Klienci doceniają dobre uczynki firm

Gdy Bill Gates tworzył w 1999 r. największą (pod względem funduszy) fundację amerykańską, przyświecał mu prosty cel. Wykorzystać zyski, by podnieść jakość życia, edukacji i opieki medycznej. Jego dobry uczynek miał jednak niezamierzoną konsekwencję. Pomógł poprawić publiczną percepcję Microsoftu.

Jak koncerny wzbudzają podziw swoich klientów i jak przekłada się to na ich rozwój? Inspiration Blvd, firma świadcząca doradztwo w zakresie marek, z siedzibą w Alpharetta, w stanie Georgia, przepytała 1752 klientów, aby wybrać najbardziej podziwiane przedsiębiorstwa Ameryki.

W internetowej ankiecie klientów pytano o wymienienie istotnych ich zdaniem wskaźników, takich jak innowacyjność, rzetelność, rozwojowość, charytatywność, oraz o opisanie własnymi słowami firm, które w ich przekonaniu są warte podziwu.

Najbardziej podziwiane firmy Ameryki

Najbardziej renomowane firmy świata

Firmy, które zatrudniają obecnie najwięcej nowych pracowników

Powracające firmy

Najbardziej wiarygodne przedsiębiorstwa o małej kapitalizacji

- Celem ankiety było ustalenie współzależności między firmami, które odniosły sukces, a firmami, które wzbudzają podziw swoich klientów - tłumaczy Terry Barber, prezes Inspiration Blvd. - Na początek zapytaliśmy, czy firmy, które są podziwiane, szybciej przyciągną kupujących - dodaje. - Widzimy, że istnieje silny związek między sygnałem, jaki odbierają klienci, a tym, jak na niego reagują.

Pierwsza lokata Microsoftu sygnalizuje, że klientów przyciąga wiarygodność tej firmy oraz jej wizja zmiany świata na lepsze. Wśród innych firm, które weszły do zestawienia dzięki planom naprawy społeczności lokalnej lub globalnej, znalazły się: Walmart (miejsce 5. na liście najbardziej podziwianych przedsiębiorstw ), Johnson & Johnson (8.) oraz Target (10.).

Firma Target od kilkunastu lat słynie z działalności charytatywnej - przekazuje 5 proc. swoich zysków przed opodatkowaniem na rzecz miast, w których działa. W 2005 r. nawiązała współpracę z Armią Zbawienia i stworzyła system przekazywania darowizn online, by pomóc rodzinom w potrzebie.

Ranking udowadnia, że zdaniem klientów nie liczy się wielkość. Duże firmy, postrzegane często jako żądne zysku molochy, mogą być traktowane jako szczodrzy darczyńcy. Klientów inspiruje Walmart, koncern z Bentonville w stanie Arkansas, ponieważ tworzy w lokalnych społecznościach liczne miejsca pracy.

Procter & Gamble, miejsce 11., wysłał w tym miesiącu ponad 2000 butelek mydła w płynie obrońcom zwierząt, którzy próbują ratować zwierzęta, które ucierpiały na skutek wycieku ropy z szybu BP w Zatoce Meksykańskiej.

Klientów przekonują również małe przedsiębiorstwa, które mogą się pochwalić czynieniem dobra. Blake Mycoskie, założyciel Toms Shoes, małej firmy zarejestrowanej w 2006 r. w Venice, w stanie Kalifornia, za każdą parę zakupionych butów przekazuje jedną parę butów biednym ludziom z Afryki, Argentyny i Haiti.

Toms Shoes, organizacja niecharytatywna, wzorowana jest na przedsiębiorstwie Newman's Own (14. pozycja na liście), założonym przez aktora Paula Newmana w 1982 r. Ten producent dressingów do sałatek i sosów z Westport w Connecticut jest kolejną organizacją niecharytatywna, która przekazuje pieniądze na rzecz społeczności i programów poprawy jakości opieki medycznej. W ciągu ostatnich trzydziestu lat Newman's Own przekazał 290 mln dol. Firma wciąż wzbudza podziw klientów swoją historią.

Podziwiane są również firmy, które trzymają się pewnych wartości. Dziewiątą najbardziej podziwianą firmą na tej liście jest Chick-fil-A, sieć restauracji fast food, posiadająca na terenie USA 1600 lokali. Firma nie pracuje w niedziele, by pracownicy mogli spędzić ten dzień ze swoimi rodzinami lub iść do kościoła.

Założyciel sieci, S. Truett Cathy, jest praktykującym chrześcijaninem, który chce prowadzić biznes zgodnie z zasadami religii. Chick-fil-A umieszcza nawet motywy chrześcijańskie na zabawkach dodawanych do zestawów dla dzieci, np. figurki z arki Noego lub CD z bajkami opartymi na historiach biblijnych.

Zaufanie klientów, dzięki trzymaniu się własnych zasad, zyskał również Ford. Producent samochodów uplasował się na liście na 4. miejscu, ponieważ w 2009 r. pomimo miliardowych strat odmówił przyjęcia pakietu pomocy finansowej. Koncern z Detroit zrezygnował z wizerunku firmy w kłopotach i przyjął wizerunek firmy prężnej i zdecydowanej.

W obecnych trudnych czasach wyróżniają się także przedsiębiorstwa, które dobrze traktują pracowników. Google, na 2. pozycji tuż za Microsoftem, tworzy podobno jedno z najlepszych środowisk pracy. Gigant wyszukiwarek zapewnia pracownikom darmowe posiłki i rozrywkę. Zachęca także zatrudnionych, by spędzali 10 proc. swojego czasu na kreatywnych zajęciach niezwiązanych z codzienną pracą.

Potentat branży kawy, Starbucks (miejsce 16. ) jest podziwiany za to, że oferuje swoim pracownikom dodatki do pensji, takie jak pracownicze plany emerytalne lub opcje na akcje. Na pozycji 19. uplasowała się firma SAS, z siedzibą w Cary w stanie Nowy Jork, produkująca oprogramowanie dla firm, która swoim pracownikom zapewnia dofinansowanie kosztów masaży i karnety na siłownie.

- Podziw klientów może zaczynać się na własnym podwórku - mówi Terry Barber, prezes Inspiration Blvd. - Podstawa to po prostu wpisać dobre intencje w istotę firmy. Przedsiębiorstwa, które angażują się w dobre działania na rzecz swoich pracowników i świata, to przedsiębiorstwa, które odnoszą sukces - twierdzi Barber.

Najbardziej wiarygodne przedsiębiorstwa o dużej kapitalizacji

Laurie Burkitt

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: Ford | firma | Google | firmy | jakość życia | przedsiębiorstwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »