Forbis Design&Build podbija Czechy i Słowację
Forbis Design&Build jest przykładem jednej z prężnie działających firm, które z powodzeniem podbijają zagraniczne rynki, regularnie rozbudowując swoje portfolio. Spółka zajmująca się kompleksowymi rozwiązaniami dla branży retail postawiła ostatnio na rynki naszych południowych sąsiadów - Czech i Słowacji.
Spółka Forbis Design&Build już od kilku lat z powodzeniem działa na polskim rynku. Firma do tej pory zrealizowała ponad 350 projektów w kraju. Na ekspansję na rynki na zagraniczne właściciele zdecydowali się w 2011 roku. Dzięki długofalowej, przemyślanej strategii biznesowej spółka ma dziś na swoim koncie ponad 20 realizacji zagranicznych.
Pierwsza zagraniczna realizacja miała miejsce w Kazachstanie, gdzie Forbis Design&Build był odpowiedzialny za produkcję mebli oraz prace budowlano-instalacyjne. Na kolejne projekty nie trzeba było długo czekać. Wkrótce realizacje spółki pojawiły się m.in. w Rumunii, w Niemczech, na Ukrainie czy nawet w Arabii Saudyjskiej. Systematycznie zdobywane doświadczenie pozwalało na podbijanie coraz nowszych rynków. Polska firma zyskiwała przewagę nad konkurencją dzięki konkurencyjnym cenom, jakości świadczonych usług oraz umiejętności zrozumienia potrzeb klienta.
Stała współpraca z klientem, w tym przypadku z francuską marką odzieżową, zaowocowała kolejnymi realizacjami zagranicznymi. W ciągu ostatnich miesięcy Forbis Design&Build wykonał dla tej marki projekty shop conceptów na terenie Republiki Czeskiej i Słowacji. Część z nich została zrealizowana kompleksowo. Jak podkreśla Marcin Powierza z Forbis Design&Build, bliskość, zarówno geograficzna jak i gospodarcza, tych krajów działa na korzyść polskich przedsiębiorców. - Są to również kraje rozwijające się, dlatego też ich gospodarki chętnie otwierają się na nowe produkty. Ważnym czynnikiem jest również fakt, iż państwa te stawiają na rozwój turystyki, co sprawia, że zwiększanie katalogu marek obecnych na rynku działa również na ich korzyść. Sukces na tamtejszym rynku odniosła m.in. firma CCC, która systematycznie rozwija swoją ofertę poprzez np. wprowadzenie na rynki środkowoeuropejskie e-sprzedaży obuwia.
Otwieranie się na zagraniczne firmy naszych południowych sąsiadów nie oznacza jednak dla tych pierwszych ułatwień w kwestiach formalnych. Dużo bardziej skomplikowane niż w Polsce okazuje się na przykład oddanie lokalu do użytku lub też znalezienie odpowiednich materiałów budowlanych.
- Kwestie proceduralne i logistyczne są zawsze najbardziej kłopotliwe. Wymogi dotyczące przygotowania projektu, uzyskania pozwolenia na prace aranżacyjne, zatwierdzenia projektu przez poszczególne służby są zdecydowanie bardziej skomplikowane niż w Polsce - mówi Mateusz Laskowski, dyrektor operacyjny Forbis Design&Build. Doświadczenie na zagranicznych rynkach pomogło firmie zrealizować zamierzone cele i stworzyć projekty w kolejnych państwach.
To z pewnością nie koniec realizacji Forbis Design&Build na rynkach zagranicznych. Już teraz firma planuje kolejny projekt w Pradze. Od stycznia również ruszają prace w kolejnym państwie - na Węgrzech. Przykład spółki pokazuje, że z odpowiednim zaangażowaniem, doświadczeniem i konsekwencją polskie przedsiębiorstwa mogą z powodzeniem podbić rynki zagraniczne.
Shop concepty, czyli projektowanie wnętrz sklepów według określonej myśli przewodniej, to pomysł, na którym spółka wyrosła. W międzyczasie doszła współpraca z deweloperami powierzchni biurowych, realizacja projektów food courtów w centrach handlowych, a ostatnio - obiektów sportowych.
- Kluczem do sukcesu jest zdywersyfikowany portfel zamówień - podkreśla Marcin Powierza. - Jesteśmy otwarci na nowe obszary działań, na nowe branże. Systematycznie się rozwijamy, inwestujemy w rozbudowę firmy. Duże zapotrzebowanie na kompleksowość usług ze strony rynku, rozumianą jako projekt i pełne wykonawstwo, zadecydowało w ostatnim czasie na przykład o rozbudowie naszej fabryki mebli. Modernizacja dotychczasowego parku maszynowego oraz zakup nowych urządzeń dwukrotnie zwiększyły moc przerobową stolarni. To inwestycja, która, mamy nadzieję, szybko się zwróci. Liczymy na popyt na nasze meble zagranicą. Spełniają najwyższe europejskie standardy jakości, a ich cena jest konkurencyjna w stosunku do tych, które oferują nasi zagraniczni sąsiedzi z branży.
W 2014 r. firma odnotowała przychody przewyższające oczekiwania. - Spodziewamy się dalszych wzrostów - dodaje Mateusz Laskowski, dyrektor operacyjny Forbis Design&Build. - To pozwoli na dalszy rozwój firmy, również w obszarze zatrudnienia. W tej chwili zespół Forbis, obejmujący projektantów, pracowników fizycznych i współpracowników, liczy około 200 osób. Takie zaplecze, ludzkie i sprzętowe, z powodzeniem pozwala nam efektywnie działać również poza Polską.