KPMG:Połowa firm szuka bogatego kupca
58 proc. firm rodzinnych na świecie poszukuje zewnętrznych źródeł finansowania, a w zależności od perspektywy czasowej nawet połowa dopuszcza sprzedanie udziałów bogatemu inwestorowi prywatnemu - wynika z raportu firmy doradczej KPMG.
W raporcie "Family Matters: Financing Family Business Growth Through Individual Investors" KPMG ocenia, że jedną z możliwości coraz częściej rozważanych przez właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych nieposiadających wystarczających środków finansowych na rozwój, jest przyjęcie inwestora prywatnego, który zapewni nie tylko dopływ kapitału, ale także podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami. W krótkiej perspektywie jedynie jedna na trzy badane firmy rodzinne rozważa możliwość odsprzedaży części udziałów, ale w długiej perspektywie liczba ta wzrasta już do 49 proc.
KPMG zauważa, że najczęściej taką możliwość biorą pod uwagę firmy z rynków rozwijających się, duże - o przychodach od 200 mln do 50 mld dol. - oraz zarządzane przez pierwsze pokolenie rodziny, czyli młode.
Zapytani o przyczyny takiego podejścia, zamiast tradycyjnego pozyskiwania kapitału np. poprzez kredyt bankowy, respondenci wskazywali przede wszystkim na dłuższą perspektywę inwestycji, podobne postrzeganie ryzyka i łatwiejszy proces negocjacji. Przedstawiciele firm rodzinnych zwracają uwagę przede wszystkim na długoterminową orientację na zwrot z inwestycji, znajomość biznesu lub branży, w której działają, oraz nastawienie do podejmowania ryzyka i oczekiwanych zwrotów z inwestycji.
Największa część badanych przedsiębiorców rodzinnych rozważałaby private equity lub venture capital, inwestora korporacyjnego oraz finansowego - np. fundusz hedgingowy.
Według KPMG, potencjalnymi inwestorami w firmach rodzinnych są przede wszystkim osoby najbogatsze, czyli HNWI (z ang. High Net Worth Individuals). Przyjmuje się, że warunkiem przynależności do tej grupy jest posiadanie płynnych aktywów o wartości przekraczającej 1 mln dolarów.
Raport stwierdza, że 44 proc. ankietowanych HNWI zainwestowało dotychczas bezpośrednio w firmę rodzinną, z czego 95 proc. ocenia to doświadczenie pozytywnie. Blisko trzy czwarte respondentów inwestuje obecnie bezpośrednio w inne firmy niż własna, a preferują oni małe i średnie przedsiębiorstwa - odpowiednio 62 i 68 proc., rzadziej startupy - 30 proc., czy duże firmy 15 proc.
KPMG stwierdza jednocześnie, że znaczna część badanych HNWI jest powiązana z firmami rodzinnymi - 48 proc. należy do rodziny prowadzącej firmę, a 34 proc. samodzielnie założyło firmę rodzinną.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że w 2013 r. było w Europie 10,2 mln HNWI, co pokazuje, że liczba potencjalnych inwestorów europejskich firm rodzinnych jest ogromna - najwięcej we Francji (2,2 mln), Niemczech (1,7 mln) i Wielkiej Brytanii (1,5 mln).
W Polsce natomiast takich osób było jedynie 45 tys. To liczba porównywalna do takich krajów jak Portugalia, Finlandia czy Czechy, czyli krajów o dużo mniejszej populacji ogółem - podkreślił Krzysztof W. Klamut, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.
Badanie KPMG zostało przeprowadzone metodą wywiadów telefonicznych na próbie 125 HNWI oraz 125 przedstawicieli firm rodzinnych z 29 krajów świata.