Który sklep wybieramy najczęściej? Przetasowania na podium, ranking z zaskoczeniami
Które sklepy przyciągnęły do siebie najwięcej klientów? Najnowszy Ranking Sieci Handlowych Listonic to znane wszystkim marki. Na podium nie brakuje jednak zaskoczeń, a na uwagę zasługuje także lista produktów, po które sięgamy w danych sklepach.
Dziesiąta edycja Rankingu Sieci Handlowych aplikacji Listonic analizuje dane z polskiej wersji aplikacji z całego ubiegłego roku. Który sklep w kategorii spożywczych i niespożywczych wybieraliśmy najchętniej? Na podium zaskoczenia.
Ranking Popularności Sieci Handlowych Listonic analizuje wszystkie listy zakupowe utworzone w polskiej wersji aplikacji w 2024 roku. Tym razem oznaczało to objęcie analizą ponad 590 tys. list. W raporcie uwzględniono sieci spożywcze i dyskonty, sieci niespożywcze, drogerie i sklepy z artykułami dla domu.
Liderem rankingu sklepów spożywczych w najnowszym rankingu był Lidl, którego popularność rok do roku wzrosła o 3 punkty procentowe do wartości 38,5 proc. Po rocznej przerwie Lidl wraca zatem na fotel lidera najpopularniejszych sieci handlowych w Polsce w tym rankingu.
Drugie miejsce zajęła Biedronka z blisko 37-procentowych udziałem w listach i niemal identycznym wynikiem rok do roku. Zaskoczeniem może być na pewno Kaufland, który zamyka podium w najnowszym raporcie. Ta sieć zyskała dzięki spadkowi popularności sieci Auchan.
Pierwszą dziesiątkę rankingu uzupełniają także kolejno: Dino, Carrefour, Aldi, Netto, Selgros i Stokrotka.
Obecny na polskim rynku od zaledwie 8 lat Action ponownie zwycięża w rankingu dyskontów niespożywczych, zgarniając ponad 62 proc. udziału w rynku i notując ponad 10-procentowy wzrost popularności rok do roku.
Rywalizację z Action przegrywa m.in. Pepco, którego popularność spadła rok do roku o blisko 9 proc. Ponad 27 proc. udziału w listach Listonic może być jednak ostatnim słabszym wynikiem. Pepco tylko w 2025 roku planuje otwarcie 300 nowych sklepów. Ta sieć pozostaje liderem sprzedaży odzieży - głównie dziecięcej. Stałą popularnością cieszą się natomiast sklepy Dealz, należące do Pepco Group. Z wynikiem 4,41 proc. zajmują trzecie miejsce w rankingu Listonic.
Wśród drogerii niekwestionowanym liderem wciąż jest Rossmann, który skupia w sobie zainteresowanie ponad 93 proc. klientów. Kilkuprocentowy udział w tym rynku (5,69 proc.) ma także Hebe, a wynik w okolicach 0,5 proc. osiągają również Super-Pharm i Natura.
W kategorii dom i ogród prowadzi posiadająca zaledwie 11 sklepów sieć Ikea (39,7 proc.). Pozostałe miejsca na podium w tej kategorii należą do Castoramy (ponad 22 proc.) i Leroy Merlin (ponad 18 proc.).
Autorzy raportu zwracają uwagę, że rok 2024 upłynął nam przede wszystkim pod znakiem wojny cenowej i agresywnych działań marketingowych największych dyskontów. Zgodnie z danymi z paragonów, które opracowało Centrum Monitorowania Rynku, przełożyło się to na przenoszenie zakupów do dyskontów.
"Choć klienci przychodzili częściej, to wkładali do koszyka około 1 proc. mniej produktów i wydawali około 2 proc. mniej niż w 2023 roku - mówi Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.
Dla drogerii problemem jest fakt, że kosmetyki i chemia gospodarcza coraz częściej dostępne są w sieciach spożywczych, a dla wszystkich sieci także przenoszenie sprzedaży do e-commerce. Jednak nadal w sklepach spożywczych kupujemy najczęściej żywność, w tym głównie:
- mleko
- jajka
- banany
- ziemniaki
- cebulę
- pomidory
W dyskontach niespożywczych kupujemy głównie baterie, worki na śmieci i skarpetki, a w drogeriach pasty do zębów, szampony i żele pod prysznic. Z kolei w sklepach z kategorii dom i ogród kupujemy przede wszystkim ziemię i farby.