Likwidacja homologacji "ciężarówek"

Likwidacja od 1 stycznia przyszłego roku możliwości leasingowania samochodów osobowych posiadających homologację spowoduje ożywienie rynku tych samochodów w tym roku. Już dzisiaj widać wzmożony ruch u dealerów i w firmach leasingowych.

Likwidacja od 1 stycznia przyszłego roku możliwości leasingowania samochodów osobowych posiadających homologację spowoduje ożywienie rynku tych samochodów w tym roku. Już dzisiaj widać wzmożony ruch u dealerów i w firmach leasingowych.

Przedsiębiorcy chcący ostatni raz skorzystać z tej formy finansowania, muszą do końca roku zawrzeć stosowne umowy leasingu. Pojazdy, które otrzymają stosowne homologacje wydane do 31 grudnia 2003 r. uznawane będą za ciężarówki do momentu dokonania w nich modyfikacji - potem stracą ten status i podatnik utraci korzyści fiskalne płynące z leasingu. Jeśli zatem ktoś chce leaisngować samochód z homologacją ciężarówki nigdy nie może dokonać w nim zmian (tak było i tak będzie). Ale "osobowe ciężarówki" powstawać będą tylko do najbliższego sylwestra - potem znikną, a z nimi korzystny leasing.

Reklama

Jak traktowane będą przez urzędy osobowe ciężarówki od 1 stycznia przyszłego roku? Zobaczymy.

Czarny scenariusz zakłada, że zakwestionowane może być prawo do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodu wydatków na eksploatację samochodu osobowego z homologacją ciężarówki. To skrajnie negatywne stanowisko nie powinno mieć jednak miejsca, bo podatnik nabył uprawnienia uwzględniania tych wydatków w kosztach prowadzonej działalności na mocy prawa i nie może utracić tego prawa. Naczelny Sąd Administracyjny (jeden z organów, stanowiących bastion ochronny podatnika przed nadinterpretacją urzędów) niejednokrotnie w swoim orzecznictwie w sprawach podatkowych uznał, że ochrona prawna przysługuje prawom nabytym.

Inna możliwość, która czeka nas od 1 stycznia, to stan, w którym zniknie leasing "osobowych ciężarówek", a urzędy pozwolą zrealizować zawarte przed 31 grudnia umowy leasingowe nie kwestionując ani zwrotu VAT, ani wydatków na eksploatację takich pojazdów. Jedynie praktyka pokaże, jak będzie naprawdę.

Zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury to generalnie zła wiadomość dla branży leasingowej i całego polskiego przemysłu. Druga strona medalu jest taka, że koniec tego roku będzie "złotym wiekiem" dla dealerów i leasingodawców. Każdy, kto planował takie inwestycje w przyszłym roku - zrobi to teraz.

Warto wykorzystać "łabędzi śpiew" leasingu samochodów "ciężarowych".

www.justitia.pl

brak
Dowiedz się więcej na temat: ciężarówki | likwidacja | cieżarówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »