Czego potrzeba, by zostać najlepszym w swojej klasie
Wszyscy wiedzą, że nie można gospodarować tym, czego nie można zmierzyć. Skąd jednak wiemy, kiedy nasze pomiary zasługują na słowa uznania, a kiedy na niejedną nieprzespaną noc?
Wyniki dużych spółek giełdowych analizuje się łatwo. Na wielu stronach internetowych znajdują się informacje, jak na tle całej branży prezentują się ich marże zysku brutto lub współczynniki zadłużenia. Trudniej uzyskać takie dane na temat mniejszych spółek nienotowanych na giełdzie. Przedsiębiorcy i ich pracownicy mogą więc myśleć, że wypadają dobrze na tle swoich rywali, nawet gdy ktoś od miesięcy stopniowo pożera im lunch.
Zestawienie wskaźników: Podstawowe wskaźniki dla 25 branż
20 najważniejszych pytań w biznesie
Sześć kwestii do omówienia przez prezesa nowej firmy
Dziedziczki miliardowych fortun
Dlatego z pomocą Sageworks, firmy z Raleigh z Północnej Karoliny świadczącej doradztwo księgowe i gromadzącej dane na temat spółek nienotowanych na giełdzie, "Forbes" zebrał uśrednione wskaźniki dla 25 branż, począwszy od ubezpieczeń po produkcję cementu. Dane pozyskano ze sprawozdań finansowych niemal 300 tys. spółek, z których większość ma roczne przychody poniżej 10 mln dol. Zestawiono je według czterocyfrowych kodów działalności w północnoamerykańskim systemie klasyfikacji NAICS. W każdej kategorii uwzględniono co najmniej 1500 spółek. Liczby dotyczą lat 2004-2008, ponieważ jak tłumaczy Drew White, dyrektor finansowy Sageworks: - Ubiegły rok był tak nietypowy [w znaczeniu tak okropny], że wykluczyliśmy go, by uzyskać jaśniejszy obraz wyników.
Zdecydowaliśmy się przyjrzeć kilku najważniejszym, które obrazują efektywność działalności spółki oraz kondycję jej bilansu, czyli m.in.: średnim marżom zysku brutto (koszt sprzedanych towarów podzielony przez wartość sprzedaży); marżom zysku netto (dochody po odliczeniu wszystkich kosztów podzielone przez wartość sprzedaży); współczynnikowi zadłużenia do kapitału własnego (ogólnie rzecz biorąc, im niższy, tym lepiej); gotówce jako procentowi wartości aktywów (im wyższa wartość, tym lepiej, ponieważ zakładamy, że w takiej sytuacji firma generuje wystarczająco gotówki, by się rozwijać); kosztom wynagrodzeń jako procentowi wartości sprzedaży; rentowności kapitału własnego, a także w niektórych branżach, m.in. handlu detalicznym, wydatkom na reklamę jako procentowi wartości sprzedaży.
Wśród szerokich kategorii działalności, podzielonych na podkategorie, znalazły się produkcja, handel detaliczny, opieka zdrowotna, usługi oraz pozostałe gałęzie, takie jak leśnictwo i hodowla bydła.
Jeżeli twoja firma ma wyniki lepsze niż podane poniżej wartości, to plasuje się w 50 proc. najlepszych firm ze swojej branży pod względem danego wskaźnika. Jeżeli są one gorsze, to wpadasz w dolne 50 proc.
Zobacz wskaźniki dla firm na naszych stronach
Załóżmy, że produkujesz pustaki. Według Sageworks, średnia marża zysku netto w tej dziedzinie wynosi 4,7 proc. Twoje marże powinny więc przekraczać 5 proc., jeśli chcesz uplasować się w górnej połowie w swojej klasie. Co do kwoty w gotówce, średni procentowy stosunek gotówki do aktywów dla producentów pustaków wynosi 8,9 proc. Jeżeli na każdego dolara odnotowanego po stronie aktywów w bilansie, masz mniej niż 9 centów w gotówce, to ryzykujesz, że może ci nie wystarczyć gotówki na czarną godzinę i że wycieka ona już od jakiegoś czasu.
Produkcja
Najwyższe średnie marże zysku brutto (50,0 proc.): Sprzęt i materiały medyczne
Najniższe (30,7 proc.): Tworzywa sztuczne
Najwyższe średnie marże zysku netto (6,7 proc.): Sprzęt i materiały medyczne
Najniższe (4,4 proc.): Meble mieszkaniowe, biurowe i kuchenne
Najwyższy wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (2,4): Meble mieszkaniowe, biurowe i kuchenne
Najniższy (1,9): Sprzęt i materiały medyczne
Najwyższy procentowy stosunek gotówki do wartości aktywów (10,6 proc.): Sprzęt i materiały medyczne
Najniższy (8,2 proc.): Tworzywa sztuczne
Najwyższy stosunek kosztów wynagrodzeń do przychodów ze sprzedaży wyrażony w procentach (17,3 proc.): Sprzęt i materiały medyczne
Najniższy (12,9 proc.): Tworzywa sztuczne
Najwyższy zwrot z kapitału własnego (18,4 proc.): Maszyny przemysłowe
Najniższy (14,3 proc.): Cement i produkty z betonu
Handel detaliczny
Najwyższe średnie marże zysku brutto (43,9 proc.): Sklepy odzieżowe
Najniższe (15 proc.): Stacje benzynowe
Najwyższe średnie marże zysku netto (3,6 proc.): Sklepy odzieżowe
Najniższe (1,1 proc.): Stacje benzynowe
Najwyższy wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (4,6): Salony samochodowe
Najniższy (1,9): Sklepy odzieżowe
Najwyższy procentowy stosunek gotówki do wartości aktywów (13,0 proc.): Placówki sprzedaży bezpośredniej
Najniższy (8,2 proc.): Salony samochodowe
Najwyższy stosunek kosztów wynagrodzeń do przychodów ze sprzedaży wyrażony w procentach (16,6 proc.): Części i akcesoria samochodowe, zakłady opon
Najniższy (4,7 proc.): Stacje benzynowe
Najwyższy zwrot z kapitału własnego (13,0 proc.): Sklepy spożywcze
Najniższy (8,0 proc.): Sklepy meblowe
Najwyższy stosunek wydatków na reklamę do wartości sprzedaży wyrażony w procentach (3,6 proc.): Sklepy meblowe
Najniższy (0,2 proc.): Stacje benzynowe
Opieka medyczna
Najwyższe średnie marże zysku brutto (91,9 proc.): Gabinety medyczne
Najniższe (68,9 proc.): Usługi opieki medycznej w domu
Najwyższe średnie marże zysku netto (15,0 proc.): Gabinety dentystyczne
Najniższe (3,5 proc.): Działalność pielęgniarska
Najwyższy wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (3,7): Działalność pielęgniarska
Najniższy (1,3): Usługi opieki medycznej w domu
Najwyższy procent gotówki w aktywach (19,1): Gabinety medyczne
Najniższe (10,3 proc.): Działalność pielęgniarska
Najwyższy stosunek kosztów wynagrodzeń do przychodów ze sprzedaży wyrażony w procentach (33,1 proc.): Gabinety dentystyczne
Najniższy (24,7): Usługi opieki medycznej w domu
Najwyższy zwrot z kapitału własnego (19,1 proc.): Usługi opieki medycznej w domu
Najniższe (9,3 proc.): Gabinety medyczne
Najwyższy stosunek wydatków na reklamę do wartości sprzedaży wyrażony w procentach (1,6 proc.): Gabinety dentystyczne
Najniższe (0,48 proc.): Działalność pielęgniarska
Usługi
Najwyższe średnie marże zysku brutto (89,2 proc.): Agencje, domy maklerskie oraz działalność ubezpieczeniowa
Najniższe (40,2 proc.): Usługi zatrudnienia
Najwyższe średnie marże zysku netto (10,8 proc.): Agencje, domy maklerskie oraz działalność ubezpieczeniowa
Najniższe (4,5 proc.): Usługi zatrudnienia
Najwyższy wskaźnik zadłużenia do kapitału własnego (2,6): Usługi reklamowe i inne
Najniższy (1,9): Biura i pośrednicy obrotu nieruchomościami
Najwyższy procentowy stosunek gotówki do wartości aktywów (21,3 proc.): Agencje, domy maklerskie oraz działalność ubezpieczeniowa
Najniższe (12,6 proc.): Usługi zatrudnienia
Najwyższy stosunek kosztów wynagrodzeń do przychodów ze sprzedaży wyrażony w procentach (30,5 proc.): Agencje, domy maklerskie oraz działalność ubezpieczeniowa
Najniższy (12,4 proc.): Usługi zatrudnienia
Najwyższy zwrot z kapitału własnego (20,6 proc.): Usługi zatrudnienia
Najniższy (12,3 proc.): Biura i pośrednicy obrotu nieruchomościami
Najwyższy stosunek wydatków na reklamę do wartości sprzedaży wyrażony w procentach (3,1 proc.): Biura i pośrednicy obrotu nieruchomościami
Najniższy (1,0 proc.): Powiązanie między usługami zatrudnienia a usługami reklamowymi i innymi
Brett Nelson