi i innymi

Filmy, które stymulują handel

Brett Nelson

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: sklepy | stacje | firma | zwrot | stacje benzynowe | wskaźniki | sprzęt | potrzeba | handel | Forbes | gabinet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »