Kiedy za interpretację podatkową zapłacimy 1000 zł

Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów opublikowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (projekt z dnia 10 lutego 2011 r.). Przedmiotowy projekt założeń obejmuje propozycję zmiany w czterech obszarach: instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego; porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych; zasad zaokrąglania w podatku dochodowym od osób fizycznych podstawy opodatkowania i podatku dla niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych oraz zasad ustalania dochodu z działów specjalnej produkcji rolnej.

Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów opublikowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (projekt z dnia 10 lutego 2011 r.). Przedmiotowy projekt założeń obejmuje propozycję zmiany w czterech obszarach: instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego; porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych; zasad zaokrąglania w podatku dochodowym od osób fizycznych podstawy opodatkowania i podatku dla niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych oraz zasad ustalania dochodu z działów specjalnej produkcji rolnej.

Resort finansów w obszarze instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego proponuje m.in. zróżnicowanie opłaty za wydanie interpretacji. Według założeń największe firmy płaciłyby więcej za wydanie interpretacji podatkowych. Obecnie opłata uiszczana za interpretacje jest jednakowa dla wszystkich podmiotów i wynosi 40 zł. Według planów Ministerstwa miałaby ona wzrosnąć do 1000 zł. Zmiana dotyczyłaby jednak jedynie takich podmiotów jak banki, grupy kapitałowe, zakłady ubezpieczeń czy oddziały i przedstawicielstwa firm zagranicznych. Są to podmioty duże lub o skomplikowanej strukturze własnościowej, organizacyjnej i kapitałowej, przez co zagadnienia zawarte we wnioskach o wydanie interpretacji indywidualnych składanych przez te podmioty charakteryzują się często wysokim stopniem złożoności i wymagają dużego nakładu pracy. Przygotowanie interpretacji dla tego typu wnioskodawców wymaga najwięcej czasu, a co się z tym wiąże, generuje największe koszty. W ocenie MF zestawienie kwoty 40 zł z cenami usług świadczonych przez doradców podatkowych, radców prawnych i adwokatów powoduje, iż duże podmioty, traktują interpretacje indywidualne, jako praktycznie darmową instytucję doradczą specjalizującą się w optymalizacji podatkowej. Warto podkreślić że, podniesienie wysokości opłat będzie dotyczyć również przypadków, gdy podmioty te będą występować z wnioskami o wydanie interpretacji indywidualnej do wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa.

Reklama

Zmiany w zakresie porozumień w sprawach ustalania cen transakcyjnych mają charakter doprecyzowujący i dotyczą przede wszystkim uregulowania kwestii przedłużenia decyzji o zawarciu porozumienia, kryteriów wykonania decyzji oraz założeń krytycznych. Ministerstwo Finansów pragnie w ten sposób zmniejszyć ryzyko związane z interpretacją dotychczasowych przepisów, bowiem z dotychczasowej praktyki prowadzenia postępowań o zawarcie porozumień wynika, iż proponowane zmiany powinny mieć charakter wyjaśniający i ułatwiający składanie wniosków o zawarcie lub przedłużenie porozumienia cenowego dla wnioskodawcy, a także mające na celu zwiększenie transparentności zasad prowadzonych postępowań.

Ministerstwo Finansów proponuje również zamianę zasad zaokrąglania w podatku dochodowym od osób fizycznych podstawy opodatkowania i podatku dla niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej uzyskiwane przez podatników dochody (przychody) z tytułu odsetek, w tym w szczególności z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania podlegają rozliczeniu. Aktualnie stosuje się zasadę zaokrąglania do pełnego złotego, czyli końcówki kwot mniejszych niż 50 groszy zaokrągla się w dół a równe lub wyższe niż 50 groszy zaokrągla się w górę. W praktyce oznacza to, że podstawa opodatkowania dla przychodu z odsetek w kwocie 2,60 zł jest równa 3 zł, a obliczony według zryczałtowanej stawki 19% podatek, który wynosi 0,57 zł zaokrąglany jest do 1 zł. Rozwiązanie takie stosuje się ze względu na ekonomikę poboru podatku, w tym przede wszystkim eliminowanie ryzyka błędów popełnianych przy rozliczeniach i płatności podatków. Natomiast zgodnie z proponowaną zmianą podstawę opodatkowania (przychodów) oraz kwotę podatku należy zaokrąglić do pełnych groszy w górę. Takie rozwiązanie ma umożliwić pobór podatku w wysokości zbliżonej do nominalnej oraz wykluczyć możliwość optymalizacji podatkowej poprzez podmioty świadczące usługi finansowe.

W zakresie zmian zasad ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej resort finansów proponuje by stosowanie norm szacunkowych było jedynie wyjątkiem od generalnej zasady, którą będzie opodatkowanie rzeczywistego dochodu. Zgodnie z założeniami ma on być ustalany przy zastosowaniu ksiąg podatkowych (podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych), tak jak przy prowadzeniu działalności gospodarczej. O tym, który hodowca jaką ewidencję będzie prowadził, decydować ma wysokość przychodów. Według proponowanych zmian do ustalania dochodu z zastosowaniem norm szacunkowych mają być uprawnieni ci hodowcy których przychody nie przekraczają 150 tys. euro. Po przekroczeniu tej kwoty będą zmuszeni od następnego roku prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Warto podkreślić że po przekroczeniu 1,2 mln euro są oni zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości, czyli ksiąg rachunkowych.

Jarosław Włoch

Aplikant radcowski, konsultant podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Dowiedz się więcej na temat: 1000 | interpretacje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »