„Moją osobistą misją jest odczarowanie przekonania, że działania z zakresu ESG to jest wyłącznie wyzwanie i ciężar” - mówi Kamila Luttelmann

Wedel stawia na ograniczanie śladu węglowego, przemyślane opakowania i edukację konsumentów, udowadniając, że nawet branża słodyczy może mieć pozytywny wpływ na środowisko. „Podchodzimy do zrównoważonego rozwoju jako szansy dla organizacji” - podkreśla Kamila Luttelmann, Dyrektorka ESG i Obszaru Prawnego, opowiadając o ekologicznych inicjatywach firmy.

Jaki jest pani ulubiony wedlowski smakołyk i dlaczego akurat ten?

Kamila Luttelmann, Dyrektorka ESG i Obszaru Prawnego: "Pawełek". To jest wybór podyktowany sercem - dlaczego coś lub kogoś wybieramy wiemy dopiero wtedy, gdy się nad tym świadomie zastanowimy. Początkowo preferowałam wersję z nadzieniem toffie, a obecnie jestem fanką tej inspirowanej adwokatem. To ciekawe, jak preferencje smakowe zmieniają się z wiekiem. Na ogół, wraz z biegiem czasu, lubimy coraz bardziej intensywne smaki.

Ta ewolucja gustów to trochę jak historia samego "Pawełka", który przez lata zdobywał serca Polaków w różnych odsłonach. Ta historia ma piękne, kobiece początki, którą można poznać szerzej w naszym muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel. Mianowicie, czekoladniczki z działu badań i rozwoju, pani Renata Kamińska i pani Barbara Durko, w latach osiemdziesiątych nazwały stworzone przez siebie batoniki imionami swoich dzieci. Czasem zastanawiam się, kim są dziś ci dorośli już panowie Pawełkowie.

Zapewne każda osoba, która usłyszy to pytanie, odpowie na nie inaczej. Bo właśnie z tym kojarzy nam się firma Wedel - z produktami na sklepowych półkach. Tymczasem zanim one tam trafią, przechodzą długą drogę. A to dziś oznacza szereg wyzwań: różnego rodzaju regulacje prawne, wyzwania geopolityczne, wzrost kosztów surowców, rosnące oczekiwania konsumentów... Jakie były największe wyzwania dla firmy Wedel w ostatnich latach?

W ostatnim roku głównym wyzwaniem są dla nas ceny kakao, które rosną jak szalone. Co gorsza, to nie jest sezonowe zjawisko, a utrzymujący się przez wiele miesięcy historycznie wysoki wzrost. Zmiany te są wypadkową wielu czynników, w tym spekulacji giełdowych. Ale - co niemniej istotne - są ściśle powiązane ze zmianami klimatycznymi. Kakaowiec to roślina potrzebująca odpowiedniego mikroklimatu - nie może mieć za ciepło i musi mieć wilgotno, a aktualne anomalia pogodowe zdecydowanie utrudniają im zachowanie tej delikatnej równowagi. Prowadzi to do trudnej sytuacji na plantacjach, w tym do chorób roślin i tym samym spadku podaży tego cennego surowca.

Eksperci środowiskowi przewidują, że obecna sytuacja może utrzymać się przez kilka sezonów, a zwiększenie produkcji kakao to długotrwały proces, trwający średnio 4-5 lat. W rezultacie, ceny produktów zawierających kakao mogą nadal rosnąć, czyniąc czekoladę coraz bardziej ekskluzywnym produktem.

Zjawisko to dotyczy wszystkich producentów, więc prędzej czy później wzrost kosztów będzie musiał być częściowo przeniesiony na naszych klientów. Chcemy dzielić się tą wiedzą, bo Wedel na tych wzrostach cen nie zamierza generować swoich zysków. Wręcz przeciwnie, , będziemy starali się w każdym możliwy sposób łagodzić tego skutki, aby nasze słodycze były dostępne dla jak najszerszego grona konsumentów.

Obecnie, jak się wydaje, jednym z największych wyzwań jest zrównoważony rozwój. Jakie konkretne działania firma Wedel podjęła w celu ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko? Jakie kroki poczyniono w zakresie obliczania i redukcji śladu węglowego?

Moją osobistą misją jest odczarowanie przekonania, że działania z zakresu ESG to jest wyłącznie wyzwanie i ciężar. Podchodzimy do zrównoważonego rozwoju jako szansy dla organizacji, choć oczywiście jesteśmy świadomi, jak wymagający (również kosztowo) jest to obszar. Już teraz mogę z satysfakcją powiedzieć, że podejmujemy szereg konkretnych działań na rzecz ochrony środowiska i redukcji naszego śladu węglowego.

Od 2020 roku nasza fabryka i biuro korzystają w 100% z energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych, co pozwoliło nam uniknąć emisji ponad 12 tysięcy ton CO2 do atmosfery w 2022 roku. Systematycznie ograniczamy zużycie gazu, ciepła i paliw, a nasza flota firmowa składa się z aut spełniających najnowsze normy emisji spalin. W fabryce wdrażamy coraz bardziej efektywną gospodarkę obiegu zamkniętego, maksymalizując ponowne wykorzystanie odpadów. W 2022 roku udało nam się odzyskać ich ponad 1300 ton.

Wprowadziliśmy również zasady eko-projektowania przy tworzeniu opakowań, dążąc do ułatwienia ich recyklingu. Przykładem takiego podejścia jest nasz najnowszy projekt "Daj im szansę", dzięki któremu pełnowartościowe słodycze, które posiadają defekty estetyczne, zamiast trafić do utylizacji, otrzymują drugą szansę. Każda paczka niedoskonałych, ale wciąż wyśmienitych słodkości została zapakowana z myślą o minimalizacji negatywnego wpływu na otoczenie. Do druku etykiet wykorzystano farby wodne, a opakowania wykonano w 100% z papieru pochodzącego z dobrze zarządzanych lasów posiadających certyfikat FSC® (the Forest Stewardship Council®) i materiałów pochodzących z recyklingu. Dodatkowo użyty do opakowania surowiec jest w pełni zdatny do recyklingu, a więc "dajemy szansę" na drugie życie również papierowej torebce.

W 2023 roku obliczyliśmy nasz ślad węglowy we wszystkich trzech zakresach i konsekwentnie pracujemy nad jego redukcją. Dzięki naszym działaniom w obszarze firmowej floty, emisje gazów cieplarnianych, wynikające ze zużycia paliw, zmniejszyliśmy o 30 proc. w porównaniu do 2019 roku.

Jesteśmy oczywiście świadomi, że to dopiero początek drogi. Jednak konsekwentnie wdrażamy naszą strategię zrównoważonego rozwoju. Jako ważny w gracz w branży, mamy obowiązek wyznaczać standardy odpowiedzialnego biznesu i dbałości o środowisko. Regularnie raportujemy nasze działania zgodnie z europejskim standardem GRI (raport za rok 2023 można znaleźć tutaj) i nieustannie poszukujemy nowych sposobów na dekarbonizację naszej działalności. Aktualnie przygotowujemy się również do wdrożenia nowych wytycznych raportowania, zgodnych z dyrektywą CSRD (mimo że jeszcze nie są one dla nas obowiązkowe).

Pod pojęciem "zrównoważony rozwój" kryje się jednak o wiele więcej. Kluczową kwestią jest choćby transparentność. W jaki sposób Wedel dba o transparentność swoich działań związanych ze zrównoważonym rozwojem? I w jaki sposób mierzone są efekty tych działań?

Cała idea raportowania niefinansowego opiera się na dostępności i porównywalności danych. W tej chwili konsumenci w ograniczonym stopniu albo wcale nie kierują się tym, na ile poszczególne firmy działają w sposób zrównoważony. Świadomy nabywca produktów będzie chętniej sięgał po produkty i usługi tej firmy, której idee podziela. Do tego konieczna jest transparentność, ale też łatwa dostępność i zrozumiałość informacji czy danych, dotyczących zrównoważonego rozwoju. Chcemy w tym obszarze rozwijać się wraz z rosnącą grupą konsumentów.

Robimy wszystko, by przykładać ogromną wagę do transparentności naszych działań w obszarze zrównoważonego rozwoju, zarówno do konsumentów, jak i naszych pracowników czy partnerów biznesowych. Corocznie publikujemy szczegółowe raporty, które kompleksowo przedstawiają nasze wysiłki i osiągnięcia w tej dziedzinie. Tematom ESG poświęcamy uwagę także w naszych materiałach prasowych czy w komunikacji w social mediach.

Dobrowolnie, wyprzedzając obowiązujące regulacje, udostępniamy dane niefinansowe. Nasze raporty to efekt ścisłej współpracy z pracownikami i pracownicami odpowiedzialnymi za różne obszary działalności firmy.

Kolejne istotne zagadnienie w tym zakresie to edukowanie konsumentów na temat zrównoważonego rozwoju. Choć za największy ślad węglowy w skali globalnej odpowiada wielki biznes, nie oznacza to, że działanie jednostek pozostaje bez wpływu. Jakie działania podejmuje Wedel, aby edukować konsumentów na temat zrównoważonego rozwoju?

Mamy przed sobą proces, którego wdrożenie planowane jest na długie lata i tak właśnie podchodzimy do naszej drogi ku bardziej zrównoważonemu rozwojowi, w której towarzyszyć nam będą nasi konsumenci. Uważam, że firmy muszą być przekonane, że zwiększanie ich zaangażowania i obowiązków ESG służy także zwiększaniu sprzedaży czy też optymalizacji kosztów (np. poprzez redukcję materiałów opakowaniowych czy zużycie wody), a jedne i drugie służą wspólnemu dobru. Z pewnością liczba naszych świadomych klientów będzie rosła i chcemy im w budowie świadomości pomagać. Jest to oczywiście długotrwały proces, do którego potrzeba wiary i konsekwencji.

Kładziemy nacisk na transparentną komunikację dotyczącą składu i znakowania naszych produktów, co pomaga konsumentom podejmować świadome decyzje zakupowe. Poprzez nie dążymy do tego, aby każdy miłośnik Wedla stał się nie tylko koneserem naszych słodyczy, ale także świadomym konsumentem.

Doskonałym miejscem do realizacji działań edukacyjnych związanych z całą kategorią czekoladową, w tym także elementami zrównoważonego rozwoju, jest nasze muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel. Zwiedzający mają w nim możliwość przyjrzeć się całej drodze do powstania ulubionych słodkości - od plantacji kakao poprzez podglądanie linii produkcyjnych, aż do projektu opakowania. Nie brakuje tam również wątków historycznych, związanych z początkami filantropii za sprawą jednego z naszych założycieli - Jana Wedla.

Poza tym dzielimy się praktykami i osiągnięciami ESG poprzez aktywną komunikację w mediach, a także zaangażowanie naszych ekspertów w różne wydarzenia branżowe - traktujemy je jako integralną część budowania świadomości i edukacji wszystkich naszych interesariuszy.

Czy może pani opowiedzieć o inicjatywach wspierających różnorodne społeczności? W jaki sposób firma Wedel wspiera rozwój zawodowy i integrację osób z różnych środowisk?

W Wedlu głęboko wierzymy, że różnorodność jest naszą siłą, a integracja kluczem do sukcesu. Tworzenie przez nas inkluzywnego środowiska pracy odzwierciedla się w wielu inicjatywach.

Program "CzekoSprawni" to przykład naszego podejścia do budowania różnorodnego miejsca pracy. Zwiększamy zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami i prowadzimy aktywną komunikację zarówno dla pracownic, pracowników, jak i dla innych organizacji, dzieląc się doświadczeniami. Firma Wedel otrzymała tytuł "Pracodawca Godny Zaufania" za skuteczne wdrażanie praktyk wspierających zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. Od początku istnienia programu wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami wzrósł z 0,85% do 5,86% według stanu na koniec ubiegłego roku. “CzekoSprawni" to nie tylko liczby, lecz edukacja, dostosowywanie naszych firmowych powierzchni, ale też realne zmiany w kulturze naszej organizacji.

Mamy nieformalną grupę "Mieszanka Wedlowska", której misją jest budowanie kultury włączającej. Mam przyjemność być zarówno jej współinicjatorką, jak i aktywistką. To dowód na to, że wartości, które wyznajemy jako firma, są autentyczne wśród naszych osób pracowniczych. Nasza struktura zatrudnienia to prawdziwa mozaika talentów - mamy cztery pokolenia pracowników, niemal równą proporcję kobiet i mężczyzn.

Podpisanie Karty Różnorodności w 2021 roku, a także wdrożenie wewnętrznej polityki DEI, było dla nas naturalnym krokiem, potwierdzającym nasze systemowe podejście do równości i szacunku. Nie tylko budujemy lepszą firmę, ale także przyczyniamy się do tworzenia bardziej inkluzywnego społeczeństwa.

Żyjemy w czasach, gdy prezydent największego gospodarczo państwa świata, jawnie zakwestionował zasady DEI, eliminując je z programu instytucji federalnych. Półżartem można powiedzieć, że zapewnił w ten sposób popularyzację samego skrótu Diversity, Equality, Inclusion (Różnorodność, Równość Włączanie), który jest i będzie transparentem tej idei. Idei, od której Europa nie odstąpi.

Jakie inne wartości firmy Wedel, oprócz wyżej opisanych, są pani najbliższe i w jaki sposób wpływają na codzienną pracę?

Jako zaangażowana feministka odczuwam głęboką, niemal fizyczną niezgodę na wszelkie przejawy dyskryminacji. W obliczu różnorodnych nurtów i odmian feminizmu, moje podejście koncentruje się przede wszystkim na demaskowaniu i zwalczaniu systemu patriarchalnego, który jest głęboko zakorzeniony w relacjach społecznych.

W mojej ocenie kluczowe jest zrozumienie, że patriarchat nie ogranicza się do krzywdzenia kobiet. Jego negatywny wpływ rozciąga się na wszystkie osoby, narzucając im sztywne role i oczekiwania społeczne, często bez uwzględnienia ich indywidualnych preferencji czy predyspozycji.

Moje działania skupiają się więc szczególnie na wspieraniu młodych osób, zwłaszcza kobiet. Staram się wzmacniać ich pewność siebie, tworzyć przestrzeń do rozwoju, zachęcać do kwestionowania stereotypów. Uważam, że to właśnie młode pokolenie najczęściej pada ofiarą ograniczających założeń. Obserwowanie, jak te osoby przełamują bariery, nabierają pewności siebie i rozwijają swój potencjał, jest dla mnie źródłem ogromnej satysfakcji oraz motywacji do dalszego działania.

Chcę podkreślić, że feminizm w moim rozumieniu to nie tylko walka o równość, ale przede wszystkim dążenie do stworzenia społeczeństwa, w którym każda osoba ma swobodę kształtowania swojej tożsamości i życiowej ścieżki, niezależnie od narzuconych przez patriarchat oczekiwań.

Czy może pani uchylić rąbka tajemnicy odnośnie przyszłości? Na czym firma Wedel będzie się koncentrować w nadchodzących latach?

Zamierzamy skoncentrować się na kilku kluczowych obszarach zrównoważonego rozwoju, zgodnie ze naszą strategią CSR "Z przyjemnością dla przyszłości" (docelowo ewoluuje to do strategii ESG). Planujemy m.in. opracowanie Strategii Dekarbonizacji, która wskaże kierunki redukcji emisji śladu węglowego. Kontynuowane będą również inicjatywy związane z odpowiedzialnym pozyskiwaniem surowców (np. przeciwdziałanie wylesianiu czy wybór certyfikowanych surowców, w tym opakowań) Na początku roku nastąpiła nasza transformacja - zrezygnowaliśmy z jaj z chowu klatkowego na rzecz jaj pochodzących wyłącznie od kur z chowu ściółkowego.

W o obszarze społecznym planujemy skupienie działań wokół naszego celu wyższego, tj. zaangażowania firmy w budowanie i wzmacnianie relacji międzyludzkich poprzez promowanie spędzania czasu razem. Wedel planuje kontynuować programy wspierające różnorodność, równość i włączanie (DEI), a także współpracę z lokalnymi społecznościami poprzez inicjatywy dobroczynne i edukacyjne, takie jak program grantowy "Wedel od Serca". Przygotowuje się również do wdrożenia nowych standardów raportowania ESG zgodnych z dyrektywą CSRD, co pozwoli na jeszcze większą transparentność działań. Zależy nam na budowaniu odpowiedzialnego biznesu, który będzie służył kolejnym pokoleniom.

I na koniec: może pani stworzyć nowy produkt Wedla. Bez żadnych ograniczeń. Co by to było?

Nie posiadam twórczych zdolności, jeśli chodzi o smaki, ich łączenie - to zostawiam ekspertom. Mamy w Wedlu ogromne szczęście, posiadając w swoich szeregach zespół Marketingu, a w nim dział Badań i Rozwoju, który co chwilę zaskakuje i nas, i konsumentów, nowym podejściem do czekolady.

Przykładem jest produkt "Daj im szansę". Proszę sobie wyobrazić szarą torbę papierową, nadającą się do recyklingu, na którą w supermarkecie pewnie nikt by nie spojrzał. A w tej torebce znajdują się połamane kawałki czekolady Luksusowej lub batoników WW. Wydaje się nieatrakcyjny, prawda? Ale jeżeli nadamy mu "świadomy" wyraz, wchodzimy w ten sposób na nowy poziom świadomości i naszej, i naszych osób klienckich. Nie chcemy niczego udawać i niemal wprost mówimy: "kup, bo to nadal w pełni wartościowe i smaczne, choć nieidealne. Szkoda, żeby się marnowało". Produkty, jak te Wedla, mają w sobie treść opisaną na opakowaniu, ale mogą też mieć treść, która istnieje w świadomości naszych klientów i klientek. Trzeba ją tylko uruchomić i zbudować wokół niej wspólnotę. Realizacja tego projektu wymagała nie tylko kreatywności, ale i determinacji całego zespołu. Inspiracją był Dyrektor Marketingu, Krzysztof Bogacz, który dostrzegł potencjał w produktach odrzucanych ze względów estetycznych. Ta akcja to piękny przykład tego, o co nam w Wedlu chodzi.


płatna współpraca
materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »