Gumy do żucia zmonopolizowane

Wrigley Poland podejmie współpracę z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w sprawie postępowania antymonopolowego - poinformowało w środę biuro prasowe amerykańskiego koncernu Wrigley, do którego należy Wrigley Poland. UOKiK zbada, czy Wrigley Poland naruszył prawo antymonopolowe.

Wrigley Poland podejmie współpracę z Urzędem  Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w sprawie postępowania  antymonopolowego - poinformowało w środę biuro prasowe  amerykańskiego koncernu Wrigley, do którego należy Wrigley  Poland. UOKiK zbada, czy Wrigley Poland naruszył prawo  antymonopolowe.

We wtorek Urząd podał, że naruszeniem przepisów mogą być umowy z hurtownikami, uzależniające rabaty od zadeklarowania przez nich ilości pobranego towaru. Wątpliwości UOKiK wzbudziły umowy, jakie Wrigley Poland zawierał z mniejszymi dystrybutorami i hurtownikami gumy do żucia. W umowach tych określono od razu stawki rabatów, których drobny dystrybutor nie mógł negocjować - mógł tylko podpisać umowę.

Jak przyznało biuro prasowe amerykańskiej firmy, Wrigley "znany jest fakt wszczęcia postępowania antymonopolowego przeciwko Wrigley Poland, w związku z czym firma chce podjąć otwartą współpracę z UOKiK" dla "wyjaśnienia wątpliwości Urzędu". Miałoby to nastąpić "w najbliższym czasie".

Reklama

Konrad Gruner z UOKiK wyjaśniał, że "problem polega na konstrukcji tych umów, a konkretnie na tym, że mają one charakter lojalnościowy. Według takiej umowy drobny hurtownik bądź dystrybutor dostanie rabat, jeśli zobowiąże się, że zamówi dodatkową ilość towaru bądź będzie brał określoną ilość przez np. 3-4 miesiące. Nie bardzo przy tym wiadomo, jaki rabat dostanie, bo systemów rabatowych jest kilkanaście. Są niejasne, nieprecyzyjne i mogą powodować problemy z ustaleniem, jaki rabat się właściwie należy" - uważa .

Według Grunera, postępowanie prowadzone przez UOKiK ma ustalić, czy takie działanie jest umyślne i czy stanowi ono barierę wejścia na polski rynek dla innych producentów gumy do żucia. Jest to - według niego - "tym istotniejsze", że Wrigley Poland jest na polskim rynku praktycznie monopolistą, posiadającym 90-proc. udział w rynku gumy do żucia.

Jak informował UOKiK, postępowanie prowadzone będzie na podstawie przepisów prawa wspólnotowego, gdyż "zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że praktyki stosowane przez Wrigley mogą mieć wpływ na handel między państwami członkowskimi Unii". Za naruszenie prawa polskiego i wspólnotowego grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | gumy | gumy do żucia | prasowe | biuro prasowe | biuro | prawo antymonopolowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »