Mniej formalności w samorządach

Dziś w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Inwestor prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej, nad którą wciąż pracują posłowie.

Dziś w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Inwestor prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej, nad którą wciąż pracują posłowie.

Samorządy nie zdecydują się jednak na wieloletnie zobowiązania inwestycyjne bez pewności, że metoda PPP jest najlepszą metodę realizacji inwestycji. Przygotowane przez resort gospodarki przepisy mają zachęcić samorządy do wspólnych inwestycji z prywatnymi przedsiębiorcami.

Nowa ustawa o PPP zastąpi martwe przepisy z 2005 roku (Dz.U. z 2005 r., nr 169, poz. 1420). Ma być łatwiejsza do zastosowania m.in. z powodu zniesienia obowiązku sporządzania przez urzędników kosztownych analiz planowanego przedsięwzięcia. Partnerstwo będzie dopuszczalne, jeżeli spełnione zostaną ustawowe wymagania co do sposobu wynagradzania partnera prywatnego i podziału ryzyka związanego z przedsięwzięciem. Partner prywatny będzie wybierany na podstawie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej, nad którą wciąż trwają prace w Sejmie.

Analizy nieobowiązkowe

Samorządowcy nie będą mieli ustawowego obowiązku sporządzania analiz przedwstępnych. Eksperci podkreślają jednak, że nikt nie zdecyduje się na PPP bez wstępnych analiz. Według Ireny Herbst, lidera projektu powołania Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, projekty PPP to wieloletnie zobowiązania, z którymi wiąże się również olbrzymie ryzyko. Dzięki analizom samorząd wie, że wybrał najlepszą metodę realizacji inwestycji.

- Rezygnacja z obowiązku prowadzenia wstępnych analiz niewiele zmieni - uważa Agata Kozłowska, dyrektor firmy doradczej Investment Support. Według niej żaden przedsiębiorca nie zaangażuje się w projekt, dla którego nie przygotowano żadnej struktury organizacyjnej czy prognoz finansowych.

- To, że ustawa nie nakłada obowiązku sporządzania analiz, nie oznacza, że nie jest to jeden z głównych etapów przygotowania się do pozyskania partnera prywatnego - dodaje. Podobnie uważa zresztą resort gospodarki.

- Nie sądzę, aby ktokolwiek zdecydował się na partnerstwo publiczno-prywatne bez niezbędnych analiz. Nie trzeba jednak i nie powinno się tego regulować w ustawie - wskazuje Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki.

Wybór partnera

Firma uczestnicząca w PPP będzie wyłaniana na podstawie prawa zamówień publicznych lub ustawy koncesyjnej, która jeszcze dotychczas nie została uchwalona. Ten dualizm będzie dotyczył także środków ochrony prawnej przysługujących przedsiębiorcom. Część sporów będą rozstrzygać wojewódzkie sady administracyjne, a część arbitrzy przy urzędzie zamówień publicznych. Od początku istnienie równoległe funkcjonowania dwóch ustaw - ustawy o PPP i ustawy o koncesjach, przygotowanej przez resort infrastruktury - krytykują samorządy i organizacje przedsiębiorców.

Gazeta Prawna 28.10.2008 (211) - str.11

Ewa Grączewska-Ivanova

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: samorządy | formalności | Partnerstwo Publiczno-Prywatne | resort | PPP | NAD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »