Czy studia podyplomowe stanowią przychód do opodatkowania?
Wielu pracowników decyduje się w obecnych czasach na podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych. Również wielu pracodawców uważa, że lepiej wykształceni pracownicy oznaczają bardziej efektywną pracę, a co za tym idzie, większe zyski dla firmy. Jedną z popularniejszych form podnoszenia kwalifikacji zawodowych są studia podyplomowe. Tutaj rodzi się pytanie, jakie konsekwencje podatkowe pociąga za sobą ta forma doszkalania pracowników.
Obecnie stan posiadanej wiedzy i umiejętności związanych z wykonywanym zawodem jest bardzo ważny. Często stanowi on kartę przetargową w staraniach się o upragnione stanowisko pracy, nie wspominając już o tym, że wykształcony pracownik posiadający kwalifikacje zawodowe na najwyższym poziomie oznacza większą efektywność wykonywanej pracy, możliwość zastosowania w praktyce nowatorskich rozwiązań oraz zyski dla firmy. Nic więc dziwnego, że podnoszeniem swoich kwalifikacji zainteresowani są nie tylko sami pracownicy ale również pracodawcy.
Form dokształcania jest bardzo wiele. Nie są to już tylko dodatkowe kursy i różnego rodzaju szkolenia. Coraz częściej podatnicy decydują się na podjęcie studiów podyplomowych, a niekiedy są nawet na nie kierowani przez pracodawcę otrzymując na ten cel środki finansowe. Tutaj pojawia się pytanie, czy opłaty poniesione przez pracodawcę na opłacenie czesnego na studiach podyplomowych pracowników stanowią przychód do opodatkowania po stronie pracownika? A także, czy istnieją jakieś ograniczenia w doborze instytucji prowadzącej zajęcia dydaktyczne, podnoszące kwalifikacje pracowników?
Co do zasady sfinansowanie lub dofinansowanie takich kursów powinno stanowić przychód pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT., jednak ustawodawca na mocy art. 21 ust. 1 pkt 90 tej ustawy zwolnił wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z całości lub części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.
Odrębne przepisy, o których mowa w cytowanym przepisie to przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych z dnia 12 października 1993 r. a także rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
Przepisy te wymagają, aby pracownik brał udział w zajęciach na podstawie określonego skierowania, udzielonego przez pracodawcę. Ponadto należy wskazać, co szczególnie podkreślały jeszcze w 2008r. organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, że podmiot prowadzący szkolenie powinien posiadać odpowiednią akredytację lub wpis do ewidencji prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego. Dopiero spełnienie tych warunków według nich pozwalało na skorzystanie ze wspomnianego wyżej zwolnienia z opodatkowania.
Jednak w świetle wydanej 30 kwietnia 2008r. interpretacji ogólnej Ministra Finansów, należy uznać, że posiadanie bądź nie akredytacji przez organizatora szkolenia, pozostaje bez wpływu na prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń przyznanych pracownikowi na podstawie odrębnych przepisów w związku z jego dokształcaniem.
Iwona Cackowska, księgowa Tax Care