Czy wydatki na gadżety reklamowe opatrzone logo mogą być kosztem uzyskania przychodu

Wręczanie klientom zestawów reklamowych to już stała praktyka wśród przedsiębiorców. W ten sposób budują oni pozytywny wizerunek firmy, a przy tym skutecznie ją reklamują. Prezenty opatrzone logo firmy wręczane są nie tylko stałym klientom firmy, ale także i tym potencjalnym.

Wręczanie klientom zestawów reklamowych to już stała praktyka wśród przedsiębiorców. W ten sposób budują oni pozytywny wizerunek firmy, a przy tym skutecznie ją reklamują. Prezenty opatrzone logo firmy wręczane są nie tylko stałym klientom firmy, ale także i tym potencjalnym.

Nie ulega wątpliwości, iż logo firmy jest obecnie jednym ze sposobów reklamy przedsiębiorcy. Im bardziej rozpoznawalne logo tym bardziej rozpoznawalna marka, a tym samym przedsiębiorca. Jak wskazują organy podatkowe nie oznacza to jednak, iż wydatki na gadżety opatrzone logo firmowym automatycznie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Pojawia się bowiem wątpliwość, czy jednocześnie tego typu wydatki nie stanowią wydatków na reprezentację w rozumieniu przepisów podatkowych. Kwestią ta stała się przedmiotem interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 stycznia 2011 o sygn. IPPB1/415-1097/10-2/ES.

Reklama

Organ podatkowy przytaczając treść z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., dalej jako: "ustawa o PIT"), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23., odwołał się do słownikowych definicji zarówno pojęcia "reklamy" jak i "reprezentacji". Stosownie bowiem do treści art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, a w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W Słowniku Języka Polskiego PWN pojęcia te zostały zdefiniowane następująco. Reklama to:

1. działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług,

2. plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi.

Natomiast reprezentacja to "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną".

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: "Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania prezentów, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.". Podkreślił on również że gdy celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientami, wydatki związane z przekazanie gadżetów o wyższej wartości wyselekcjonowanym lub potencjalnym kontrahentom, mimo iż będą one oznakowane logo firmy, będą one miały charakter reprezentacyjny i w efekcie na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Jeżeli natomiast wręczone prezenty opatrzone są w sposób trwały logo firmy, a ich wartość jednostkowa jest stosunkowo niska, należy w ocenie organu podatkowe stwierdzić że nie mają one charakteru reprezentacyjnego - ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku firmy, i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowić będą koszt uzyskania przychodów.

Reasumując należy podkreślić że, umieszczenie znaku firmowego przedsiębiorcy na jakimkolwiek produkcie przekazywanym kontrahentowi, nie przesądza o jego charakterze reklamowym, a w konsekwencji nie decyduje o możliwości zaliczenie wydatków z nim związanych do kosztów uzyskania przychodów. W ocenie organu podatkowego koszt uzyskania przychodów mogą stanowić tylko prezenty (opatrzone w trwały sposób logo firmy) o niskiej wartości, nie mające charakteru okazałości.

Jarosław Włoch

Aplikant radcowski, konsultant podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: gadżety
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »