Hej! Mówi do ciebie awatar

Wizje Stevena Spielberga z filmu "AI" (Artificial Intelligence) na temat inteligentnych reklam, które zwracają się do przechodniów, są bliskie spełnienia... Dziś funkcjonują już interaktywne stanowiska multimedialne, które - łącząc w sobie najnowsze technologie - jako wirtualni doradcy komunikują się z odbiorcami.

Wizje Stevena Spielberga z filmu "AI" (Artificial Intelligence) na temat inteligentnych reklam, które zwracają się do przechodniów, są bliskie spełnienia... Dziś funkcjonują już interaktywne stanowiska multimedialne, które - łącząc w sobie najnowsze technologie - jako wirtualni doradcy komunikują się z odbiorcami.

Nie je, nie śpi i nie pobiera opłat za swoją pracę, a pracować może na stronie www, pełniąc funkcję inteligentnej nawigacji po serwisie, albo w świecie offline - w ramach opisanego wyżej interaktywnego stanowiska prezentacyjnego. Co się kryje za jego miłą aparycją i dźwięcznym głosem?

Im bardziej naturalny jest bot, tym więcej zaawansowanych technologii za nim stoi. Jednymi z najpopularniejszych obecnie w Polsce rozwiązań są IVO Software, dzięki któremu awatary mówią ludzkim głosem, oraz oprogramowanie InteliWISE, zapewniające im odpowiedni wygląd i ludzkie reakcje.

Reklama

Technologia Virtual Humans opiera się na połączeniu NLP (rozpoznawaniu naturalnego języka), zarządzaniu bazami wiedzy i multimediów, przetwarzaniu obrazu i syntezie mowy, a także na wykrywaniu i analizie ruchu rozmówcy awatara. To wszystko razem zapewnia nie tylko wzmożone zainteresowanie ze strony naszych odbiorców czy praktyczne korzyści w postaci zaoszczędzenia czasu, bo informacje przekazywane są szybciej i bardziej atrakcyjnie, ale może również budować więź pomiędzy awatarem i jego rozmówcą. Każdy taki wirtualny człowiek ma bowiem swoją osobowość, życiorys, zwyczaje i zainteresowania, a to nadaje ludzki wymiar i jemu, i firmie lub marce, którą reprezentuje.

Pani Innowacja i Pani Eksperyment

Jeden z wirtualnych doradców InteliWISE, któremu głosu użycza firma IVO, od czerwca tego roku pracuje już w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni, gdzie udziela informacji na temat nowego projektu "Centrum Nauki EKSPERYMENT". Wystarczy, że w pobliżu multimedialnego stanowiska pojawi się jakaś osoba, a usłyszy ona miły głos oferujący pomoc? To Pani Eksperyment mówi do nas z ekranu.

Wita przechodniów i odpowiada na pytania związane z projektami PPNT. W tym samym czasie na stronie www, informacji o działaniach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego udziela internautom inna sympatyczna wirtualna osóbka - Pani Innowacja. Rozwiązania takie jak te, proponowane przez firmę InteliWISE, dążące do ideału opartego na sztucznej inteligencji, mają przyszłość, bo są użyteczne. Podobnie jak linki sponsorowane na stronach wyszukiwarek internetowych, które wygrywają dziś z inwazyjną reklamą online, bo zwyczajnie odpowiadają na potrzeby użytkownika, tak awatary odpowiadają dziś na konkretne zapotrzebowanie odbiorców.

Rozwiązują problemy nieintuicyjnej nawigacji na stronie, dzięki technologii związanej z syntezą mowy mogą być pomocne dla niepełnosprawnych użytkowników sieci, "obserwują" i rejestrują zachowania internautów odwiedzających daną witrynę, co pozwala choćby na personalizowanie kontaktów z użytkownikiem i budowanie indywidualnej oferty dla niego.

Co będzie dalej

Mamy już awatary na stronie www, zamiast skomplikowanej nawigacji po ogromnych zasobach informacji (Pani Kasia w serwisie PLL LOT w sekcji FAQ).

Są wirtualni doradcy w telefonach komórkowych najnowszej generacji. Wkrótce być może będą funkcjonować w internecie awatary sprzęgnięte z najlepszymi search engines, aby maksymalnie ułatwić, przyspieszyć i uatrakcyjnić wyszukiwanie online. Za swego rodzaju zapowiedź tego kierunku uznać można projekt Ms. Dewey - miłą dla oka wyszukiwarkę, która pomaga internautom w sprawnym poruszaniu się po internecie za pomocą interfejsu wykorzystującego właśnie awatara.

Poza światem wirtualnym pojawią się natomiast rozwiązania o wiele bardziej zaawansowane niż Pani Eksperyment w Gdyni. Będą one nie tylko "zaczepiać" przechodniów, ale także wybierać ich, analizować i dostosowywać do tego swój sposób zachowania. Dziś firmy proponujące wdrożenia typu "wirtualny doradca" podkreślają przede wszystkim, że rozwiązania te można obsługiwać i rozwijać samodzielnie.

Kilka lat temu boty funkcjonowały na rynku jedynie jako ciekawostka. Były zbyt drogie i zbyt skomplikowane, więc niewiele marek w Polsce decydowało się na tego typu działania marketingowe. Teraz awatar na www czy w ramach interaktywnego standu jest ofertą dostępną nie tylko dla najbogatszych firm.

"Unikalną cechą tych propozycji jest możliwość pełnego zarządzania aplikacją przez dowolnego, uprawnionego przez klienta użytkownika. Może to być pracownik marketingu czy IT, partner odpowiedzialny za strony internetowe lub inny pracownik firmy. Pełne zarządzanie aplikacją dokonuje się przez panel administracyjny na stronie www, do którego klient dostaje loginy i hasła. Panel zawiera także pełen dostęp do statystyk przeprowadzanych rozmów i interakcji klienta z wirtualnym doradcą" - mówi się w InteliWISE.

Obszary zastosowania aplikacji wirtualny doradca (w różnych jego wariantach) to przede wszystkim: e-commerce, e-marketing, analiza i badanie rynku, poszukiwanie informacji, help desk, call center, investor relations? Lista ta nie jest oczywiście zamknięta. Awatary ciągle się rozwijają, ich projektanci cały czas starają się ulepszać oprogramowanie, coraz bardziej humanizując swoje projekty. Już na dzisiejszym etapie jednak zauważa się bardzo konkretne korzyści, jakie dają firmie i jej klientom inteligentne rozwiązania typu InteliWISE: doradztwo handlowe, budowanie relacji z odbiorcami i partnerami, gromadzenie danych o oczekiwaniach klientów, pomoc w nawigacji po serwisach www, zautomatyzowane wsparcie klientów, wirtualny rzecznik prasowy marki, możliwość budowy swobodnych dialogów z użytkownikiem?

Aneta Mitko, konsultant ds. internetu, e-PR Manager i Copywriter

Marketing w praktyce
Dowiedz się więcej na temat: stanowiska | eksperyment | wirtualny | doradcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »