Mundial w Katarze. Te firmy zyskują najwięcej
Mundial to wielki biznes nie tylko dla firm, które są wśród sponsorów. Na jakie spółki warto grać podczas piłkarskich mistrzostw świata w Katarze?
Adidas, McDonald’s i Coca-Cola, to główni sponsorzy mundialu, który jest rekordowy, ze względu na poniesione koszty, które wynosiły ponad 200 mld dol., gdy poprzednie mistrzostwa przeprowadzano wydając 10-15 mld dol. Marketingowcy ocenili, że transmisje z Kataru obejrzy 5 mld osób, gdy wcześniej ich widownia nie przekraczała 3 mld.
Dzięki mistrzostwom Adidas chce zrekompensować sobie duże wcześniejsze straty, bo od końca czerwca 2021 r. kurs akcji tej firmy spadł o ok. 60 proc.
- Mundial to okazja, aby kupić akcje spółek mocno przecenionych, a dotyczy to zwłaszcza firm europejskich - mówi Maciej Kietliński, ekspert XTB. - Są też firmy, które mogą zyskać w sposób pośredni, na zasadzie "kilofa i łopaty", a do takich należą spółki bukmacherskie.
Jednak będą też i rozczarowania, a zaczęło się od wprowadzenia zakazu sprzedaży alkoholu na stadionach, co oprotestowuje właściciel marki Budweiser, który chce obniżyć umowę sponsorską z FIFA o 47,2 mln dol.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
- Jednak warto uwzględnić, że dochody ze sprzedaży na stadionach to tylko mniejsza część z osiąganych zysków, ważniejsi są kibice, którzy zasiedli przed telewizorami - komentuje ekspert XTB. - To dzięki kibicom telewizyjnym zwiększonych zysków mogą spodziewać się polskie firmy sprzedające napoje i produkty zaliczane do podstawowego "zestawu kibica".