Reklama

Dojrzały rynek CFM

Wynajem długoterminowy samochodów służbowych, po blisko 10 latach popularyzowania, wszedł w końcu w fazę dojrzałą. Ostatnie miesiące zmagań o klientów, intensywna rywalizacja z konkurencją w atmosferze cięć, likwidacji kratki, wzrostu cen polis ubezpieczeniowych i nienajlepszych przecież nastrojów przedsiębiorców, były swoistym testem na dojrzałość rynku CFM - wynika z najnowszego raportu Instytutu Keralla Research, podsumowującego pierwsze półrocze 2011 roku.

Uzyskana dynamika dowodzi, że argumenty za użytkowaniem samochodów wynajętych, przemówiły do przedsiębiorców. Outsourcing obronił się swoim powtarzanym, niczym mantra, hasłem: wydziel na zewnątrz, a zaoszczędzisz. W okresie spowolnienia, zadziałało.

Rynek z perspektywy flot i klienta

Reklama

Rynek Car Fleet Managment na koniec drugiego kwartału tego roku zanotował dynamikę 7 proc. r/r w liczbie obsługiwanych samochodów i obecnie ponad 140 tys. pojazdów używanych w przedsiębiorstwach to już auta wynajmowane od firm CFM. Dla porównania rok temu w analogicznym okresie rynek miał progresję 0,8 proc. W zaledwie sześć miesięcy tego roku firmy oferujące wynajem pozyskały więc ponad 7 tys. pojazdów, a liczba klientów, którzy przekonali się do outsourcingu flot wyniosła 16 tys.

Czy branża utrzyma w drugiej połowie roku to tempo rozwoju? Wszystko wskazuje, że tak, a rok zakończy się przekroczeniem punktu 150 tys. aut. Praca na utrzymanie trendu nie odbędzie się jednak bez stresu i ryzyk.

Spółki Car Fleet Managment to w większości podmioty kapitałowo powiązane z zagranicznymi bankami. A w sektorze finansowym mamy i akwizycje i dużą zmienność. Wystarczy, że kontrolowana upadłość Grecji nastąpi już w tym roku, by cały sektor finansowy i branże z nim powiązane doświadczyły finansowej wolty. Załamania, jak wróżą niektórzy, to nie sprowadzi, ale przygasić tempo rozwoju branży CFM na pewno może.

Struktura portfela usług

Badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, że najlepiej sprzedającą się ofertą był wariant full service leasing oraz tzw. leasing niepełnoobsługowy (leasing plus okrojony serwis). Obie opcje usług zanotowały progresję po 13 proc. każda r/r. W drugim kwartale w full service leasingu jeździło już 110 034 aut, a w leasingu niepełnoobsługowym 14 887 aut.

Utrzymał się trend spadkowy dla opcji wyłącznego zarządzania oraz najmu. Obie usługi zanotowały odpowiednio regresję -26 proc. oraz najem -17 proc. r/r .

Migracje klientów wewnątrz portfela zapoczątkowane już w drugiej połowie 2009 roku, przyniosły w 2011 roku pożądany przez całą branżę rezultat. Rynek obrał w końcu kurs na najbardziej pożądaną w sprzedaży opcję, czyli klasyczny full service leasing. Obecnie 78 proc. samochodów używanych jest w FSL (full service leasingu). Jeśli ten trend się utrzyma, to wynajem długoterminowy w wydaniu FSL zacznie być usługą na trwałe wpisaną w pozycjach budżetowych wielu firm w Polsce. A ilu potencjalnych klientów ma sektor CFM w Polsce? Co najmniej 84 tysiące. Bo tyle przedsiębiorstw w kraju ma więcej, niż 26 zatrudnionych osób.

Rynek z perspektywy oferentów

Wynajem długoterminowy oferowało w Polsce, na koniec czerwca 48 firm. W badaniu Keralla Research udział wzięło 40 dostawców, którzy obsługują floty w sumie liczące ok. 97 proc. wszystkich outsourcowanych aut w Polsce.

Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy historyczna wręcz wymiana samochodów służbowych, jaką przeprowadziły firmy Arval oraz Corpo Flota i Toyota Bielany. Historyczna, bo samochodów w liczbie ponad 200 wymienianych dla jednego klienta (PepsiCo) to dla krajowego rynku flotowego wydarzenie niecodzienne.

Do wiodących reprezentantów branży CFM należą spółki: Masterlease, LeasePlan FM, Arval Service Lease Polska oraz ING Car Lease. Firmy te obsługują łącznie 59 tys. samochodów, co stanowi 42 proc. krajowego rynku.

Głównym graczem w Polsce jest Masterlease (Futura Leasing i Prime Car Management) broniący kolejny rok z rzędu pozycji lidera. Spółka ma obecnie 14 proc. udziału w rynku i obsługuje 19 339 samochodów. LeasePlan FM, według statystyk PZWLP, obsługuje 16 193 auta, co daje 12 proc. udział w krajowym rynku. Spółka ARVAL z udziałem 10 proc., zakończyła drugi kwartał wynikiem 13 504 pojazdy. ING Car Lease obsługując 10 380 pojazdów ma 7 proc. udział.

Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie obsługiwały na koniec drugiego kwartału 88.947 samochodów w różnych formach wynajmu, co daje 63 proc. w krajowym rynku CFM.

Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval oraz INGCar Lease.

W programie zarządzania flotą oferowanym przez Toyotę w ramach programu TCCM uczestniczy blisko 400 firm-klientów. Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, najaktywniej działają Corpo Flota (3726), Toyota Marki (3641), Auto Podlasie (1386) oraz Carolina (1137). W całym programie Toyoty jeździ już 13.261 samochodów służbowych.

Pojedyncze największe floty

Największe pojedyncze floty w kraju, obsługiwane dla jednego klienta w wariancie full service leasing mieli w swoim portfelu w drugim kwartale br.: Transpost (1783 pojazdy), Bankowy Fundusz Leasingowy (1006), Corpo Flota (932 pojazdy), BRE Leasing (869) oraz Nivette FM (760).

Pojedyncze, nieco mniejsze floty, liczące poniżej 700 samochodów obsługiwały między innymi spółki: Masterlease (686), Carefleet (620), Arval (580) i Hertz Lease Orbis Transport (523).

Największą krajową flotą w wynajmie niepełnoobsługowym, 525 pojazdów, zarządza Toyota Marki Management. Toyota Marki, administruje również pojedynczą największą flotą w kontrakcie na wyłączne zarządzanie (1285 aut).

Największe floty w mało popularnym w Polsce najmie (dzierżawa) posiadały spółki: Auto Podlasie - 175 pojazdów oraz Cosmopol 103 pojazdy.

Instytut Keralla Research od ponad pięciu lat monitoruje rynek outsourcingu flot służbowych w Polsce tzw. rynek CFM. Badanie jest prowadzone dwa razy w roku i pokazuje stan polskiej branży CFM na koniec roku i po pierwszych sześciu miesiącach. Podsumowanie rynku oparto na danych przekazanych przez firmy Car Fleet Management. Wyniki przekazało 40 dostawców, z czego część z zastrzeżeniem anonimowości (bez prezentacji nazwy firmy).

Dowiedz się więcej na temat: Niedojrzali

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »