Jak lepiej sprzedawać w internecie? 10 kroków, które Ci pomogą
Sprzedajesz produkty we własnym sklepie internetowym, ale twoje zarobki nie zwiększają się mimo dobrych opinii klientów? Zależy ci na dotarciu do nowych odbiorców i zwiększeniu sprzedaży? Sprawdź, jak to zrobić. Poznaj rady specjalistów!
materiały promocyjne partnera
Przyczyn, dla których twoja sprzedaż jest mniejsza, niż oczekiwałeś, może być wiele. Jeśli oferujesz towar popularny i często poszukiwany, a do tego dobrej jakości, problemem nie jest produkt. Najczęściej przyczyną niskiej sprzedaży jest wówczas obsługa posprzedażowa lub słaby zasięg sklepu - po prostu twój e-sklep nie jest widoczny w sieci, a potencjalni klienci kupują u lepiej wypromowanej konkurencji.
Daleką pozycję na liście wyników wyszukiwania w wyszukiwarce można oczywiście poprawić, zwracając się do fachowców. Wiąże się to jednak z kosztami, a na rezultaty trzeba trochę poczekać. Jeśli nie chcesz lub nie możesz inwestować większych środków w działania marketingowe, musisz znaleźć inne sposoby na zwiększenie sprzedaży. Nie oznacza to, że masz zamknąć swój e-sklep, przeciwnie, działaj dalej, a najlepiej zdecyduj się także na pomoc specjalistów. Możesz przeprowadzić kampanię długofalową, rozłożoną w czasie, co wiąże się także z mniejszymi kosztami miesięcznymi.
Swoje produkty możesz sprzedawać przez internet nie tylko we własnym e-sklepie. Służą do tego również inne kanały: media społecznościowe, blogi czy popularne marketplace’y. Rozszerzając sprzedaż na swoje konta w społecznościówkach czy choćby częściowo przenosząc sklep na Amazon lub inną platformę, możesz szybko i w stosunkowo łatwy sposób zwiększyć obrót nawet w sposób skalowalny.
Działaj ze spokojem. Nie angażuj się we wszystkie możliwe kanały sprzedaży jednocześnie, chyba że masz pracowników, którym możesz powierzyć większość zadań związanych ze wdrażaniem nowych planów w życie. W przeciwnym wypadku zacznij zmiany od wprowadzenia jednego dodatkowego kanału. Sprawdź, czy przyniesie ci to wymierne korzyści i dopiero wtedy podejmij kolejne decyzje.
Przemyśl i dowiedz się, czy w twoim przypadku warto angażować czas i środki w dany kanał sprzedaży. Jeśli oferujesz unikatowe, designerskie meble, sztukę czy produkty wykonywane na indywidualne zamówienie, blog może być bardzo skutecznym środkiem dla pozyskania klientów. W przypadku płynów do mycia naczyń raczej większą korzyść przyniesie ci współpraca z marketplace’ami.
Warto podkreślić, że to właśnie marketplace’y sprawdzają się najlepiej przy sprzedaży większości produktów. Pozwalają na natychmiastowe poszerzenie rynku, niejednokrotnie oferują też w ramach współpracy dodatkowe usługi.
Wybierając marketplace warto oczywiście kierować się rozpoznawalnością marki, liczbą klientów dokonujących zakupu na platformie oraz jej zasięgiem. Zwróć jednak uwagę nie tylko na marketplace’y, które oferują kupującym bardzo szeroki asortyment towarów, ale także na te o węższym profilu działalności. Jeżeli sprzedajesz buty, być może lepiej będzie podjąć współpracę z platformą, którą odwiedzają wyłącznie klienci poszukujący obuwia. Nie wykluczaj jednak od razu żadnej z możliwości. Przeanalizuj je dokładnie, zanim podejmiesz decyzję.
Marketplace’y to miejsca, w których naprawdę możesz szybko i łatwo zwiększyć swoje sprzedażowe wyniki. Musisz jednak spełnić określone warunki, jakie stawia przed tobą każda z platform. Działając na nich, możesz liczyć na pewne wsparcie sprzedażowe, np. w postaci magazynowania twoich towarów czy usługi pakowania i wysyłki do klienta. Współpraca z platformami ma jednak swoją cenę w postaci prowizji oraz koniecznych do spełnienia wymagań np. związanych z jakością, terminową realizacją wysyłek itp.
Nie rezygnuj ze współpracy z marketplace’ami z powodu prowizji, nawet wysokich. To jest cena, jaką płacisz za możliwość osiągnięcia dużo większych zysków niż dotychczas. Jeśli we własnym sklepie na 1 sprzedanej sztuce towaru zarabiasz 2 zł, a na platformie 50 gr (po odjęciu kosztów marketplace’a i twoich, związanych np. z koniecznością zatrudnienia dodatkowej osoby), nie oznacza to, że ostatecznie sprzedaż na platformie ci się nie opłaca. Sprzedając w sklepie 1000 szt. towaru, zyskujesz 2 tys. zł, a sprzedając na marketplace 10.000 szt. towaru - 5 tys. zł.
Daj sobie trochę czasu na wybór kanału sprzedaży, sprawdź warunki i zacznij działać. Nie odkładaj tego na później, nie analizuj w nieskończoność wszystkich "za" i "przeciw". Po prostu spróbuj, czy to działa w twoim przypadku, tak jak działa w przypadku większości firm, które decydują się na taki krok.
Żeby sprawdzić, czy dany kanał sprzedaży przyniesie ci zyski, musisz działać konsekwentnie. Nie zniechęcaj się po dodaniu kilku towarów, nie zarzucaj pomysłu, kiedy po pierwszym tygodniu współpracy zyski są minimalne. Na ogół musi minąć jakiś czas, żeby twoja praca przyniosła efekty w postaci sprzedaży. Początki zwykle są trudne, ale wytrwałość w dążeniu do celu prawie zawsze daje oczekiwany efekt.