Krajowa Rada Sądownictwa
W dniu 8 grudnia 2007 r. weszło w życie rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego trybu działania Krajowej Rady Sądownictwa oraz postępowania przed Radą (Dz. U. Nr 219, poz. 1623).
Zgodnie z nim Przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa ma za zadanie reprezentowanie Rady oraz organizację jej pracy, a w szczególności: zwoływanie posiedzeń Rady, przewodniczenie obradom oraz czuwanie nad ich przebiegiem, podpisywanie w imieniu Rady pisma, a także wykonywanie czynności zlecanych przez Radę. Natomiast funkcją Wiceprzewodniczącego Rady jest wykonywanie w czasie nieobecności Przewodniczącego w jego zastępstwie czynności powyżej wymienionych oraz wykonywanie ponadto innych czynności z upoważnienia Przewodniczącego. Podział czynności wykonywanych przez wiceprzewodniczących może mieć charakter stały lub czasowy. W sytuacji, gdy nieobecni są Przewodniczy i wiceprzewodniczący, posiedzeniom Rady przewodniczy i podpisuje w imieniu Rady pisma najstarszy wiekiem członek Prezydium Rady.
Prezydium Rady wybierane zostaje na okres 2 lat. Jego zadaniem jest kierowanie pracami Krajowej Rady Sądownictwa oraz jest organem zapewniającym właściwe jej funkcjonowanie w czasie między posiedzeniami plenarnymi. Prezydium w szczególności przygotowuje porządek posiedzeń plenarnych Rady. W nagłych przypadkach, wymagających podjęcia działań między posiedzeniami plenarnymi Rady, Prezydium może w jej imieniu podejmować czynności niezastrzeżone ustawowo do kompetencji Rady. Jednakże w takim przypadku, nastąpić musi przedstawienie sprawy Radzie przez Przewodniczącego na najbliższym posiedzeniu plenarnym.
Posiedzenia Rady w sprawie przedstawienia opinii dotyczącej powołania lub odwołania prezesa sądu powszechnego Przewodniczący zwołuje w czasie umożliwiającym podjęcie przez Radę uchwały w tej sprawie w ustawowym terminie. Jego zadaniem jest przesłanie członkom zawiadomienia o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad. Zawiadomienia oraz materiały będące przedmiotem rozpatrzenia przez Radę powinny być doręczone nie później niż na 14 dni przed terminem posiedzenia. Z kolei zadaniem członkom Rady jak również po przedłożeniu Przewodniczącemu upoważnienia, przedstawiciel Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego albo Ministra Sprawiedliwości ? jest potwierdzenie obecności na posiedzeniu ? złożeniem podpisu na liście obecności. Krajowej Radzie Sądownictwa jej Przewodniczący przedstawia do zatwierdzenia projekt porządku obrad, który może zostać rozszerzony o sprawy, których pilność rozpatrzenia jest uzasadniona. Po zatwierdzeniu porządku obrad może być on rozszerzony na wniosek członka Rady tylko w przypadkach wyjątkowych.
Według rozporządzenia rozstrzygnięcia są przyjmowane przez Radę na zasadzie uzgodnienia, a rozstrzygnięcia związane z koniecznością podjęcia uchwały lub dokonania wyboru są przyjmowane w drodze głosowania. Bezwzględną większość, o której mowa w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa, uzyskuje wniosek, za którym oddano więcej niż połowę ważnych głosów podczas głosowania jawnego. Natomiast jeśli w sprawie, która dotyczy powołania a stanowisko sędziego wymaganą większość głosów otrzyma więcej kandydatów niż liczba wolnych stanowisk sędziowskich, uznaje się za wybranych tych, którzy otrzymali kolejno najwięcej głosów. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą, najmniejszą wymaganą liczbę głosów, a uznanie wszystkich kandydatów za wybranych spowodowałoby przekroczenie liczby wolnych stanowisk sędziowskich, w stosunku do tych kandydatów przeprowadza się dalsze głosowanie. Powtórzenie głosowania może nastąpić jedynie w przypadku naruszenia zasad postępowania lub ujawnienia nowych istotnych okoliczności, na podstawie uchwały Rady podjętej na wniosek członka Rady zgłoszony w terminie określonym do zgłaszania zastrzeżeń do protokołu posiedzenia.
Krajowa Rada Sądownictwa rozpatruje kandydatury do pełnienia urzędu sędziowskiego na podstawie przedstawionej dokumentacji, która zawiera:
- dokumenty związane ze zgłoszeniem kandydata ? w szczególności kartę zgłoszenia,
- ocenę kwalifikacji kandydata sporządzoną przez prezesa lub innego sędziego właściwego sądu albo sędziego wizytatora,
- opinię kolegium właściwego sądu,
- wyciąg z protokołu właściwego zgromadzenia ogólnego sędziów.
Kandydat do powyższej dokumentacji może dołączyć opinie służbowe lub zawodowe, listy rekomendujące i inne dokumenty, które uzasadniają zgłoszenie kandydata.