Elektroniczny kontakt z ZUS ułatwia przygotowanie się do przetargów
Internetowy dostęp do danych ZUS to dla wielu przedsiębiorców ogromna wygoda i oszczędność czasu. Zwłaszcza jeśli biorą oni udział w przetargach, w których konieczne jest zaświadczenie o braku zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne. PUE ZUS ułatwia także szybsze odzyskanie nadpłaconych składek.
Platforma Usług Elektronicznych (PUE), dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje bez wychodzenia z domu informacje o naszych ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorcy dzięki PUE mogą dodatkowo sprawdzić saldo swojego konta w ZUS.
Po zalogowaniu się do panelu Płatnika przedsiębiorca ma do dyspozycji informacje o saldzie na swoim koncie oraz o należnych składkach i wpłatach. Dzięki temu szybko sprawdzi, czy na pewno wszystkich opłat dokonał w terminie i czy na koncie nie ma przypadkiem nadpłaty albo niedopłaty. Jeżeli taka się pojawi, to dzięki tym wszystkim informacjom dość łatwo jest sprawdzić z czego ona wynika.
Możliwość sprawdzenia zaległości wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest szczególnie przydatna dla przedsiębiorców, którzy dość często występują do ZUS z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami. Zaświadczenia takie są niezbędne w postępowaniach przetargowych. Dzięki dostępowi do danych o składkach on-line możemy uniknąć rozczarowania związanego z niewydaniem przez ZUS stosownego zaświadczenia.
Przy pomocy platformy wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS możemy złożyć do urzędu elektronicznie (symbol druku ZUS-EWN). Aby móc to zrobić, niezbędne jest założenie konta na platformie oraz potwierdzenie swojej tożsamości. Możemy tego dokonać przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy) lub profilu zaufanego ePUAP, który możemy założyć tutaj: http://epuap.gov.pl.
Jeżeli nie posiadamy ani jednego, ani drugiego to, niestety, będziemy zmuszeni do odbycia jednej wizyty w urzędzie celem potwierdzenia naszej tożsamości. Aby korzystać z wszystkich funkcjonalności elektronicznej platformy ZUS, jesteśmy zobowiązani do założenia dwóch profili. Jednego na stronie pue.zus.pl, a drugiego na http://epuap.gov.pl. Obydwa profile potwierdzimy podczas jednej wizyty w urzędzie. Jest to ważne z uwagi na fakt, że bez profilu zaufanego ePUAP lub certyfikatu kwalifikowanego wysyłka elektronicznych dokumentów za pośrednictwem platformy nie będzie możliwa.
Przy prowadzeniu działalności gospodarczej przez kilka lat może się tak zdarzyć, że w wyniku pomyłki przedsiębiorca opłaci składki w nieprawidłowej wysokości - za duże lub za małe albo będzie dokonywał korekt deklaracji mających wpływ na należne zobowiązania wobec ZUS. W takim przypadku z pomocą przyjdzie mu wniosek o tzw. rozliczenie konta płatnika składek (symbol w ZUS RD-3), który również dostępny jest on-line. Po złożeniu takiego wniosku ZUS sprawdzi wszystkie nasze wpłaty, porównując je ze składanymi przez nas deklaracjami, celem zweryfikowania czy nie powstały żadne zaległości lub nadpłaty.
Jeżeli przedsiębiorca pomyli się przy wypełnianiu dokumentu płatniczego, np. zamiast okresu rozliczeniowego 02/2016 wpisze 03/2016, to zmiana tej dyspozycji będzie możliwa tylko w momencie, gdy złoży w tej sprawie wniosek do ZUS. Jeżeli tego nie uczyni, to taka wpłata nie zostanie ujęta w rozliczeniu jego konta do momentu wpływu deklaracji za marzec 2016, oznacza to, że mimo iż za luty nie będzie wpłaty, to ZUS nie zaliczy jej na ten miesiąc, tylko będzie czekał na deklarację marcową.
Jak wyjaśnia ZUS na swoich stronach internetowych, w przypadku przekazania wpłaty za okres do 6 miesięcy, wpłata oczekuje na deklarację rozliczeniową ZUS DRA za okres wskazany na wpłacie, do tego czasu nie zostanie rozliczona. W przypadku przekazania wpłaty za okres późniejszy niż 6 miesięcy, zostanie ona rozliczona na najstarsze zadłużenie.
W przypadku potwierdzenia, że składki zostały nienależnie opłacone, przedsiębiorca ma prawo do złożenia wniosku o ich zwrot (ZUS-EZS-P). W takim przypadku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest do wypłaty nienależnie pobranych składek w ciągu 30 dni od dnia wpływu wniosku. Aby wystąpić z wnioskiem, musimy znać dokładne okresy w jakich nastąpiła nadpłata oraz z tytułu jakich składek (społecznych, zdrowotnych, etc.), dodatkowo należy wskazać powód nadpłaty.
Oczywiście zwrot jest możliwy tylko w przypadku gdy nie mamy żadnych zaległości w opłacaniu składek. Jeżeli wniosku o zwrot nie złożymy, to nadpłata zostanie rozliczona na poczet przyszłych składek na ubezpieczenia społeczne. Oznacza to, że opłacając składki za kolejny miesiąc, będziemy mogli pomniejszyć przelew o nadpłatę. Biorąc pod uwagę fakt, że ZUS ma 30 dni na zwrot nadpłaty, w wielu przypadkach lepiej rozważyć możliwość zaliczenia nadpłaconych składek na kolejny miesiąc.
Marta Felczak, Tax Care/Idea Bank