Fintechy przyspieszają zmiany w tradycyjnej bankowości

Algorytmy, boty, e-banking i wszechobecna automatyzacja - tak w praktyce wygląda czwarta rewolucja przemysłowa. Pojawiają się nowoczesne firmy z sektora Fintech, które zmuszają tradycyjną bankowość do redefinicji obowiązujących reguł, które rządzą relacjami na linii: biznes i klient. Co prawda, rewolucja nadal jest w fazie początkowej, ale użytkownicy banków już teraz mogą doświadczyć jej pozytywnych skutków.

Dotychczas, tradycyjna bankowość nie do końca wykorzystywała potencjał nowych technologii. Przez lata kojarzona była z długimi procedurami kredytowymi oraz koniecznością osobistego dostarczania potrzebnych dokumentów. Bezpośredni kontakt pracownika banku z klientem był nieodzowną częścią każdej operacji finansowej. Koniec końców, wraz z coraz szybszym tempem rozwoju algorytmów i rozwiązań maszynowego uczenia się, postanowiono zastosować pewne technologie również w bankowości. Zaczęły tworzyć się start-upy z sektora Fintech, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i proponują nowoczesne rozwiązania finansowe z użyciem sztucznej inteligencji. Dążą one do stworzenia bankowości przyjaznej ludziom oraz stworzenia całkowicie cyfrowych interfejsów, które będą w maksymalnie uproszczony sposób pomagać klientom podczas korzystania z różnorodnych ofert sektora bankowego.

Reklama

Algorytmiczny doradca zamiast bankiera

Obecnie, większość z klientów korzysta już z internetowego konta osobistego, a wszelkie płatności realizuje przez internet czy aplikację mobilną. Jesteśmy jednak dopiero w początkowej fazie transformacji tradycyjnego systemu bankowego. Przewiduje się, że po zakończeniu rewolucji, główną rolę pełnić będą bankowe algorytmy i boty, które to m.in. zdecydują o przyznaniu kredytu czy też doradzą w co zainwestować i jak oszczędzać. Pracownikami banków nie będą już sprzedawcy, lecz specjaliści z branży IT, którzy czuwać będą nad automatyzacją całego systemu.

Już teraz na rynku pojawiają się start-upy z sektora Fintech, które to powoli przygotowują nas na całkowitą cyfryzację. Pojęcie Fintech (Financial Technology) odnosi się do firm skupionych wokół innowacji technologicznych, które powstały z myślą o unowocześnieniu i optymalizacji rynku finansowego, ułatwieniu operacji bankowych oraz efektywniejszym zarządzaniem pieniędzmi. Nowoczesne technologie finansowe rozpoczęły rewolucję, ponieważ zmieniły się oczekiwania klientów. Zaczęto wymagać coraz prostszych i szybszych rozwiązań, których tradycyjna bankowość nie była w stanie zapewnić. Tego typu rozwiązania są o wiele bardziej elastyczne i pozwalają na szybkie wprowadzenie modyfikacji, które będą lepiej odpowiadać na zróżnicowane potrzeby konsumenckie.

Zastosowanie nowych technologii

Mobilna i społecznościowa rewolucja technologiczna wpływa na każdą dziedzinę naszego życia. Powstają autonomiczne samochody, które potrafią poruszać się po drogach bez udziału człowieka, a także aplikacje mobilne, których celem jest ułatwienie codziennych czynności użytkowników (np. aplikacje motywujące do zdrowego trybu życia). Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji rozwija się również medycyna oraz takie gałęzie, jak biotechnologia czy nanotechnologia.

Beneficjentem tych zmian będzie także sektor bankowy. Rozwój i użycie innowacji technologicznych widać również w sektorze Fintech. Przede wszystkim chodzi tutaj o uproszczone procesy płatności, inwestycji oraz rozliczeń a także nowoczesne systemy przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. Probabilistyczne modele oparte na twardych danych pozwolą także na skuteczną ocenę ryzyka w przypadku usług ubezpieczeniowych.

Oprócz tego, dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, możliwe stały się płatności zbliżeniowe, bankowość mobilna oraz pożyczki przez internet. Ponadto, sektor Fintech umożliwił powstanie wirtualnych kantorów, przez co wymiana walut stała się dużo sprawniejsza.

Nowoczesne firmy z sektora Fintech

Jako, że innowacyjne technologie coraz śmielej wkraczają we wszystkie dziedziny naszego życia, powoli przyzwyczajamy się do nowych standardów; zmieniają się nasze oczekiwania.

- Dla dzisiejszego klienta, bardziej niż lojalność czy zaufanie wobec tradycyjnej bankowości, liczy się szybkość operacji transparentność działań instytucji finansowych - mówi ekspert Agata Lejman z SuperGrosz.pl.

Okazuje się, że na potrzeby współczesnych konsumentów doskonale odpowiadają firmy Fintech oferujące różnego rodzaju usługi bankowe online. Dzieje się tak m.in. dzięki możliwości błyskawicznego skorzystania z usługi, prostej, przejrzystej oferty i dopasowaniu do potrzeb klienta. Jednakże, kluczem do sukcesu internetowych firm jest przede wszystkim wdrożenie wyspecjalizowanych ekosystemów finansowych, które wykorzystują zaawansowane algorytmy analityczne oraz uczenie maszynowe. Nowe technologie pozwalają m.in. automatycznie dopasować wysokość pożyczki do zdolności kredytowej klientów, czy lepiej od człowieka ocenić ryzyko inwestycyjne. Mało tego, analitycy prognozują szereg kolejnych usprawnień wynikających z zastosowania sztucznej inteligencji. Zmiany mają dotyczyć m.in. oceny ryzyka oraz zapobiegania cyberprzestępczości. Klienci niektórych banków mogą także zarządzać swoim portfelem inwestycyjnym.

Rozwój nowych technologii sprawił, że tradycyjna bankowość na zawsze zmieniła swoje oblicze. Sztuczna inteligencja sprawia, że operacje finansowe są dużo łatwiejsze i szybsze, a udzielanie kredytów nie kojarzy się już z pełną teczką dokumentów i długimi kolejkami w banku. Jednak rewolucja dopiero się rozpoczęła. Możemy być pewni, że za kilka lat zaawansowane algorytmy w bankowości będą nie tyle przewagą konkurencyjną, co standardem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »