Jakie działania podjęły firmy w związku z COVID-19? - podsumowanie badania Sedlak & Sedlak
Niniejszy artykuł przedstawia wyniki badania przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak w dotyczącego podjętych i planowanych przez przedsiębiorstwa działań w związku z pandemią COVID-19. Dane zostały zebrane w II kwartale 2020 roku wśród firm prowadzących działalność w Polsce. W badaniu przeważają firmy o kapitale zagranicznym (75 proc.), o przychodach do 100 mln (44 proc.), zatrudniających do 200 osób (48 proc.).
Najwięcej, aż 68 proc. firm w związku z pandemią COVID-19 odnotowało spadek przychodów. Jednak dla większości organizacji (58 proc.) płynność finansowa pozostała bez zmian. 43 proc. przedsiębiorstw oceniło, że ich płynność finansowa pogorszyła się.
Z badania wynika, że firmy pesymistycznie patrzą w najbliższą przyszłość. Najwięcej - 33 proc. przedsiębiorstw przewiduje do końca 2020 roku pogorszenie sytuacji finansowej. Taki sam odsetek organizacji przewiduje, że sytuacja pozostanie bez zmian. Szerszy horyzont czasowy sprzyja bardziej pozytywnemu podejściu - aż 45 proc. firm ocenia, że do końca 2021 roku ich sytuacja finansowa ulegnie poprawie.
Pojawienie się pandemii spowodowało, że firmy musiały zmodyfikować sposób funkcjonowania. Najczęściej zmiany dotyczyły sposobu i miejsca wykonywania pracy. W związku z panującą pandemią aż 96 proc. firm natychmiast wprowadziło pracę zdalną dla pracowników umysłowych, a 61 proc. elastyczny czas pracy.
W badanym okresie firmy szukały oszczędności modyfikując czas pracy. Jedynie 7 proc. firm zdecydowało się na zmniejszenie liczby godzin pracy połączonej z redukcją wynagrodzeń.
W wielu firmach wprowadzono dłuższe przerwy między zmianami czy zwiększono liczbę zmian pracy dla pracowników produkcyjnych (np. wprowadzono 3 zmiany, zamiast 2).
W związku z pandemią w okresie marzec-kwiecień 2020 roku, 20 proc. firm zdecydowało się na redukcję zatrudnienia. 64 proc. firm planuje w kolejnych miesiącach utrzymać obecny poziom zatrudnienia.
COVID-19 odbił piętno również na zatrudnianiu. Aż 61 proc. organizacji zawiesiło lub zrezygnowało z rekrutacji nowych pracowników, a 36 proc. wstrzymało lub ograniczyło współpracę z agencjami pracy tymczasowej.
W związku z pandemią aż 68 proc. firm zawiesiło lub ograniczyło szkolenia. Firmy rezygnowały lub wstrzymywały również działania związane z projektami doradczymi, procesami oceny kompetencji i employer brandingiem.
Pandemia niewątpliwie odbiła się nie tylko na zatrudnieniu pracowników, ale również ich wynagrodzeniach. Aż 35 proc. organizacji zamroziło budżet wynagrodzeń, a 15 proc. planuje to zrobić. Mniej firm decydowało się na bardziej radykalny krok - obniżenie budżetu wynagrodzeń (15 proc.). Jedynie 2 proc. zdecydowało się na jego zwiększenie.
Większość firm biorących udział w badaniu (45 proc.) zdążyło przyznać podwyżki pracownikom przed wybuchem pandemii (tj. w pierwszym kwartale). Jedynie 4 proc. firm w II kwartale 2020 roku zrealizowało podwyżki, ale były one niższe niż wcześniej zakładano. W 26 proc. organizacji podwyżki zostały wstrzymane i będą realizowane, jeżeli sytuacja finansowa przedsiębiorstwa na to pozwoli. Na najbardziej radykalny krok - całkowite odwołanie podwyżek - zdecydowało się 10 proc. firm.
75 proc. firm nie obniżyło wymiarów etatów i nie planowało wprowadzać redukcji wymiaru etatu. Obniżenia etatów wdrożono w 22 proc. badanych firm, przy czym etaty redukowano w większości do 4/5 na okres 3 miesięcy.
Biorąc pod uwagę zmiany wynagrodzeń zasadniczych, 22 proc. organizacji obniżyło je na określony czas. Najczęściej firmy obniżały wynagrodzenia do 20 proc. na 3 miesiące.
Spośród firm, w których premie funkcjonowały przed COVID-19, 13 proc. zdecydowało się na ich czasowe zawieszenie - najczęściej na 3 miesiące. Dodatkowo 17 proc. firm przyznało, że planuje zmodyfikować system naliczania premii. 68 proc. organizacji przyznało, że nie wprowadziło zmian i w trakcie badania przeprowadzonego w II kwartale 2020 roku deklarowało utrzymanie premii zgodnie z obowiązującymi zasadami.
Przedsiębiorstwa szukając oszczędności decydowały się również na zmiany w polityce benefitowej. W największym stopniu zmiany dotyczyły czasowego zawieszenia wybranych benefitów (43 proc.). Jedynie 5 proc. firm decydowało się na likwidację wybranych benefitów. 11 proc. organizacji ograniczyło budżet na świadczenia pozapłacowe.
Najczęściej czasowo rezygnowano ze świadczeń sportowo-rekreacyjnych (40 proc.) i szkoleń językowych (38 proc.).
Warto dodać, że w odpowiedzi na pandemię pojawiły się nowe benefity. Do swojej oferty pracodawcy włączali ubezpieczenie zdrowotne z telemedycyną (18 proc.), wsparcie psychologiczne online (14 proc.) i szkolenia/wparcie dla menedżerów (14 proc.).
Wypełnij ankietę i SPRAWDŹ ZAROBKI - Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń 2020
Firmy dzieliły się również swoimi obawami i wyzwaniami dotyczącymi przyszłości. Co zrozumiałe, najwięcej firm odpowiedziało, że największym wyzwaniem w przyszłości będzie dla nich utrzymanie obecnego stanu zatrudnienia (65 proc.).
Karolina Jurczak
Sedlak & Sedlak