Komisja Europejska nie zgodzi się na fuzję Alstomu i Siemensa?

- Komisja Europejska nie zgodzi się na połączenie kolejowych oddziałów francuskiego Alstomu i niemieckiego Siemensa - ujawnił w środę francuski minister finansów Bruno Le Maire. Oficjalnie decyzja w tej sprawie zostanie ogłoszona jeszcze w środę.

Le Maire w rozmowie ze stacją telewizyjną France 2 powiedział, iż decyzja ta uniemożliwi powstanie wielkiego europejskiego producenta taboru kolejowego, który mógłby konkurować z chińskim potentatem CRRC i uważa ją za "gospodarczy błąd". "Będzie ona służyć chińskim interesom gospodarczym i przemysłowym" - oświadczył.

Za fuzją mocno lobbowały rządy Francji i Niemiec. Gdyby doszła ona do skutku, powstała firma zatrudniałaby 60 tys. osób i byłaby drugim co do wielkości producentem pociągów - właśnie za CRRC.

O tym, że Komisja Europejska nie zgodzi się na fuzję spekulowano od pewnego czasu. Podnosiła ona obawy, że połączenie ograniczałoby konkurencję na unijnym rynku.

Reklama

Do sprawy we wtorek odniósł się jej przewodniczący Jean-Claude Juncker zwracając uwagę, że w ciągu prawie 30 lat, od kiedy KE zajmuje się sprawami wpływu potencjalnych fuzji na rynek, zgodziła się na ponad 6 tys. umów, a zablokowała 30.

- - - - -

AKTUALIZACJA

Komisja Europejska poinformowała w środę, że wydała decyzję zabraniającą połączenia niemieckiego Siemensa i francuskiego Alstomu. Bruksela uznała, że fuzja koncernów mógłby zaszkodzić konkurencji na rynkach kolejowych.

Komisja podkreśliła, że zobowiązania, jakie zaoferowały oba przedsiębiorstwa, są niewystarczające, by zezwolić na ich połączenie.

Ruch KE podjęty został wbrew mocnemu lobbingowi ze strony Paryża i Berlina, którym zależało na utworzeniu "europejskiego championa", zdolnego do konkurencji, zwłaszcza z Chinami. Sprawa ta może odgrywać rolę w kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego we Francji i Niemczech.

O konieczności zmiany reguł, tak by umożliwiać tworzenie europejskich championów, mówili we wtorek wieczorem na wydarzeniu zorganizowanym w Brukseli przez Fundację Konrada Adenauera szefowa niemieckiej CDU Annegret Kramp-Karrenbauer i kandydat na przewodniczącego KE wystawiony przez Europejska Partię Ludową Manfred Weber.

Siemens i Alstom są światowymi liderami w sektorze transportu kolejowego. Obie firmy mają szerokie portfolio produktów i konkurują w przetargach na produkcję i dostawę: taboru dużych prędkości, taboru tradycyjnego i miejskiego (tramwaje, pociągi metra). Firmy produkują też systemy sygnalizacji, które zapewniają kontrolę bezpieczeństwa w sieciach kolejowych.(

Pobierz za darmo program PIT 2018

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »